- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt-topp?
Nitritt-topp?
Postet 07.10.09 kl 14:55
Postet 07.10.09 kl 14:57
Endret: 07.10.09 kl 15:01
Her har det skjedd noe merkelig; innlegget er jo halvert!!
Men, her kommer det:
Jeg har et spørsmål angående den såkalte nitritt-toppen. Jeg har et akvarium til innkjøring nå. No2-verdiene har vært oppe i 0.2/0.3, men nå er verdien på 0,01. Har da nitritt-toppen vært alt? Skulle ikke den være høyere?
Men, her kommer det:
Jeg har et spørsmål angående den såkalte nitritt-toppen. Jeg har et akvarium til innkjøring nå. No2-verdiene har vært oppe i 0.2/0.3, men nå er verdien på 0,01. Har da nitritt-toppen vært alt? Skulle ikke den være høyere?
Postet 07.10.09 kl 15:01
Endret: 07.10.09 kl 15:02
Postet 07.10.09 kl 15:03
Postet 07.10.09 kl 15:07
Postet 07.10.09 kl 15:08
Postet 07.10.09 kl 15:11
Postet 07.10.09 kl 15:13
Postet 07.10.09 kl 15:41
Postet 07.10.09 kl 15:45
OmicronSkal starte med nettetra, de er vel ganske hardføre. Har bestilt noen av dem, de kommer ikke på 13 dager ennå. :)
Hvor mange har du bestilt? Det er jo en stimfisk, så...tja.. jeg ville kanskje ikke begynt med en stimfisk som første beboere i et kar som har stått til innkjøring og nettopp er ferdig Det er aldri bra å starte med en hel haug fisk på en gang i et nystartet kar. Det er best å kun innføre 2 - 4 små fisk om gangen sånn til å begynne med, og så gradvis øke på. Da rekker filteret å jobbe seg opp (mengden filterbakterier øker) mellom hver fiskeinnsetting, i takt med den økte forurensningen hver enkelt fisk produserer.
Venter man noen dager mellom hver gang fisk settes inn, så kan man måle nitritt og sjekke om det forekommer noen utslag på testene. Gjør det det, så venter man til testene er ok igjen før flere fisk tilføres. Gjør det ikke noe utslag på nitritt, kan man sette inn noen flere fisk etter noen få dager, osv
Jeg har testet diverse varianter av innkjøring Hadde et akvarium som hadde stått til innkjøring i fem uker, med planter, røtter og eikeløv. Så satte jeg inn 17 fisk på en gang...boom. Nitritt. Overbelastning.
Så, fiskeløs innkjøing gir ingen som helst garantier for at man slipper nitritt, hvis man da ikke gjør resten riktig i tiden etterpå. Det er viktig å være lur og sette inn få fisk pr gang og gradvis. Poenget er altså at filteret skal rekke å produsere nok filterbakterier som motsvarer den økte forurensningen, mellom hver gang nye "forurensningskilder" settes inn. Altså fisk
Postet 07.10.09 kl 15:47
Endret: 07.10.09 kl 15:53
Hei!
Jeg har bestilt 20 fisker, men alle skal ikke inn på èn gang. Jeg har tenkt å sette inn 5 i slengen, men jeg syns det var så dumt å bestille 5 fisker når det tar 2 uker før de kommer. Og det var greit for dyrebutikken å ha dem så lenge; regner med å få alle inn i løpet av en 14 dager eller så.
Kan jo i samme slengen spørre hvor mange du/dere syns jeg kan ha i nettetra-stimen? Karet er 430 liter; jeg skal ha nettetra, gibbiseps, boliviansk sommerfuglciklide og eventuelt en stimfisk til.
Jeg har bestilt 20 fisker, men alle skal ikke inn på èn gang. Jeg har tenkt å sette inn 5 i slengen, men jeg syns det var så dumt å bestille 5 fisker når det tar 2 uker før de kommer. Og det var greit for dyrebutikken å ha dem så lenge; regner med å få alle inn i løpet av en 14 dager eller så.
Kan jo i samme slengen spørre hvor mange du/dere syns jeg kan ha i nettetra-stimen? Karet er 430 liter; jeg skal ha nettetra, gibbiseps, boliviansk sommerfuglciklide og eventuelt en stimfisk til.
Postet 07.10.09 kl 16:14
Liten oppdatering:
Fikk meg en skikkelig overraskelse i dag; dyrebutikken ringte å sa at nå var fiskene kommet og det var bare å hente. Det er vel ei god uke før de skulle vært her, og dyrebutikken var ikke akkurat så veldig interessert i å dele opp stimen slik de var da jeg bestilte. Ærlig talt gikk det en liten f... i meg, så nå sitter jeg her da, med 20 nettetraer og 2 små gibbisepsmaller, og kan se fram til utallige vannbytter de neste ukene.
Karet er uten nitritt for øyeblikket, men det vil vel forandre seg fort med fiskebomben jeg har sluppet oppi nå. Men men, får bruke dråpetest hver dag, og uansett sørge for vannbytter OFTE i ukene som kommer. Dette skal jeg få til!
Fikk meg en skikkelig overraskelse i dag; dyrebutikken ringte å sa at nå var fiskene kommet og det var bare å hente. Det er vel ei god uke før de skulle vært her, og dyrebutikken var ikke akkurat så veldig interessert i å dele opp stimen slik de var da jeg bestilte. Ærlig talt gikk det en liten f... i meg, så nå sitter jeg her da, med 20 nettetraer og 2 små gibbisepsmaller, og kan se fram til utallige vannbytter de neste ukene.
Karet er uten nitritt for øyeblikket, men det vil vel forandre seg fort med fiskebomben jeg har sluppet oppi nå. Men men, får bruke dråpetest hver dag, og uansett sørge for vannbytter OFTE i ukene som kommer. Dette skal jeg få til!
Postet 13.10.09 kl 15:05
OmicronLiten oppdatering: Fikk meg en skikkelig overraskelse i dag; dyrebutikken ringte å sa at nå var fiskene kommet og det var bare å hente. Det er vel ei god uke før de skulle vært her, og dyrebutikken var ikke akkurat så veldig interessert i å dele opp stimen slik de var da jeg bestilte. Ærlig talt gikk det en liten f... i meg, så nå sitter jeg her da, med 20 nettetraer og 2 små gibbisepsmaller, og kan se fram til utallige vannbytter de neste ukene. Karet er uten nitritt for øyeblikket, men det vil vel forandre seg fort med fiskebomben jeg har sluppet oppi nå. Men men, får bruke dråpetest hver dag, og uansett sørge for vannbytter OFTE i ukene som kommer. Dette skal jeg få til! :)
Blir nok ofte vannbytter ja. Hvis nitritten først blusser opp må man bytte vann hver dag dessverre.
Postet 13.10.09 kl 15:10
Postet 13.10.09 kl 15:22
Takk for tipset, var ikke klar over at gibbisepsene var verst. Da blir det kun litt flakfor til tetraene, og restene for gibbisepsene ta. De er ganske små, så det blir vel nok. Malletabletter hadde jeg nok tenkt å bruke, men da dropper jeg det. Så får agurk og røde mygglarver vente en stund til. Skal bli spennende å se om jeg får alle fiskene "gjennom". En av nettetraene ser litt "slapp" ut, ser ut som den sliter. Men resten ser bra ut.
Postet 13.10.09 kl 15:29
Endret: 13.10.09 kl 15:35
Postet 13.10.09 kl 15:46
Endret: 13.10.09 kl 15:46
Nei, de har ikke vært innom noe kar i butikken. Jeg har heller ikke noe annet kar å sette den i, så den blir gående med de andre. Men er den ikke betraktelig bedre når jeg ser til dem før jeg legger meg, blir det nok hode på blokka.
Driver å vurderer å starte en personlig akvarietråd; det kan jo bli en interessant tid fremover. Dessuten må en personlig akvarietråd være en grei måte å holde "logg" over akvariehendelser på.
Driver å vurderer å starte en personlig akvarietråd; det kan jo bli en interessant tid fremover. Dessuten må en personlig akvarietråd være en grei måte å holde "logg" over akvariehendelser på.
Postet 13.10.09 kl 15:54
Endret: 13.10.09 kl 15:59
Postet 14.10.09 kl 14:10
Dagens vannverdier var nitritt: mindre enn 0.01, nitrat : mellom 1-5 (ca. 3 vil jeg tro, ikke så sterk gulfarge som sist).
Nettetraene er svært aktive, men de er også ganske skygge, og viser seg først ordentlig fram etter at jeg har sittet stille å sett på akvariet i 4-5 minutter. Men da er de i gang. Ser ut som de liker å bli ført med strømmen; ser at de svømmer bort til pumpa og "kaster" seg inn i vannet som kommer ut. Den ene pumpa har jeg stående på nesten max gjennomstrømming, så der er det fart.
Siden vannet mitt er ganske brunt pga. røttene jeg har satt inn, vises ikke det lille nettetraene har av farger så godt, men de tar igjen de svake fargene på underholdningsverdi!
Tror jeg har litt flere hanner enn hunner; de er ganske slanke, mens en 7-8 stykker er skikkelig runde rundt buken.
Gibbisepsene er også skikkelig aktive, flotte fisker! Og foreløpig har de latt sverdplantene i fred, selv om jeg ikke har bydd dem noe grøntfor ennå.
Nettetraene er svært aktive, men de er også ganske skygge, og viser seg først ordentlig fram etter at jeg har sittet stille å sett på akvariet i 4-5 minutter. Men da er de i gang. Ser ut som de liker å bli ført med strømmen; ser at de svømmer bort til pumpa og "kaster" seg inn i vannet som kommer ut. Den ene pumpa har jeg stående på nesten max gjennomstrømming, så der er det fart.
Siden vannet mitt er ganske brunt pga. røttene jeg har satt inn, vises ikke det lille nettetraene har av farger så godt, men de tar igjen de svake fargene på underholdningsverdi!
Tror jeg har litt flere hanner enn hunner; de er ganske slanke, mens en 7-8 stykker er skikkelig runde rundt buken.
Gibbisepsene er også skikkelig aktive, flotte fisker! Og foreløpig har de latt sverdplantene i fred, selv om jeg ikke har bydd dem noe grøntfor ennå.
Postet 16.10.09 kl 14:56