Tony`s akvarier (side 2)

åja, men da forstår jeg bedre =) jeg har satt timeren på 12 timer lys jeg... leste at plantene ikke trengte mer en 10 timer max, mer en det var bare bra får algene...


Mvh Tony.
Sette inn planter, la blader råtne, fiskene spiser opp plantene... Hvordan skal bladene rekke å råtne hvis fiskene spiser dem opp først? Og hva er da vitsen med å sette dem inn, når de blir spist opp eller gravd opp med en gang?
Mye motsigende og tullete info du får her, Tony.

La karet ditt stå fisketomt ett par dager og så kjøper du deg 2-3 ancistrus sp."oppdrettsvarianten". Dette er en malle som klarer seg fint i hardt vann. Gi dem en malletablett annenhverdag de første 2 ukene, og sett deretter inn 2 maller til. På denne måten blir filteret gradvis tilvent belastningen som fiskebæsj og matrester gir.
Etter 4-5 uker kan du sette inn de første malawiene, men ikke alle på en gang. Finn ut hvilken av artene du ønsker som er roligst, og begynn med disse. La filteret opparbeide seg mer bakterier før du setter inn neste art. La det gå ihf en ukes tid.

De fiskene som settes inn først vil finne sine områder der de bestemmer. En rolig fisk vil alltid bli hersket med av en mer agressiv fisk. Putter du de mest agressive først vil de rolige få juling med en gang de kommer oppi karet.

Mbuna spiser alger, men de tar ikke algene på glass ol. slik som mallene gjør, derfor er de kjekke å ha i et malawikar.
Ettersom mallene er der først får de mest sannsynlig gå i fred etterhvert som ciklidene kommer oppi.
Melanochromisene kan gi deg utfordringer da disse generelt tilhører en agressiv familie.
Labidochromisene er roligere, så disse kan være et bedre valg.
Om du har fargekombinasjoner du har lyst på hjelper jeg deg gjerne med hvilke som går fint sammen.
En generel regel er rolig går fint med rolig, og de mest agressive bør gå med arter av samme temperament.

Mye å sette seg inn i her, men det hele er egentlig ganske enkelt når du kommer litt inn i det.

Takk for utdypet info Kim.

I morgen er 3 dagen akvariet er oppe å går, så trur jeg skal ta meg en tur ned på Buddy...

jeg skal på sjøen om 2 uker å blir vekke i 4-5 uker, så oppsettet ditt passer ypperlig får meg... =)

Gleder meg til å få oppi ciklider, bruker kveldene til å lese om di å finne sorter som passer sammen å lese andre folk sine lærdommer av di =) lurer på å skaffe meg en bok til jeg reiser på sjøen...

Dette er gøy hehehe... =)



Mvh Tony.
Du husker kansje boka som du så i når du var hos oss, det er den beste malawiboka som finnes. Boka heter "Malawi cichlids in their natural habitat, 4 edition" skrevet av Ad Konings, som er en levende legende i malawiverdenen.
Over 800 bilder av forskjellige arter med lærerik tekst er et must i bokhylla.
Ja jeg begynte så vidt å bla i den...

Hvor får jeg kjøpt den da?


Mvh Tony.
Jeg fant boka til 39$ i usa... finnest den ikkje på norsk?


Mvh Tony.
Den finnes i forskjellige akvariesjapper. Du kan også sende en mail til Alf Ole Bull-Tornøe. Han selger disse på vegne av Ad Konings og har ett lager hjemme.

alf-ole@hotmail.com
Sette inn planter, la blader råtne, fiskene spiser opp plantene... Hvordan skal bladene rekke å råtne hvis fiskene spiser dem opp først? Og hva er da vitsen med å sette dem inn, når de blir spist opp eller gravd opp med en gang?

Les før du kommenterer... sett inn planter, la bladene råtne..... la det være slik lenge, SÅ sette inn fisker - som uansett spiser plantene..
mellomtiden mellom plantene skal inn, og fiskene skal inn, er 4-5 uker..
Der har du vitsen;p
Karret mitt er veldig grumsette pga GH salt, skal jeg ha oppi noe crystal water lr noe før jeg har oppi ancistrus sp?



Mvh Tony
Vil forresten si at jeg er veldig uenig i at det går fint å sette inn maller allerede etter bare noen dager etter oppstart.. selv om mallene er hardføre av seg, så har de fortsatt det ikke bra. når nitritt-toppen kommer (etter 1-3 uker, varierende alt etter hvordan man "arbeider" med karet) vil mallene misstrives veldig, akkurat som alt annet fisk. Men de klarer seg bedre....
Jeg syns ikke det er greit selv om de klarer seg..

Jeg kommer selv til å flytte over 8stk ancistrus når nitritten begynner å gå ned, etter den har vært på toppen. Det blir forhåpentligvis rundt 1.5-2 uker, for min del.

Jeg skal "vaske" 2 stk innkjørte filter i det nye akvarievannet, slik at filteret får lånt noen bakterier fra to andre akvarium jeg har. Skal også ha 1 plante pr 100 liter. Dette vil lage noen "snarveier" for meg...
Har du ikke filtergugg fra et godt innkjørt akvarium vil det gå tregere..

Uansett vil jeg virkelig anbefale deg å droppe ancistrus innen du er sikker på at nitritt toppen har vært der. Da vannprøver annenhver dag, så får du med deg når det begynner å bli klart.. Siden jeg og akvafil er veldig uenig om akkurat det der, og kanskje gjør deg usikker, så bør du kanskje søke litt på forumet og se hva dem syns. Eller kanskje noen andre også svarer her.. finns veldig mange metoder å innkjøre et filter på, men de fleste som gjelder innkjøring uten eksternt filtergugg går ut på stort sett det samme, med små endringer. Er mye etter smak og behag, og hva man selv tror fungerer best. egne erfaringer, og ikke minst om man tillater "innkjørings fisk"...

Det andre akvafil tipset deg om var forresten ikke dumt. Det var lærerikt for meg ihvertfal! Veldig logisk, men har ikke tenkt over dette med dominans.. Takk

edit:
Ser du har mye tilsettninger.. Dyrebutikken har sikkert sagt at du trenger ditt og datt.. Ta å les litt om hva du bruker, hvorfor du bruker det - og ikke minst om fisken vil ha det, eller kanskje de faktisk missliker det veldig? Du har for eksempel hatt oppi salt, men du er usikker på hvilke fisker du skal ha.. Med andre ord er du usikker på om fiskene vil ha salt eller ikke...

_JEEEEEEEG_ (sier det slik fordi veldig mange er uenig med meg) bruker aquasafe fordi det tar bort skadelige stoffer som kan ligge i vann rørene, giftstoffer, gasser, klor, etc.. Men mange mener dette er totalt unødvendig. Bruk det om du vil.. jeg gjør det

grumset i vannet forsvinner etterhvert.. du vil se forskjell fra dag til dag. etter en uke er sikkert 90%+ vekke.
Hei... jeg har tatt til meg det du sier, å sjekka litt rundt på nettet om oppstart av akvarium... Har googla meg fra til noe alle ser ut til å vere enige om.

Først, gratulerer med nytt akvarium!

Dette er en liten innføring i oppstart av akvarium, og i hvordan du skal unngå nybegynnerfeil og en trist start på din nye flotte hobby.

Det første du trenger er:
- Akvarium selvsagt - det anbefales minimum 80 liter til nybegynnere siden det er lettere å holde vannverdiene stabile i et kar med litt størrelse på.
- Pumpe med filter - dette vil filtrere bort partikler i vannet og reduserer giftstoffene som etter hvert dannes. Sørg for at filterkapasiteten er stor nok for det akvariet du har kjøpt! Mange pakkeløsninger kommer med for små filtre.
- Varmekolbe - for å holde en stabil temperatur.
- Temperaturmåler - enten en strips du klistre på glasset, eller en som festes med en sugekopp inne i akvariet.
- Hov - for å fange fisk
- Fòr
- Vannverditestere - det viktigste i begynnelsen er å teste pH og nitritt.


Sverdplante (Foto: Håvard Støre Andresen)
Det første du gjør er å kjøpe grus eller sand, nok til et 4-5 cm lag. Husk å skylle denne godt før du fyller den i karet, men bruk aldri såpe eller andre rensemidler når du vasker grusen!
Så trenger du planter. Disse kan settes i så fort du vil, etter at vannet i akvariet er temperert. Fjern potter, vatt eller svamp som ligger rundt røttene.

Så kommer det vanskeligste for en nybegynner- å måtte vente før du begynner å kjøpe fisk.
Før alle fiskene kan flytte inn må vannet nemlig modnes. Fisker skiller ut avfallsstoffer som igjen blir til giftstoffer dersom ikke filteret har en opparbeidet kultur med bakterier som kan ta seg av disse farlige stoffene. Helt i starten er det ingen bakterier i filteret.

Ja, det er veldig fristende å fylle karet med masse fisk, men du vil vel at de skal leve og ha det fint?

Bruk ventetiden til å kose deg med innredning! Røtter, steiner, huler, bakgrunner, akvariedekorasjoner og det du liker.
Se på karet, ominnred hvis du vil, kjøp eventuelt flere planter.
Benytt også tiden til å lese om de fiskene du ønsker deg. Les bøker, søk på nett, spør her på AkvaForum.
- Passer fiskene du vil ha til størrelsen på akvariet?
- Vil de kunne svømme sammen, eller vil de bare slåss?
- Skal de ha samme type vann og temperatur?

Etter at karet er satt opp, temperert, beplantet og ferdig innredet og du har funnet ut hva slags fisk du ønsker å ha i akvariet kan du starte med å sette inn et par enkle, hardføre "innkjøringsfisk" - ikke mer enn 2-3 stk!


Ancistrus sp.
Mange velger ancistrus eller otocinclus som algespisere, og det er lurt å kjøpe noen lettholdte, billige fisker til å starte opp akvariet, som f.eks. guppy, sverddragere eller platy.
Vær forsiktig med matingen, alt de bæsjer ut og mat de ikke spiser vil kunne produsere nitritt, og det vil vi ikke ha!
Her er det de viktige bakteriene du har ventet på kommer inn, de er med å bekjempe giftstoffene som dannes i vannet etter hvert.

La disse fiskene svømme rundt alene og kose seg, sjekk vannet etter 2-3 uker, enten hjemme med innkjøpt utstyr for vanntesting eller ta med en vannprøve til din lokale akvariebutikk slik at de kan teste for deg. Er de fine kan du endelig begynne å kjøpe mer fisk! Ikke bli for ivrig, det er tålmodighet som gjelder her. Kjøp få fisker av gangen.

Bytt 30% vann hver uke og rens filteret først når du ser at det er merkbart redusert. Filtersvampen krystes og vaskes da forsiktig i litt akvarievann. Den skal ikke bli helt ren - bakteriene her er snille og de vil vi ha, bare møkka skal vekk!

Sjekk vannet jevnlig i begynnelsen, og du vil merke at det holder seg stabilt og at fiskene trives i sitt nye hjem!

Lykke til!


(08.01.2006)

Akkuratt dette skrivet fant jeg her inne på forummet, men stod det samme på Nettakvariet.no Kjartant.com osv...

Så siden dette med "innkjørings fisk" er mye brukt, å dyrbutikker som man skulle tru hadde litt erfaring med dette sier at jeg burde ha oppi fisk får å få gang systemet... Så velger jeg å gjøre dette...

Jeg kan virke litt kvervulerende akkuratt nå, det beklager jeg...



Mvh Tony.
Hehe, ja, som sagt så er det mange måter. Artikkelen du fant er god, så den bør du høre på.
Dette med "innkjøringsfisk" er for min del et fy-fy, men mange sverger til det. Alle har lov til enhvers mening

Her står det litt om innkjøringsfisk, og litt varierende meninger. Håper det inspirerer deg til å kanskje heller forsøke å skaffe litt filtergugg hos noen andre .. menmen, bruk innkjøringsfisk om du vil.
Hei...

Da Har jeg vert nede på buddy, å fikk meg 3 stk Ancistrus sp... Å får å lette litt på stemninga i akvariet fikk jeg bytta svamp filteret mot et helt likt et som var i dyrebutikken med guffe...

Jeg putta fisken nedi etter en liten time med omvending av vann, å di forsvant inn i røysa med en gang... har ikke sett di siden... =)

I tilleg har jeg begynt på et nano kar på 19.5 liter, som jeg har lyst til å ha noen reker nedi... men vi får se...


MVh Tony.

Supert at du fikk et innkjørt filter! Det er gull verdt i oppstarten
Vist fiskene gjemmer seg nede i røysa hele tiden er dette fordi dem er for få i antall. Safety by numbers. Dette endrer seg i så tilfelle når du setter inn flere fisk med tiden. Bare husk å sette dem inn gradvis så filteret klarer og opparbeide bakterier i forhold til belastningen flere fisk gir.

Kult at du fikk kickstarta filteret med brukt filtersvamp, da er det bare og tømme lommeboka.
Hei igjen...

Da har det seg sånn at når jeg kom hjem i dag lå ene ancistrusen dau på bunnen... Jeg har ikke sett di to andre, men fruen sa at hu så di i live i dag tili... Tempen er helt nøyaktig 26 grader, å alle verdiene er perfekte malawi verdier bortsett fra ph som bare er 7.6...

Er det noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? blir jeg nødt til å leite røysa rundt etter di 2 andre?


Mvh Tony.
Nå er det konstantert av alle ancistrus sp er døde... alle verdiene er fortsatt gode, så no vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...

Noen forslag?


Mvh Tony.
Hei igjen.

Da har jeg tatt ut alle steinene å vannet fra akvariet, å planlegger å starte på nytt... Litt redd får at det er di som har forgifta fisken... Mårra dagen inneberer en liten tur oppi elva på leting etter steiner... Trur jeg velger å fylle opp akvariet å hive noen planter oppi, å mate di usynlige fiskene i 4-5 uker... Jeg skal alike vell på sjøen så blir fruen som mater vannet... Så får vi se hva som skjer når jeg kommer hjem neste gang... Better safe than sorry...

Nanokarret har jeg fått igang, å rekene ser ut til å trivest... Kan legge inn bilder av dette en annen dag...



Mvh Tony.
Helluen.

Da er akvariet oppe å går igjen denne gangen bruker jeg større steiner får å få litt mere realistisk innhold, men det tar litt tid å finne di rette steinene... Jeg har googla meg fram til mange gode bilder av forskjellige plasser i Lake Malawi Bunnen der Mbuna gruppen holder til... Mye fint å se, fikk lyst på en tur ned dit...

jeg legger ved noen bilder av sjøen... Kanskje noen blir inspirert



Mvh Tony.
Da har jeg fått akvariet i stand igjen =) alle steinene er nøye inspisert, skylt å skrubbet... Denne gangen har jeg vert oppi elva etter steiner... Da jeg reiser på sjøen igjen om 6 dager ser jeg ikke vitsen i å ha i fisk, jeg lar heller bare karret stå å gå til jeg kommer hjem... Har hatt oppi en plante som skal tåle Malawi verdiene, å mater karret annen hver dag =)

Håper jeg får ha i første fiskene når jeg kommer med hjem =)



Mvh Tony.
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap