Kan pompa stå på ? jeg skal til utlandet.

jeg drar til danmark snart. ja veldig snart 30 min. haster litt med andre ord.
jeg har en 60l med 2 slørhaler (ikke veldig store ca 5cm) og 3 voksene otto er.
jeg har en am top 800 (800 l i timen) den er ganske kraftig.
jeg blir borte til tirsdag kl 11 på dagen. skal pompa stå på. trenger svar fort.
Philip Lauritzen
jeg drar til danmark snart. ja veldig snart 30 min. haster litt med andre ord. jeg har en 60l med 2 slørhaler (ikke veldig store ca 5cm) og 3 voksene otto er. jeg har en am top 800 (800 l i timen) den er ganske kraftig. jeg blir borte til tirsdag kl 11 på dagen. skal pompa stå på. trenger svar fort.


Hvis du skrur av pumpen blir alle fiskene å dø, så ja den må stå på.
Klart pumpa skal stå på! Den skal aldri skrus av, kun i noen minutter mens du bytter vann. Er pumpa av mer enn 1 - 2 timer risikerer du at bakteriene inni pumpa dør, siden de er avhengige av sirkulasjon. Dør bakteriene, er det ingenting som renser vekk avføring i vannet og holder det friskt, og vannet vil bli giftig (nitritt).

Så ja - pumpa skal stå på!
Dør de?
jeg skrur hele tiden av pompa da jeg mater på kvelden og den er skrudd av hele natten så mater jeg om morgenen og så skrus pompa på. er dette fy fy.?
jeg syntes det er så stor strøm i vannet. skal ikke fisker sove/slappe av på bunden? jeg skal la pompa være på ihvertfall. tusen takk for livreddende svar.
Å kjære. Ja, dette er fy-fy. Du er veldig heldig som ikke har opplevd å miste fisk på grunn av dette.

Du får heller vri utstrømmen mot bakveggen, slik at det blir noen rolige områder i karet.

Filteret MÅ gå hele tiden. Det er i filteret det skal bo bakterier som spiser opp matrester og avføring fra fiskene. Disse bakteriene er avhengige av at vannet sirkulerer, og det skjer kun om filteret står og går. Allerede etter en times tid med avslått filter begynner bakteriene å dø.

Uten disse gode bakteriene, vil matrester og avføring fra fiskene forgifte vannet og fiskene kan dø.

Du bør lese denne og denne.
Plussmedlem
Det har vel dødd noen gullfisker, har det ikke?
Du har jo hatt flere tråder om disse gullfiskene dine som ligger på bunnen, maller med problemer osv.

(Du har blitt rådet til å lese artikkelsamlinga tidligere.)

Men jeg forstår nå hvorfor du har hatt problemer.
Håper det går bedre nå



|da vet jeg det.
tusen tak for mange gode svar. er litt stressa nå. jeg drar snart.
og pompa skal stå på. da jeg mater i 5 min står pompa av .. er det greit at jeg fingermater. det syentes jeg er lit koseligt. og de spiser jo.
Plussmedlem
Det går bra med 5 minutter "fingermating".
Bare fortsett med det.

God tur
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap