Led lys

Hei til alle sammen!

Jeg lurer på om noen her har erfaring eller tanker om Led belysning i akvarium? For de som ikke vet hva det er, er LED lysdioder som du kan finne som små lys gjerne i elektroniske apparater som indikatorer. I den senere tiden har teknologien utviklet, og det har blitt lansert produkter som egner seg til plantebelysning. Teorien er at LED pærer utstråler lys i en veldig spesifikk frekvens, så man kan benytte de spesielle frekvenser som planter trenger for å gro, og dermed bruke mindre energi på unødvendige frekvenser. i tillegg har LED pærer så å si uendelig levetid, og produserer minimum av varme. Les mer her:

http://americanaquariumproducts.com/LEDLights.html
http://www.led-grow-master.com/

Jeg har et problem med mitt 250 liters akvarium, med nesten 50 cm høyde og armatur med plass til kun to 90 cm lysrør. Jeg mistenker at dette er for lite lys, og samtlige av plantene mine råtner over en periode på 3-5 mnd. Og før noen kommenterer det, ja, jeg skal lese igjennom de andre tådene om plantestell. Her er jeg først og fremst ute etter informasjon rundt LED lys, ettersom teknologien er helt ny, og selgere gjerne pøser på med specs som funker bra I teorien, men muligens ikke fullt så bra i praksis.

Hilsen Andreas
Heisann!
Er kanskje litt sent svar. Jeg hadde samme problem, plantene råtnet så jeg kjøpte meg to led-armaturer nå nylig, bestillte de fra kina. Jeg bestillte fra denne siden http://bsled.com/ og denne led-armaturen bestillte jeg to av http://bsled.com/led-aquarium-light/led-aquarium-light-bs-57a jeg trengte egentlig bare en da (men greit å ha!). Betalte vel rundt 3700 kr for allt med frakt osv. Man kan velge om man vil ha armaturen med eller uten timer, jeg anbefaler med timer. Den kostet 223 USD den uten timer kostet 210 USD og frakten var på 176 USD.

Jeg er veldig fornøyd! Plantene vokser som bare det etter bare en ukes tid. Jeg bruker den i ferskvannsakvarium på 54l. Bestefaren min bestillte også til sitt saltvannsakvarium på 350 liter, der han bruker to led-armaturer på 120w. Etter kort tid så var det ett veldig fint syn da allt vokste til live i korallene. Jeg kan si med sikkerhet at man ikke kan få gode resultater med vanlige lysrør.

Led-armaturen som jeg bestillte har en timer som man kan stille inn forskjellige funksjoner på. Du kan stille den inn til og switche automatisk mellom nattlys (blått lys) og hvit lys. Det er flere forskjellige funksjoner. Men jeg er veldig fornøyd og kan anbefale den til alle! De har en litt skummel betalingsmåte, da jeg skulle bare overføre penger til en konto. Jeg var veldig skeptisk til dette, men etter mye lesing om flere som hadde bestillt der, så bestemte jeg meg for og prøve. Det man bestiller fra er rett fra fabrikken. De skrev også på pakken at den kostet mindre så jeg slapp toll av varene. Det lønner seg og bestille nå som dolleren er lav! ligger vel på rundt 5.43 tenker jeg.

Bare og si ifra hvis du har noen spørsmål =)

peace out!

Det er ofte mange årsaker til råtnende planter.Dårlig vannkvalitet,plantespisende fisker ,planter dyrket over vann eller som det nevnes her lysforhold.
Mange av plantene som blir solgt i butikk er planter dyrket over vann,og disse plantene vil måtte forholde seg til et liv under vann når de blir plassert der.
De eksisterende bladene vil råtne,og etterhvert komme det nye.
Lysforhold vil selvsagt også spille inn,men har hørt at kun led-lys vil gi for lite lys til plantene.En kombinsajon av lysrør og led-lys høres ut til å være en bra løsning.
Du har ett poeng der ja!
mulig det er sant ja, men i dette led-armaturet som jeg har så er det kombinert lys mellom blå og hvit. Det er det vel i alle som er på markedet også tenker jeg. Men ja, er mye mulig at det hadde hvert best med kombinasjon av led og vanlig lysrør. Det må nesten prøves frem. Jeg tror lyset hadde mye og si for min del hvertfall, da jeg tidligere bare hadde en glødepære. Men takk for infoen. =)
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Marit Handal
Reklame for plussmedlemskap