Kun 1 lysør - hvilket?

Jeg har nettopp kjøpt et Resun-akvarie på 65 liter. Lysrøret (15 w) som fulgte med ga et blåaktig lys som ikke var særlig pent. Jeg kjøpte et nytt på Rema 1000, men det ble for gult. Etter å ha lest litt her fant jeg ut at det var totalt ubrukelig, og vil gi algeoppblomstring (827).

Har tenkt å bestille nytt på tropefisk.no. Hva kan anbefales siden jeg kun har ett lysrør? Det er viktig at det fremmer planteveksten og hindrer algevekst, samt at det ser pent og naturlig ut...

Flora Glo (241,-)
FLORA-GLO er spesielt utviklet for å fremme plantenes vekst. Plantenes følsomhet overfor fotosyntese har to høydepunkter, mellom 380 og 480 nm (fiolett/blå) og mellom 600 og 680 nm (oransje/rød). FLORA-GLO har nettopp dens høydepunkter i disse to områdene, og er derfor fremdragende til og fremme plantenes vekst. 2800 k

Gro Lux (181,-)
Det klassiske planterøret.

Aqua Glo (171,-)
Aqua Glo T8-rør er konstruert så bølgelengden fremmer plantenes fotosyntese. Da oppnås en kraftig plantevekst, både for vann- og land planter. Fremhever plantenes farger. 18.000K.

Life Glo II (249,-)
Life Glo gir et fullspektret, naturlig hvit lys som ligner sollyset, og trenger dypt ned i vannet. Life Glo er velegnet til belysning alle steder hvor man holder fisk, dyr og fugler. Er spesielt velegnet til biotopakvarier, ciklideakvarier, saltvannsakvarier og terrarier. I planteakvarier brukes Life Glo i kombinasjon med Sun Glo. Fargetemperatur: 6.700K.

Power Glo (230,-)
Det lyssterke Power Glo T8-røret er utviklet til å oppfylle de mest krevende oppgaver innenfor akvarier, terrarier og vivarier. Rørets fotosyntetiske dybdespektrum gjør det velegnet til belysning av lyskrevende planter samt levende koraller og makroalger i saltvannsakvariet. 18.000K.

Sun Glo (153,-)
Sun Glo gir et naturlig hvit lys, som simulerer ekte sollys. Fiskenes farger fremstår naturlig og levende. 4.200K.


Jeg har prøvd meg litt rundt med forskjellige typer og levrandører og har kommet til at jeg skal tilbake til Phillips aquarelle som er det jeg har vert mest fornøyd med, men det er litt en smakssak og. Har sjekket ut div tester og. Der kommer og aquarelle til phillips ut som et av de beste.. Prøvde resun plantelys i nøden en gang, og må si meg enig i at det ble en helt sinnsyk farge i karet.

Lykke til videre.


Life-glo!
Vil uten tvil anbefale Hagens Life-Glo rør. Meget naturlig lys, og plantene gror som ugress. Vanligvis et litt dyrere rør, men verdt hver krone. Har det i alle karene våre
Takk for svar fra begge to. Før svar nr 2 kom, hadde jeg faktisk allerede bestilt Life Glo (antok at det var best siden det var dyrest). Men fant det i en annen nettbutikk til under halve prisen. Så nå er det bare å vente på pakke i posten
Jeg har sett på Hagen Glo-lysrørene (http://www.hagen.com/usa/aquatic/gloreminder/facts10.html og http://www.hagen.com/pdf/aquatic/bag.pdf)

Det virker som Flora Glo er minst like bra for plantene.

Og hvis du skal har flere enn ett rør, så har du flere muligheter (i følge produsenten i USA):

2 rør:
Sun Glo + Aqua Glo
"Promotes plant growth, providing broad spectrum"

Power Glo + Flora Glo
"Efficient combination to stimulate desired growth in foreground and background plants"

Aqua Glo + Flora Glo
"Intensify fish colors while stimulating plant density and vertical growth"

3 rør:
Sun Glo + Power Glo + Life Glo
"Ideal combination providing high output and balanced spectrum"


Uansett så fins det jo alternative produsenter som ikke er så dyre, men hvor du likevel får gode rør. Eks: Osram 965 (hvis det er plantene i akvariet du tenker på).
Står at han bare skal ha ett lysrør og da er lifeglo det desidert beste du finner på markedet. Husker ikke hvor mange K disse lysrørene har, men det er innmari masse sammenlignet med andre på markedet, og jo høyere k, jo bedre vekst. Jeg vil ikke anbefale Osram. De har ikke spesielt peiling på akvarielysrør så de ville jeg styrt langt unna Det fine med Life-Glo lysrør er at de fint kan brukes helt alene, eller med andre lysrør (det er ikke en selvfølge at de fint kan brukes alene, mange lysrør må brukes med ett annet for å kunne virke "optimalt").
Joanna & Pål
Står at han bare skal ha ett lysrør og da er lifeglo det desidert beste du finner på markedet.


Jeg skriver jo nettopp at Flora Glo kan være like bra. Har ikke sett dekning for at Life Glo er "desidert best" (altså du mener at det er mye bedre enn konkurrentene på spekteret). Produsenten skriver jo at Power Glo er et like godt alternativ som Life Glo 2.

I tillegg skrev jeg ang. 2 og 3 rør, fordi det er flere enn et par personer her på Akvaforum - og de kan ha nytte av det.


Joanna & Pål
Husker ikke hvor mange K disse lysrørene har, men det er innmari masse, og jo høyere k, jo bedre vekst.


Dette stemmer ikke helt.


Joanna & Pål
Jeg vil ikke anbefale Osram. De har ikke spesielt peiling på akvarielysrør ;)


Greit nok at du ikke vil anbefale dem. Men det er jo spekteret til lyset som er viktigere enn hva produsenten tenkte på når han/hun designet røret. Mange produsenter har masse lysrør som absolutt ikke hører hjemme til akvarier, men tilfeldigvis har ett godt et. F.eks. de tenkte på andre ting som drivhus, men det spekteret de brukte passet tilfeldigvis også for akvarier.

Er virkelig Glo-rørene 2,5 ganger bedre enn de beste rørene fra Philips og Osram, som koster 100kr per stk?
Har hatt flere forskjellige lysrør og prøvd litt av hvert (både akvarie og ikke-akvarie lysrør) i våres kar så jeg vil ikke si at Osram eller Philips sine rør er like bra som f.eks Life-Glo sine. Men jeg gidder ikke diskutere dette med deg. Etter min mening og mange andre akvaristers synspunkt er dette det beste du kan finne på markedet. Thor på Dahls Dyrerike anbefaler ikke andre lysrør enn disse hvis man skal ha bra lys for plantene i karet. I tillegg gir Life-Glo lysrørene ett naturlig lys i karet og fremhever fargene på fiskene på en fin måte.
Ikke ta det personlig, jeg er bare litt interessert i lys Ønsker å lære mer, bl.a. fra dine og andres erfaringer.

Men som jeg forstår fra deg, så mener du at også Power Glo er betydelig dårligere, og at de fleste/mange som driver med akvarium også har bedre effekt med Life Glo enn Power Glo.
EgilU
Ikke ta det personlig, jeg er bare litt interessert i lys :) Ønsker å lære mer, bl.a. fra dine og andres erfaringer. Men som jeg forstår fra deg, så mener du at også Power Glo er betydelig dårligere, og at de fleste/mange som driver med akvarium også har bedre effekt med Life Glo enn Power Glo.


Vi har prøvd Power-Glo og javamosen nektet pent å vokse i dette lyset. Jeg ville lest denne artikkelen skrevet av Frank Angell: Produktomtale av Hagen lysrør
Power-Glo har vel sinnsykt høy Kelvin (18.000 K) og gir et temmelig kaldt og hvitt lys?
Jeg ville ikke brukt det røret, jeg personlig liker ikke så kaldt og skarpt lys. Det er nok litt smak og behag ute og går også. Jeg har ofte brukt Osram 965 i kar med kun 1 rør. Man får ingen voldsom rask plantevekst, det er sant, men man får ingen alger heller Plantene trives, selv om de vokser sakte.
Ting går altså litt saktere i de karene mht plantene, men jeg synes de rørene gir et veldig behagelig og naturlig lys. Og for min del, som hater å måtte luke hele tiden hver uke, så er det helt greit for meg at planteveksten går sakte. Mindre jobb!
Ja, man må jo også definere hvilke parametere som man synes er viktige, og hvilke av de som skal være viktigst; f.eks: Plantevekst, farge på fiskene/plantene (estetikk), algekontroll, pris, trivsel for fiskene, og hva man skal ha sammen med det (bruker man co2-anlegg og godt med gjødsel, eller sparsomt med begge?).

Takker for linken til Frank sine produktomtaler!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap