Varmekabler, når bør de være på og av?

Jeg leser så mye rart, noen snakker om 15 min på 30 min av. Noen 2 timer på og 2 timer, andre har på om natten, mens andre har på som et slags solmønster, på noen timer etter lys på og av noen timer etter at lyset slukkes.

Bare lurte på om noen har noe forslag på hva som er best. Jeg har 80w og 530l. Ønsker ikke at tempen skal stige noe særlig i karet, men har kabler siden jeg ikke kan ha snegler.

Håper på å høre noen erfaringer
A9taL
Jeg leser så mye rart, noen snakker om 15 min på 30 min av. Noen 2 timer på og 2 timer, andre har på om natten, mens andre har på som et slags solmønster, på noen timer etter lys på og av noen timer etter at lyset slukkes. Bare lurte på om noen har noe forslag på hva som er best. Jeg har 80w og 530l. Ønsker ikke at tempen skal stige noe særlig i karet, men har kabler siden jeg ikke kan ha snegler. Håper på å høre noen erfaringer:)


mener du varmekoble?
varmekolben bør stå på døgnet rundt. det er vel termostat på de?
Kabler
Nei, jeg mener kabler, som er kveilet under sanda. Kolba er ikke noe stress den har termostat. Kablene derimot, bør stilles inn på timer
I 240-literen min er varmekabelen (20W) på i en time med cirka 1.5-2 timers mellomrom på dagtid, og 3-4 timers mellomrom om natten. Dette øker ikke temperaturen i akvariet (ihvertfall ikke nok til å registreres på termometeret).
Minsker intervallene om vinteren, men vet ikke om det egentlig har noe å si for helhetstemperaturen i akvariet. Liker å tro at det hjelper siden rommet akvariet står i blir beinkaldt om vinteren.

Tror ikke det er noen spesifikk framgangsmåte som er riktigere enn de andre.

(EDIT):
Hmm... Leste nettopp igjennom bruksanvisningen for varmekablene mine (JBL ProTemp Basis), og der står det at de skal stå på hele tiden. Det står også at dette vil kunne øke temperaturen i akvariet med cirka en grad Celsius.
Kommer ikke varmekabler med termostat?
Nei, varmekabler er så vidt jeg vet vanligvis bare av/på.

Eneste varmekabler jeg har hørt om med termostat er Hydor sine.

Etter at jeg leste igjennom bruksanvisningen til mine igjen, så ser jeg at den typen jeg har bare lager "moderat" varme, og derfor kan/skal stå på hele tiden (ikke at jeg har tenkt å forandre på tidsbegrensningen som jeg beskrev ovenfor, transformatoren står i et lukket skap og blir glovarm). De som A9taL har er på dobbelt så mange Watt/liter som de jeg har, og det kan da tenkes at de varmer vannet mer enn mine. Derav tidsur, for å unngå for høy temperatur (har også hørt at variasjon via tidsur kan forbedre sirkulasjonen i sanden).
Tusen takk for svar, jeg prøver litt din teknikk. Da ender jeg med å ha på kablene ca 7 timer i døgnet. Jeg tror jeg prøver det først og ser. Kjører da med 1 time på så 2 av på dagtid, og 1 time på og 3 av på natta.

Jeg har My Rep varmekabler (info). :O)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap