Slappe corydoraser

Har nokre corydoras aeneus eg fekk i går, aller først så dei kvikke og rota rundt på bunnen men nå i dag ogi går kveld vilka dei slapp og slitne, dei berre ligg på bunn og rotter litt innimellom kvifor?

har lest Monas artikkel om Corydoras og har funnet ut at jeg skal bytte ut Ca 1 tre del av den fine grusen med biltemasand, jeg har ein liten haug med eikeblad oppi der og, jeg skal oxo flytte rota som nå står til haldt å ligge.

noko meir eg kan gjera, dei er dessutan mykje oppe i toppen og hentar luft, men trur dette er oxygen mangel så har flytta pumpehodet så det gir meir sirkulasjon.

kva er det som er galt med dei? kva kan eg gjere for å betre tilstanden deres? ser dikka nokre klare feil i akavriet mitt?

Takk for svar
Har du testet vannverdiene? Ellers kan det godt hende at de bare er litt stresset og slappe etter reisen hjem til akvariet ditt=)
jada, ph 7 og gh 3-4 og temp. 24
Jeg tenkte mer på nitritt, ammoniakk og nitrat?
har nittritt test og den er på 0
har flyteplanter som veks fort som som regel fjerner nitritt og vannbytte 30 prosent 1 gang i uka.
Eragon
har nittritt test og den er på 0 har flyteplanter som veks fort som som regel fjerner nitritt og vannbytte 30 prosent 1 gang i uka.


Flyteplanter som regel fjerner nitritt? Mener du at du har nitritt rett som det er?
Jeg tror kanskje du bør oppgi litt mer om akvariet ditt. Hvor mange liter er det på, og hva slags filter har du i det (merke og modell)? Gjerne sånn ca hvor lenge akvariet har vært i drift også. Det kan være veldig viktige opplysninger for å kunne finne ut hva som er galt her.

Den stadige snappingen av luft i overflaten, og det at Corydorasene er slappe, tyder egentlig ganske mye på at noe er galt med vannkvaliteten. Det er typiske tegn som Corydoras viser når noe er galt med vannet.

Hvis du først skal tilrettelegge for Corydorasene med sand på bunnen, så tar du hele bunnen. Det har ingen hensikt å gi dem en "krok" med sand. Coryene vet selvfølgelig ikke sitt eget beste og vet ikke at grus kan skade dem eller inneholde usunne bakterier. Selv om du legger ned et lite felt med sand så holder de seg ikke borte fra grusen av den grunn! De mopper overalt på bunnen og går dit maten er, selvfølgelig.
Hei
du har helt rett mona, jo akavriet er 64 liter, vert i drift i ca 7-8 måneder, og med flyteplanter mente jeg at dei er hurtigvoksende og fjerner overflødig næring, men det har jeg alderi hatt, aldri hatt nitritt i akavriet, iallefall ifølge testene filteret er innebyg sånn typisk juwel-pakke løsning med ein sort boks i høre hjørne med pumpe, svampefiltre og varmekolbe.

men kan det ikkje hjelpe med litt sand? altså ikkje hele, men nesten, da jeg har godt fastgrodde planter noen steder og ein liten steinur med kokkosnøtthule som er blitt fast tilholdsted for noen av dyra og vil veldig gjerne ikkje ødlegge den balansen.

dessuten er grusen veldig liten fra 1 til 4 millimeter og det er kanskje ikkje så verst?
hvordan akn jeg forresten flytte grusen ut av akavriet best mulig???
Jeg synes det enkleste har vært å slamsuge ut grusen hvis jeg ikke har mulighet til å tømme akvariet helt. Men jeg bruker finkornet grus/sand da.
Eragon
hvordan akn jeg forresten flytte grusen ut av akavriet best mulig???


jeg brukte akvariehoven når jeg byttet fra grus til sand.
Alt vann renner ut, men s grusen blir med. Hvis den har ligget lenge kan det være mye dritt nedi der.

Espen
Ja, det fungerer. men hoven blir ødelagt..
Ville hatt sand over hele bunn.
jeg tror jeg går for sand over hele bund jeg, håper berre eg har nok:O
Ronny-André
Ja, det fungerer. men hoven blir ødelagt..


hoven min er fortsatt like fin.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap