24 dager har gått - fortsatt ingen nitritt. trenger svar!

Inaktiv bruker
Jeg har et 60 liters akvarium som har vært under innkjøring siden 13 september, altså 24 dager nå. jeg har matet filteret med flakfor en gang til dagen i 24 dager. jeg har brukt en ren sprøyte og sprøyta maten direkte inni filteret. dessverre har jeg ikke målt nitrittverdiene før dag 20. da målte jeg med tetra nitrittest og fikk en lysegul farge(0nitritt). og nå 4 dager etterpå måler jeg igjen, og har fortsatt den samme fargen. jeg har mata med den mengden flakfor som jeg ville brukt til fisk, hver eneste dag i 24 dager. hvorfor har jeg ikke fått nitritt? kan jeg sette inn fisk nå? jeg har verken rensa eller bytta vann i karet. trenger virkelig svar.
Da er det nok like før du får det, så vent med fisk du. Har du planter i karet??

Mvh Per
Inaktiv bruker
nei har nok ikke planter akkuratt nå. det er grunnen til at jeg har mata filteret men hvor lenge til bør jeg vente før jeg kjøper fisk? trodde nitritten skulle vært her.
Råder deg til å kjøpe noen planter og vente minst ei uke til

Mvh Per
Mål om du har nitrat. Hvis nitrat er tilstede, har syklusen kommet så langt.
Rekkefølgen er slik under innkjøring:
Ammoniakk --> Nitritt --> Nitrat

Nitrat er altså sluttproduktet i prosessen, og denne (pluss andre ikke målbare avfallsstoffer) tynner vi vanligvis ut med vannbytter med jevne mellomrom. Vanligvis vil nitrat-verdien ligge mellom 10-25, avhengig av fôringsrutiner, str på karet og belastningen (antall fisk osv) og filter-løsning.
En nitratverdi på mellom 10 og 15 er passe i et beplantet kar. Noe nitrat bør man faktisk ha, da planter bruker dette som næringsstoff.

En annen ting er at jeg ikke helt ville stolt på den fiskeløse innkjøringen i et kar som har stått helt nakent i ukesvis, uten noe biologisk nedbrytbart materiale. Greit nok at du har fôret, men... Jeg tror kanskje filteret blir overbelastet dersom du nå skulle finne på å dytte inn en hel gruppe fisk på en gang.

Jeg ser ikke helt vitsen med å vente med plantene heller? Hvorfor det?
Jeg ville synes det absolutt var best å plante dem så tidlig som mulig, slik at de bl.a. rekker å slå rot og man kan foreta eventuelle justeringer, plante på nytt om noen evt flyter opp og så videre. Uten fisk i karet er det jo litt lettere å omrokkere etter smak og behag, slik det gjerne er i starten og man ikke helt greier å bestemme seg Det er jo fint å kunne gjøre den slags uten å forstyrre noen fisk ved å stadig romstrere nedi karet.

Inaktiv bruker
jeg har ikke noen særlige planer om å ha planter skjønner du. temaet i akvariet mitt skal for det meste handle om røtter og stein, dette er grunnen men hvordan kan da malawiakvarier uten planter innkjøres? funker det ikke slik at når maten råtner vil den danne amoniakk osv?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap