Kreps og hummer

Har sett store økninger i bestillingslister på krepsdyr , er det fortsatt ulovlig å ta inn dette til norge ? . har hørt rykter at dette nå skal bli enklere ? så en annonse på salg av kreps/hummer i dag , go at denne mystisk ble borte etter kort stund..
Kreps og hummer er fortsatt ulovlig. Krabber og reker er lov

Er alltid noen som har dyr ulovlig, og vil nok alltid være det. Har selv sett person som solgte ei lita ape på Finn.no, annonsen forsvant fort:P
mrcable
Har sett store økninger i bestillingslister på krepsdyr , er det fortsatt ulovlig å ta inn dette til norge ? . har hørt rykter at dette nå skal bli enklere ? så en annonse på salg av kreps/hummer i dag , go at denne mystisk ble borte etter kort stund..


Den ble borte grunnet at pr. dags dato så er det ikke lov å holde, innføre krepsdyr i Norge. Dermed så brøyt den annonsen norsk lov og ble slettet asap.
Edelkrepsen står oppført i både den nasjonale og den internasjonale
rødlisten. I den nasjonale rødlisten er den nå listet som sterkt truet. Vår edelkreps (Astacus astacus) har sin naturlige utbredelse kun i Europa. Norge er i dag et av få land i Europa som fremdeles kan sies å ha enkelte vann og vassdrag med gode bestander av edelkreps. Vi har derfor et internasjonalt ansvar for å ta vare på disse bestandene.

Det hevdes at det skal være noe usikkerhet om det er et hull i lovgivningen vedrørende kreps, men i brosjyre "Hvordan unngå spredning av krepsepest" sist oppdatert: 06.08.2009 står det bl a;

Det er forbudt å :
• innføre levende eller ukokt kreps til landet vårt
• sette ut eller flytte kreps til andre vassdrag eller lokaliteter
• tømme vann fra ett vassdrag over til et annet

I forskrift "Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og innførsel av akvakulturdyr og akvakulturprodukter. " står det i §4 det er et forbudt mot å innføre levende ferskvannskrepsdyr i alle utviklingsstadier samt hummer- og krepselignende dyr som lever i ferskvann, herunder infraorden Astacidea; familiene Astacidae, Parastacidae og Cambaridae til akvarier.

Så da skulle det være mulig å holde edelkreps som kommer fra lokale områder såfremt du ikke slipper vannet du holder edelkreps ut. Jeg ville nok ha rettet en forespørsel til fylkesmannen og mattilsynet før jeg satte VF edelkreps i akvarium.

Det er vel helt klart at en annonse om salg av levende kreps eller import og salg neppe er i samsvar med gjeldene norske regler. Derfor blir annonser og tråder om kreps fjernet, slik som retningslinjene beskriver det på akvaforum.
Så i teorien så er forhandlere som selger kreps / hummer , innvolvert i ulovlig aktivitet ?
Ja.
Men husk at det fortsatt er fullt lovlig med saltvannsartene. Forbudet gjelder kun ferskvanns arter.
Når det er sagt, så finnes det ikke hummer som lever i ferskvann. Det er kun div. krepse arter.
mrcable
Så i teorien så er forhandlere som selger kreps / hummer , innvolvert i ulovlig aktivitet ?
De begår ikke bare et lovbrudd i teorien, men også i praksis. Presiser her som Vidar-Alexander sier, dette gjelder kun ferskvanns arter og fra familiene Astacidae, Parastacidae og Cambaridae.
Det må vel nevnes at det selges ferskvannshummer (som ikke er hummer), men kreps
Er veldig veldig mange butikker som skjuler seg bak at de har fått "feil arter levert" når en påpeker sånt.
Det er ikke holdbart. Har de fått feil, skal de etter loven avlive disse dyrene. Så får de ta dette opp med leverandør.
Butikker som gjentatte ganger selger ulovlige arter bør rapporteres til mattilsynet, da dette ikke er seriøse butikker, og de bidrar til å ødelegge for hele akvariemiljøet i norge.

Ser innimellom både frosker, salamandere og kreps i butikker.. Gi da klar beskjed til betjeningen. Det bør også andre gjøre.
Som eg har forstått er det lovlig med kreps/hummer nå og endel gekko og iguanaer. De selger kreps/hummer her i stavanger ihvertfall. Eller det skal bli lovlig iår eller neste år. Blåe kreps/hummer er fine og de knall oransje.
Vidar-Alexander
Det er ikke holdbart. Har de fått feil, skal de etter loven avlive disse dyrene. Så får de ta dette opp med leverandør. Butikker som gjentatte ganger selger ulovlige arter bør rapporteres til mattilsynet, da dette ikke er seriøse butikker, og de bidrar til å ødelegge for hele akvariemiljøet i norge. Ser innimellom både frosker, salamandere og kreps i butikker.. Gi da klar beskjed til betjeningen. Det bør også andre gjøre.


Dette er etter mitt syn den korrekte måten å håndtere problemstillingen på. Jeg sier i fra hver gang jeg kommer over ulovlige arter. Sier man fra på en saklig og høfflig måte så vil butikkene ta dette ad nota. Jeg vil jeg påstå at det er mangel på kunnskap i butikken spm resulterer at de sitter inne med ulovlige arter.
Tommy Tran
Som eg har forstått er det lovlig med kreps/hummer nå og endel gekko og iguanaer. De selger kreps/hummer her i stavanger ihvertfall. Eller det skal bli lovlig iår eller neste år. Blåe kreps/hummer er fine og de knall oransje.


Noen som sitter inne med informasjon om at det er kommet endringer?

Jeg har ikke lyst til å stenge tråden før vi kan konkludere med at det fortsatt er ulovlig med ferskvannskreps i Norge.
Jeg har googla dette en stund nå, og finner ingen artikler fra myndighetene som tilsier at dette er lov. Eneste jeg finner er at det er totalforbud for innføring av ferskvannskreps.
Jeg finner heller ikke noe annet enn at det er forbud mot innføring og hold av ferskvanskreps.

Finner ikke noe om forbud mot hummer f.eks.
Saltvannskreps (eremittkreps) er lov ettersom jeg klarer å se.


-Tim
Etter hva jeg har lest meg til så er dne såkalte "blå hummeren" en krepse art og ikke en hummer, dermed pr. definisjon ulovlig å innføre samt omsette i Norge. KOm riktig over et pdf skriv fra NZB hvor de hadde en krepseart på ei liste som NZB mente burde være lov å innføre, da dennen arten ikke kunne overleve i norsk fauna, legger ved et utklipp som er fra 2006.

Hmm kunne ikke lese så mye av det bildet, men link til skrivet
Geir Kristiansen
Noen som sitter inne med informasjon om at det er kommet endringer?

Når det gjelder Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte. er denne ikke endret noe som helst. Det jobbes fortsatt om en nye forskrift skal eventuelt for ha med en positivliste.

Ønsker du mere kunnskap kan du lese mere her.

Forespørsel om risikovurdering, utkast fra Mattilsynet.


Rapporten Reptiles and amphibians as pets & the Norwegian positive list proposal, assessment and opinion fra dyrevern.no.

Fra [URL=http://dynamic.protu.no/pictures/181/files/PS-artikler/PS-3-09-Collins-H.pdf [/URL].


Naturhistorsik museums vurdering av Dyrevernalliansen sin rapport (PDF):



Når det gjelder kreps, skal det hvis nok være et hull i den nye dyrvelferdsloven som trer i kraft fra 01.01.10. I den gamle er det klart forbud, og det skulle forundre meg sterkt om dette forbudet ikke blir opprettholdt.

Når og hvis det skulle bli lovt å holde reptiler i Norge, ville det nok helt sikker skape såpass sterke reaksjoner at det ikke ville dukke opp som et rykte! Bare se på linken ovenfor til dyrevern.no
Disse trådene vil dukke opp med jevne mellomrom og vår policy er å stenge dem fortløpene etter vi har konkludert med at det ikke har skjedd noen endringer i lovverket som skulle tilsi at ytterlgere debatt er nødvendig.

Siden det ikke har skjedd non endring i lovverket så stenger jeg også denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap