Smådyr i akvariet

Har oppdaget at det er en mengde med smådyr i akvariet. Små hvite marker som svever rundt med strømmen (guppyene ser ikke ut til å bry seg om de) en del andre små hvite dyr som fyker rundt som raketter i akvariet, noen grønne marker med tentakler som henger på glasset ( trodde først det var alger men så la jeg merke til at de svinger seg mot strømmen av og til og konkluderte derfor at det måtte dyr av noe slag..

Så til spørsmålet: Kan noen av disse dyrene ha forårsaket at guppyene er syke, døde en guppy for meg i dag. Fiskene er avmagret, lite matlyst og virker vedlig slappe. Karet er ferdig innkjørt og det er få fisker så nitritt bør ikke være noe problem.

Spørsmål to: Kan jeg bruke aluminiumskjele til lufting av vann som skal benyttes i akvariet. Kjøpte en stor plastbøtte på Europris men denne tør jeg ikke bruke da det lukter veldig sterkt plast av den ( er redd den kan avgi stoffer til akvariet)
Bumper litt i denne jeg
Kanskje det finnes noen der som kan svare på de "dumme" spørsmålene mine..
Hei,
Ingen spørsmål er dumme. Jeg er nok redd for at du har en veldig lei parasitt i vannet ditt ja. Hvis du leser om sykdom så vil du se med en gang om det er noe der som stemmer med symtomene på fiskene dine. Du bør medisinere, men som sakt, jeg er amatør selv så jeg kommer bare med råd, det blir opp til deg om hva du ønsker å gjøre.
Takk for svar Noen andre som kanskje vet noe mer om hva jeg sliter med i karet??? Kanskje jeg kan redde noen av fiskene.. De driver stadig vekk å skraper seg ned i sanden nå. Har bestillt ESHA Exit og 2000 fra Aquamanias men spørs om det når fram i tide og om det hjelper..
Hmm,, var lite respons å få her i dag
Ja, det var visst det. Jeg ønsker deg i allefall lykke til. Jeg håper at du får redda fiskene dine. Jeg har Guppy selv og dem er så fine å se på.
Små hvite marker som svever med strømmen høres ut som en gammel klassiker som mange av oss har opplevd.
Anbefaler deg å sjekke ut blant annet denne tråden.

Ang sp.m. 1: Tvilsomt om disse skulle ha noe med guppy-dødsfallene å gjøre. (Forutsatt at vi snakker om samme type små hvite mark. )

Ang. sp.m 2: vet ikke.
Nå vet ikke jeg hva slags bøtte du har kjøpt, men sjekk om det står et bestikk-symbol under. Gjør det det, er den beregnet på/ godkjent for næringsmidler og derfor trygg å bruke til akvarievann. Evt kan du jo kjøpe et par vanlige tiliters-bøtter da.
Takk for svaret Liz H Får satse på at disse smådyrene ikke har noe med de syke guppyene å gjøre. Det må jo være en eller annen form for parasitt i akvariet slik jeg ser det men jeg kan ikke se noen andre symptomer på fiskene annet enn at de er slappe og ikke vil ta til seg mat.

Tror jeg prøver en runde med medisinering av akvariet..(Noen som har en formening)??? Bør jeg bruke ESHA exit eller 2000 i tilfelle? Mener å ha lest noe her på trådene om gode erfaringer som heter Flubenol, dette har jeg ikke klart å oppdrive i noen av de kjente nettbutikkene...
Nematode/rundorm
Det du ser er sannsynligvis nematoder (rundorm på norsk)


Dette finnes i "alle" akvarier, normalt blir de spist av fisk før de blir så mange at de blir synlige. Vel, har du fisk som siler sand gjennom munnen blir disse spist før de når vannet.

Noen dyrker nematoder (søk på mikromark, eller eddikål) og bruker dette som for.

Noen nematoder er parasitter, jeg ville blitt litt bekymret hvis fiskene ikke heiv seg over disse som mat....
Takk for nyttig informasjon Ebbeto. Jepp jeg er litt bekymret ja,, fiskene burde jo spise disse.. Guppyene har gått i akvariet i ca to og en halv måned nå. Kjøpte disse for å bruke de som innkjøringsfisk og med håp om at de skulle yngle etterhvert, tenkte at dette ville være kjekt å følge med på for ungene og meg selv Har en stk ancistrus og den virker sprek foreløpig. Kanskje jeg har kjøpt gamle og svake guppyer?, leste at guppyene ikke ble så gamle.
Men det var den skrubbingen da?? Fremdeles ingen forslag til kurer jeg kan prøve?? Investerer ikke i nye fisk/kar før jeg finner ut av dette,, gidder ikke risikere at flere dør..

Hvis jeg skal kjøpte guppy en annen gang bør jeg gå for Endlers guppy? Tenker kanskje at disse ikke er like degenererte og svake som den vanlige avlsvarianten...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap