Spørsmål om lek på kampfisk

Kampfiskene mine leker i dette øyeblikk. Det er andre gangen hannen er med på dette og første gang for hunnen sitt vedkommende. det ser ut til at de er flinke å spytte eggene i redet, forrige gang ble alle spist av hannen enten rett etter de var ute av hunnen eller når hunnen hadde plassert de i redet. Denne gangen har jeg lyst til å få dette til! To spørsmål: 1: Kan eggene klekke uten å ligge i skumrede? 2: Ser man melken til hannen eller er denne usynlig? Jeg ser ingenting komme ut av hannen.

Tar gjerne imot tips og innspill, dette er jo fantastsik gøy å få med seg! Og hadde være dobbelt så gøy hvis det ble yngel ut av dette!
1. De kan klekke selv om de havner på bunnen, men for best resultat burde de være i skumredet.

2. Ja, den er usynlig.

Hvis du søker litt i forumet finner du mye god info om oppdrett på kampfisk
Takk for svar!

Et til spørsmål: 3: Karet de leker i er 110 liter. Er dette stort nok til at hunnen kan bli værende i karet, eller må hun ut straks de er ferdig uansett?
Karret er stort nok, bare pass på så ho har gjømmesteder i andre enden av karret, som huler og/eller tett beblantning
Takk for svar, leken ser vellykket ut så langt. Hunnen trakk seg unna etter en time, halvannen og har en stor sverdplante i andre enden der hun oppholder seg nå. Hannen har flyttet litt på eggene og de ser ut til å være konsentrert i en liten del av redet. Dette er spennende! Skal jeg bare la det stå til nå eller er det noe jeg kan gjøre for at det skal vokse opp noen yngel? Hvis jeg forer i den tiden han passer redet vil han glemme å passe det og vil det gå bra i såfall? Jaja, jeg lærer vel av erfaring, andre gangen jeg har hatt lek på denne arten, og første gang eggene ligger i redet etter de er ferdigedet går vel til slutt
Det er enkelte som sier at hannen ikke skal fores mens han passer yngel, men jeg foret min og det gikk helt fint.

Har du tenkt til å la hannen bli i karet? Det er mange som fjerner han etter at yngelen blir frittsvømmende, men personlig mener jeg at det er mer naturlig at han blir værende i karet, for i naturen passer han yngelen lenge etter at de blir frittsvømmende, og dette skal visstnok redusere sykdom blant yngelen i tillegg til at hannen spiser de svake og mindre levedyktige slik at du sitter igjen med friske yngel..
Det var fint du skrev det siste der, da jeg har lurt veldig på hva jeg skal gjøre med han. Jeg ser redet utvider seg stadig, men det ser ut til at antallet egg minsker. Kanskje det er fordi han spiser opp de eggene som ikke klarer seg? Han har flyttet hele redet og eggene to ganger og har nå endt i et hjørne ser det ut til.

Det eneste jeg har lest er at hannen må fjernes for ellers vil han spise yngelen. Men det kan da ikke være slik i naturen? Kanskje jeg bare skulle la han være og la det gå sin naturlige gang. Jeg kan jo da risikere å ende opp med ingen yngel, men hannen vil vel bli mere dreven på dette etterhvert? Er jo bare andre gangen hans dette.
Det kan være at han spiser de ubefruktede eggene.

Det skal være nevnt at enkelte hanner spiser rubbel og bit av yngel, og må fjernes snarest mulig dersom man vil ha yngel, men jeg ville ventet og sett og gitt det et par forsøk til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap