når fisken gjemmer seg mye er det tegn på noe da?

jeg har en platy som har gjemt seg i en hule for det meste hele dagen? hva er galt? er det vannet? jeg bytter jo vannet 1 gang i uken mend slamsuger på bånd og da tapper jo vannet samtidig. eller noe annet so m gjør at den gjemmer seg. jeg føler det er sykdom men vet ikke.? håper på raskt svar
Mest sannsynlig har karet ditt for lite hjemmesteder. Resultatet blir en veldig sky fisk.
Legg gjerne ut bilde av oppsettet ditt i denne tråden, så vi får se.
Jo mer gjemmeplasser, jo mer trygg blir fisken, og da ser du de mye oftere fremme.
hei igjen her ser du hvordan det ser ut i mitt akvarie
noen forslag hva jeg kan endrep å osv? må jeghar mer planter? kjøpe bakgrunn? osv.. vil gjerne alle tips og erfaringer jeg kan få for å gjøre det beste for fiskene og for at de skal trives og ikke gjemme seg så mye. vil jo ha akvarie for at fiskene skal ses.
Hei!

Jeg er bare en nybegynner, men hvis jeg var deg ville jeg ha byttet ut plantene med hvite striper på bladene. Dette er stueplanter så vidt jeg har forstått, og de vil etterhvert begynne å råtne siden de ikke tåler å være lenge under vann. For eksempel sverdplanter er greie planter å begynne med; vokser godt og kan gi fiskene noe å gjemme seg bak/under. Ellers kunne du f.eks. ha puttet oppi en rot eller noen steiner, det gir også gode gjemmesteder.

Du bør feste noe på bakglasset, en film med motiv eller noe sånt. Fler og høyere planter er også en stor fordel. Det er litt tynt med gjemmesteder i karet ditt, så bedrer du dette vil fiskene være mer fremme.
Hva med å kjöpe noen rötter eller steiner?
hvorfor selger de stuepalnter a?
så ideotisk å selge stueplanter som skal være i aquarium? er det bare for å tjene penger? men de andre da de er ikke stueplanter?
Når dyrebutikker bestiller planter, får de inn et hav av diverse planter. Noen av disse er ikke akvarieplanter, men kan brukes i terrarie. Ikke alle dyrebutikker vet dette, å selger de derfor som akvarieplanter.

Syns man skal klage på butikken når man ikke får det man forventet. Og for noen dyrebutikker går det kanskje et lys opp, og de skjønner endelig hvorfor de aldri får til disse plantene og hvorfor de alltid råtner etter en stund..

Putt i i et blomsterpotte De er veldig fine i vinduet.
De andre plantene dine har jeg ikke peiling på, men ser ut som akvarieplanter for meg i alle fall. Grunnen til at jeg så at de andre var stueplanter, er at jeg var så "heldig" å kjøpe slike selv. Men som Kine Kristine sier, de er kjempefine i potte, mine har det fint i vindusposten. : )

Jeg satte inn sverdblad for å ta over for dem; skulle jo egentlig dratt tilbake til butikken å klaget, men siden de er flinke til å skaffe fisk og andre ting for jeg heller sørge for å sitte inne med informasjonen jeg trenger selv. For framtida skal jeg ikke kjøpe noe om jeg ikke er rimelig sikker på hva er; det være seg planter eller fisker. Men synd at man ikke kan stole på at de veit hva de snakker om.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap