Er det sant at 14liters akvarium er for lite til fisk?

Er 14 liters akvarium for lite til å ha fisk i?

Sandra
Det kommer vel litt an på hva du skal ha, da... Hva jeg har hørt er en tommelfingerregel at man kan ha 1cm fisk for hver liter vann man har (etter at man trekker fra pumpe, planter og eventuelle dekorasjoner)
Ville heller gått for reker og snegler.
Tips: gå inn på akvariereker.no , der er det mye spennende reker og snegler

Vet at de anbefaler både gullfisk og kampfisk på akvariebutikker, men er nok mest fordi de er labyrintfisk (kan hente oksygen fra lufta),og de er hardføre, og vil derfor klare seg lenger i et lite kar/bolle.
-gamle teorier om akvariehold er vonde å vende:/

Zorba
Det kommer vel litt an på hva du skal ha, da... Hva jeg har hørt er en tommelfingerregel at man kan ha 1cm fisk for hver liter vann man har (etter at man trekker fra pumpe, planter og eventuelle dekorasjoner) :)

Denne regelen er det bare å glemme og late som du aldrig har hørt. Dette er feilinformasjon på høytnivå og skal ikke følges. Så har jeg sagt det
Zorba
Det kommer vel litt an på hva du skal ha, da... Hva jeg har hørt er en tommelfingerregel at man kan ha 1cm fisk for hver liter vann man har (etter at man trekker fra pumpe, planter og eventuelle dekorasjoner) :)

Må også tenke på hvor aggresive fiskene er, hvor store de blir fullvoksen!, og spesielt på hvor stor kapasitet pumpa har.
Turtle-girl
Er 14 liters akvarium for lite til å ha fisk i?

Denne informasjonen er utarbeidet av Mattilsynet i samarbeid med Norsk Akvarieforbund og Norges Zoohandleres Bransjeforening.
Innenfor rimelighetens grenser er et stort akvarium lettere å stelle enn et lite. Det skyldes at den biologiske balansen mellom fisk, planter og avfallstoffer er mer stabil i et større volum med vann. Man faller heller ikke så lett for fristelsen til å sette for mange fisker i et stort akvarium. Startpakker for nybegynnere tar ofte utgangspunkt i akvarier på 60 liter. Dette er absolutt minimum av hva som kan anbefales for en nybegynner. Kjøp gjerne et akvarium på 2-300 liter hvis plassen tillater det. Du vil garantert bli mer fornøyd.
14 liter er for meg ei fin vase til ei plate i vinduskarmen, ikke noe annet
Det finnes fisker som er små nok til at de kan trives i et så lite kar, og personlig mener jeg at enkelte små killier kan trives, dersom karet er riktig innredet, dvs med rikelig med planter og huler, men også plass til å svømme.

Kampfisker trives som regel ikke i så små kar, hvertfall ikke utifra min erfaring.

Personlig ville jeg brukt det til yngel eller reker og/eller snegler. Kan jo bli et fint plantekar med reker i
Akavari
kan vel ha noen leopard danio noen guppy ..har også hørt at man kan ha 1 cm fisk per liter vann men det krever meget god filtrering
Leoparddanio er det samme som sebradanio, og er an altfor aktiv fisk til at den kan trives i et så lite kar.

Guppy ville jeg heller ikke puttet oppi der, med mindre det var snakk om en enslig hann, men disse trives vel best i grupper uansett.

1 cm fisk per liter vann er en gammel myte som burde avlives.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap