Filter til 375 liter

Hei.

har akkurat kjøpt meg en 375 liter, som er planlagt som discuskar. Det jeg lurer på er om en Fluval 504 er nok til dette karet, eller om jeg heller bør satse på noe annet. Tar gjerne imot tips på hvilket filter jeg bør gå for.
Er det Fluval 405 du tenker på?
Er det voksne discus så holder det kanskje.
Men vil nok anbefale deg et filter med større kapasitet,
det blir litt snaut for 375l.
Takk, men
Bør kanskje gå for et større, eller muligens 2 filter. Det eneste er at det kan støye endel, og det er ikke bra i da det skal stå midt i stua. Ser også for mag at det skal fores opp noen flere discus i karet.
Om du ønsker et lydløst filter med god kapasitet i tillegg til det du har ville jeg sett på Eheim 2028/2075
Om du skal ha discus til oppforing ville jeg satset på to filter, hvorav hvert fall et har kapasitet som det over. Ellers kan sandfilter være et alternativ.
Jeg mener det er like bra å bruke et stort filter med størst mulig volum kontra to filter. Kjøp f.eks. Eheim Classic serien, billige filter med stort volum.
er vel smak og behag med ett eller to filter..... selv bruker jeg 2 X 2075 til en 375 + eheims største innvendige filter til 35 tropheuser som er like kresene som discus...... fordelen med to er at man alltid har ett filter som går hvis noe skulle skje...... mange har kommet hjem til døde fisk etter strømstans og filter som ikke starter igjen...
Christian Mørk
Jeg mener det er like bra å bruke et stort filter med størst mulig volum kontra to filter. Kjøp f.eks. Eheim Classic serien, billige filter med stort volum.


Men det er det ikke, det er bedre med 2 filtre, min erfaring ihvertfall.
Driver selv med discuser i et 660 l karr som driftes av hele 3 utvendige filtre, liker overdimensjonering jeg.
Diskuser er en følsom fisk som de fleste vet, når jeg startet med diskuser for 4-5 år siden driftet jeg karret med kun et utvendig filter en FX5, og den hadde ingen problemer med og holde gode vannverdier, problemet begynte da jeg renset filteret første gangen, da fikk diskusene hvit prikk parasitten nettopp pga ble litt annerledes vannkvalitet med engang jeg renset filteret.
Så derfor annbefaler jeg ihvertfall 2 filtre, da kan man rense et omgangen og slipper noen forandringer i vannkvaliteten.

Og vist du går for diskuser i oppvekst fasen(noe de fleste gjør mye pga få som har råd til mange diskuser i 1500-3000,- klassen)så bør man satse på knall god filtrering, nettopp pga all den maten disse trenger.
Hjelper lite og mate som fy viss ikke vannkvaliteten er på topp diskusen vil ikke vokse noe særlig da heller.

Så gode filtre sammen veldig gode vannbytte rutiner for og holde no3"nitrat"lavt+ mating 5-8 ganger om dagen, det er nøkelen for og få store diskuser(min mening og erfaring da).

Lykke til med valg av ferskvannets"KONGE".
Filter
Hadde i grunnen tenkt på en fluwal fx5, men begynner kanskje nå å bikke mot 2x fluval 405. Spesielt med tanke på driftsstopp rens etc. Hva sunes dere om det?
Valget mitt hadde vært en fx5 og et annet og mindre filter, men 2 stk 405 vil klare jobben fint de og.
2 filter
Mange takk for gode svar. Er kjempefint å ha et slikt forum når det er noe du lurer på.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie H. Mørk
Reklame for plussmedlemskap