Borring av akvarier...??

"Litersyken begynner å ta overhånd...."

For å lette vannskifte vurderer jeg å anskaffe en form for automatisk vannskifte.

Det er kanskje startet tråder om temaet tidligere men jeg ønske å få tilbakemelding på hvordan folk har borret sine akvarier og hvordan man best løser det. Kanskje med innspill om firmaer som kan skaffe utstyr osv. Hvor får man kjøpt best utstyr for borring?

Personlig har jeg blitt frarådet å borre selv da akvarier med herdet glass fort sprenges - de kan ikke borres sies det...

Hvem har erfaring med temaet og hvilke råd kan dere meddele oss andre...?

Akvariene som skal borres er Akvastabil - er de bygd med herdet glass, noen vet hva er korrekt?

Takknemlig for innspill.
Akvarier er ikke bygget med herdet glass og kan fint bores i.

Kjøp et diamantbor for boring i glass/flis, jeg kjøpte et hos Megaflis til 300,-, har nå boret tre akvarier.
Bruk en elektrisk drill, ikke batteri drill da disse har for lavt turtall, sett på en maskeringsteip eller lignende på hver side der du skal bore.
Ha gjerne en slange med vann rennende rett på boret for avkjøling, kjør drillen på maks hastighet når du fører den inn i glasset.
Vær forsiktig, ikke press for hardt, men la boret bruke god tid.

Det er som å kutte i smør! (Tar bare litt lenger tid =))
Hullsager kjøper du enklest og rimeligst her. Størrelsene du trenger på hullsagene med tanke på hvilke tankgjennomføringer finner du her.
Rør: 20mm - borrehull 29mm
Rør: 25mm - borrehull 36mm
Rør: 32mm - borrehull 45mm
Rør: 40mm - borrehull 55mm
Rør: 50mm - borrehull 65mm
Rør: 63mm - borrehull 80mm

Akvastabil er ingen problem å borre i. Jeg bruker batteri drill, borrer på frihand med å sette kanten på borret forsiktig ned på glasset mens borret går. Rett borret gradvis opp etterhvert som du får en "kant" i glasset. Ikke sett borret plant ned på glass og start maskinen. Da går borret og du lager noen fine striper rundt hullet. Bygg rundt hullet med tørkepapir, finerplate med hull i eller kitt slik at du får en liten dam over hullet du skal borre, da går borret i vann hele tiden og du får en god kjøling.

Du kan selvfølgelig også bruke en slange med vann eller hagekanne osv hvid du kan søle med litt vann.

Jeg har også et stativ som jeg har brukt, der jeg setter borret i og da er det heller ikke noe problem.

Jeg bruker i motsetning til Cristian lite omdreininger på borremaskinen, og er spesielt forsiktig ved start og slutt. Da varer hullborrene lengre og jeg føler at jeg har kontroll.

Borr gjerne noen hull i gamle dekkglass osv slik at du får en følelse på hvordan borret oppfører seg før du borrer i akvariet.

Hvist du skal ha overrenningskommer osv så sjekk at gjennomføringen får plass der du tenker at den skal være, både med tanke på å få montert gjennomføringene og at de ikke kommer i konflikt med bæringen til bord/benk til akvariet.
Takk for godt innspill.

Bestiller utstyr og setter igang etter beste evne... spennende.

Masse nyttig info der, Nils.

Finnes det noen "regler" om hvor nært kanter eller hjørner man kan borre?
ralk
Masse nyttig info der, Nils. Finnes det noen "regler" om hvor nært kanter eller hjørner man kan borre?

Lønner seg ikke å borre helt uti kanten, da disse gjennomføringene har en kant/krage som vil stange borti veggen ved for nær borring.

Anbefaler å skaffe seg den gjennomføringa før man borrer. Det kan være litt avvik i fra disse gjennomføringene fra forskjellige produsenter.
B. Amundsen
Anbefaler å skaffe seg den gjennomføringa før man borrer. Det kan være litt avvik i fra disse gjennomføringene fra forskjellige produsenter.
Støttes, og i tillegg pass på at du lager et hull som er stort nok.. Da sparer du deg for utrolig mye arbeid, og ha tankgjennomføringen slik at du kan sjekke at alt er rett: riktige dimensjoner på bor, rett plass og stor nok plass osv. Borrer du på undersiden, så husk at det blir speilvendt når du snur karret, og ja jeg snakker av erfaring. Plutselig trengte jeg 6 meter ekstra rør og 6 bend ekstra.

Når du skrur fast tankgjennomføringa skal den delen med gjengene stikke ut av akvariet, gummipakningen skal ligge inne i akvariet, den hvite plastskiven og mutteren på yttersiden. Da blir det tett.
Jeg har også boret en god del kar etter samme prinsipp som Nils. Fungerer utnerket, men vær tolmodig. Bruker du kraft sprekker glasset lett.
Jeg har kjøpt hullbor på Ebay fra hong kong til en rimelig penge. De tåler ca 10 hull før de blir litt slitt, men prisen er bare 8-12 $.

Gjennomføringer har jeg kjøpt i USA hos en veldig hyggelig kar.
Se nettsiden hans her:

Kjøper da en ekstra 90 grader slik at jeg kan styre vann nivåer med den.

Lykke til med boringen, alt blir så mye lettere med automatisk vannbytte.
Og har du førsr boret ditt førstre hull er de andre ikke noe prblem.

Jeg har brukt 1 toms gjennomførig

Lykke ti.
Du benyttet 1 toms gjennomføring noe som også jeg har tenkt å bruke.

Er litt usikker på hva man skal bestille - forutsatt at jeg velger samme løsning som deg hvilke produkt nummer skal jeg bestille??
(Opplever usikkerhet vedr. valg av typer...).

Ønsker å ha mulighet til å velge/variere vannstanden i akvariet.
Har du prøvd å borre i bunnen eller har du alltid valgt en av sidene?

Hvordan er påfyll av vannet løst, hørt enkelte snakke om løsningen til Gardena vanningssystem?

Takknemlig for nye løsninger.

Mvh
HansM
Jeg har bare boret i toppen på sideruten. Har brukt disse gjennomføringene. Bruker da et bor på 45 mm. Har brukt samme gjennomføring på alle kar fra 60-660l.

BF1K 1” Bulkhead Kit, slip x slip w/ slip Intake Strainer & slip elbow barb
1 3/4”

BE1 1” Slip Bulkhead Elbow Hose Barb ( Ekstra 90 g som settes på innsiden for å justere vannlinjen til ønsket nivå)

Jeg bruker sump så vannet fra karene renner ned i sumpen for å bli pumpet opp igjen av en pumpe i sumpen. Bruker plastrør t stykker og ventil i enden for å regulere trykket på retursystemet.
Kjører flere kar på samme pumpe. Det skal ikke renne så mange liter i timen for å få en god filtrering via sump.
I sumpene bruker jeg å tilføre vann via Gardena sin vanningscomputer som gir meg opp til 3 vanningsykluser daglig. Kjører da kalt vann rett i sumpen og ikke rett i karene. Skal du ha kalt vann inn i alle kar blir det mye rør og ventiler, men vet om flere som benytter vanningsventiler fra Gardena til dette med stort hell.
Dette blir jo en vurderingssak ut i fra hva du vil holde i karene, selv holder jeg kun fisk fra søramerika som stort sett har de samme kravene til vannverdier. men med dette systemet fåe en et stort vannvolum og stabile vannverdier. Ønsker jeg andre verder i enkeltkar må jeg stoppe tilførselen til dette karet og ta manuelle vannbytter på dette karet, men overskuddsvannet går i sumpen som også er boret opp og har avløp til sluk.

Jeg her desverre ikke hvert så flink til å ta bilder under monteringen av fiskerommet mitt,men kansje det kommer en tråd på dette senere. Når alt er klart blir det ca 30 kar i rommet.

Jeg var selv veldig skeptisk til å bore selv, men det gikk utrolig greit så hvis du er litt tolmodig og lar boret jomme er det ikke noe problem å gjøre dette selv.

Du får ha lykke til og bare ta kontakt hvis det er noe mere du lurer på.
Deler gjerne mine erfaringer.

Rune
Mob 91868513
Tusen takk for informativt svar.

Tar sannsynligvis kontakt senere for å drøfte enkelte løsninger, da ting er mer på plass.

Mvh
HansM
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap