Er det noe galt med gubben min,huset mitt,eller meg selv?

Jeg kan få kjøpt ett akvarie på ca 600-650 L møbel akvarie. med utvendig pumpe,innvendig bakgrunn, sand,varmekolbe,planter. det akvarie jeg kan få kjøpt er svart tre, prikk likt det jeg har lagt med bilde bare det på bilde er 720L.
Jeg kan få kjøpt dette for 4000. Men så kommer problemet..
Gubben min deler ikke samme intressen som meg og det er greit nok men sier at dette akvariet må stå på en bære vegg og bære veggen går mitt igjennom stua hos oss. Jeg kan ikke ha det langs noen andre vegger i stua. hvis jeg skal ha det må det stå midt i stua på langs med bæreveggen og da er stua ubrukelig for da står det ikke inntil noen vegger så du ser alle sidene av akvariet. han sier at å slå opp noen bjelker i kjelleren for å stive opp gulvet er veldig mye jobb og at vi heller ikke da har noen garanti for at gulvet ikke siger. Akvariets mål er 206 langt og 135 høyt. er det virkelig så vanskelig å få ett stort akvarie inn i stua? er det gubben min som er vanskelig? eller er det jeg som ikke forstår problemet? er det huset vårt det er noe galt med(bygd i 82 av skikkelige snekkere) ingenting var galt med huset i følge boligsalgs rapporten når vi kjøpte huset i 2004. hvordan gjør dere andre som har store akvarier dette?
Her er det en tråd som omhandler det samme - kanskje du får noen svar her ?
Hvordan gjør dere andre med store akvarier det ang gulv..
Matte er som gresk for meg så de formelene der hjalp meg ikke så mye. vet ikke hvor de vanlige bjelkene er. Tar dere med stor akvarier bare sjangsen på at det går greit?

Som det er sagt i tråden det er linket til så er moderne gulv bygget slik at de skal tåle 200 kg m2 uten at man får nedbøying i gulvåsene. Vekten de tåler før de knekker er mye høyere.

Det som mange gjør er å plassere en hobbyplank på tvers av gulvåser. Er denne 160 cm lang vil den gå over fire gulvåser. Poenget med dette er å få nyttelast i stedet for å få trykkbelastning på gulvet.

Gulvåsene finner man enkelt med en stendersøker. Mitt 530 liter er plassert slik og det finnes mange som har en 720 liter plassert på tregulv.



Vi skal sette opp et 540 liters akvarium.
Spurte mannen min om vi kunne plassere noe slikt i stuen, eller om det ville gå gjennom gulvet...

Han svarte: " Husker du den store tunge Aannø Beito veggseksjon du hadde i stuen tidligere, med alt av middagsservice, bestikk, kaffeservice og glass i.....hva trur du DEN veide?"

Jeg svarte: "eeeeh...ok, tror stuegulvet skal klare 540-liter'n....."

Bare for sammenligning: Veggseksjonen var i massivt furu 208 høy, 200 bred og 56 dyp, og innehold komplett middagsservice, kaffeservice etc etc etc for 12+ personer...Tung? JAH!
Geir Kristiansen
Som det er sagt i tråden det er linket til så er moderne gulv bygget slik at de skal tåle 200 kg m2 uten at man får nedbøying i gulvåsene. Vekten de tåler før de knekker er mye høyere. Det som mange gjør er å plassere en hobbyplank på tvers av gulvåser. Er denne 160 cm lang vil den gå over fire gulvåser. Poenget med dette er å få nyttelast i stedet for å få trykkbelastning på gulvet. Gulvåsene finner man enkelt med en stendersøker. Mitt 530 liter er plassert slik og det finnes mange som har en 720 liter plassert på tregulv.


ja jeg skjønner at det er en fordel og få det over så mange bjelker som mulig. men problemet mitt er også at de veggene jeg kan ha akvariet på(der det ikke er vindu) ligger bjelkene på langs så jeg kan risikere å få hele vekta på en bjelke hvis du skjønner hva jeg mener.. tåler den det?
julnil
[URLBLOCK1]


**knegg** vi har den samme stående rett ved siden av 530 literen

Finnes det ikke en eneste tversgående vegg under. Den trenger ikke være bærende?
Geir Kristiansen
Finnes det ikke en eneste tversgående vegg under. Den trenger ikke være bærende?


jo det gjør det men den er midt i stua og da blir akvariet mer som delevis rom deler. vi må gå rundt akvariet for å komme til kjøkkenet. stua våres er avlang med svær mur peis på midten(sånne de bygget på 80 tallet med mursten) og mitt på peisen er bære bjelken(jern drager,under gulvet). den går på tvers. resten er bare bjelker som går på langs av de veggene jeg kan ha akvariet inntil.. men tåler en vanlig bjelke dette? kansje det er så bredt det kan komme over 2 bjelker, det vet jeg ikke. lengden er jo 206 og høyden er 135. glemte å måle dybden på det men det er kansje ikke så ulikt det ferox i arendal har for salg.
Hiv ut peisen og bygg akvarie på mål der den stod!
Utrolig kult og arbeidskrevende, for ikke å nevne kostbart. Men hvis mannen din er bekymret for gulvet så tar han vel den ekstra jobben og budsjettsprekken?
darwin
Hiv ut peisen og bygg akvarie på mål der den stod! Utrolig kult og arbeidskrevende, for ikke å nevne kostbart. Men hvis mannen din er bekymret for gulvet så tar han vel den ekstra jobben og budsjettsprekken?


Luring du med tanke på at han ikke deler intressen for fisk som jeg gjør.. i tillegg er gnien og veldig forsiktig med hver ei krone..
så får jeg bare... Dream on videre om stort akvarie..
Eller kasta ut gubben och gjør vad fan du vill
mrs knutsen
Jeg kan få kjøpt ett akvarie på ca 600-650 L møbel akvarie. med utvendig pumpe,innvendig bakgrunn, sand,varmekolbe,planter. det akvarie jeg kan få kjøpt er svart tre, prikk likt det jeg har lagt med bilde bare det på bilde er 720L. Jeg kan få kjøpt dette for 4000. Men så kommer problemet.. Gubben min deler ikke samme intressen som meg og det er greit nok men sier at dette akvariet må stå på en bære vegg og bære veggen går mitt igjennom stua hos oss. Jeg kan ikke ha det langs noen andre vegger i stua. hvis jeg skal ha det må det stå midt i stua på langs med bæreveggen og da er stua ubrukelig for da står det ikke inntil noen vegger så du ser alle sidene av akvariet. han sier at å slå opp noen bjelker i kjelleren for å stive opp gulvet er veldig mye jobb og at vi heller ikke da har noen garanti for at gulvet ikke siger. Akvariets mål er 206 langt og 135 høyt. er det virkelig så vanskelig å få ett stort akvarie inn i stua? er det gubben min som er vanskelig? eller er det jeg som ikke forstår problemet? er det huset vårt det er noe galt med(bygd i 82 av skikkelige snekkere) ingenting var galt med huset i følge boligsalgs rapporten når vi kjøpte huset i 2004. hvordan gjør dere andre som har store akvarier dette?



Hadde frua mi kommet med noe slikt, hadde jeg nok sniki det inn mens hun var på jobb eller ute med venniner :P .oO god vi liker det samme :P bedre å spørre om tilgivelse en tilatelse har jeg lært :P
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap