Ekstremt dominerende malawi

Noen som kan gi meg noen råd? Har malawi kar med 3 typer malawi fisk, men det er en av hann fiskene som er ekstremt dominerende og jager alle fiskene i karret. Selv om jeg har bygget opp flere grotter og røyser som kan huse gruppene. Men denne dominerer over hele karret. Noe jeg kan gjøre? Har flere hunner til hver av hannene og alt skal stemme med hva jeg har lest mht oppbygning inne i karret. Bør jeg fjerne denne hannen? De andre er iallefall svært stresset av denne og står da kun i et hjørne og kan ikke bevege seg i akvariet uten å bli jaget.
Hei du.
Typisk malawi-problem du har der, og ikke så lett å ordne opp i. Spesielt hvis det er fisk fra mbunas-gruppen du har.

Hvor stort er akvariet, og hvilke arter har du? Og hvor mange individer?
Har du hatt dem lenge? Er alle voksne? Hvor langt er akvariet? Mange aspekter å tenke på og som påvirker adferden til malawi.

Det at hanner vil ha et stort territorie er jo en av grunnene til at det på flere nettsider blir anbefalt å ha malawi i minst 250 liter, og det for de "snilleste" artene.
Det er jo naturlig for hannene å ha "sitt sted" som de passer og steller, og så jager de bort uvedkommende, samtidig som de prøver å fange oppmerksomheten fra hunner som svømmer forbi. De som ikke kommer unna blir mobbet eller underkuet, eller de dør av stress.
Men vanligvis finner de ut av det etter en stund ved å plassere seg et sted på rangs-stigen.

Noen malawi-eiere bruker trikset med å ha så mye fisk i karet at det blir "umulig" å opprettholde territorie osv. Du kan eventuelt vurdere det.
Du kan også ta ut hannen for en stund (uker) så de andre kommer seg og blir mer overlegen i karet. Kan hende de forsvarer seg bedre når hannen kommer tilbake. Hvis ikke så er det påen igjen.
Takk for svar. Har et karr på 250 liter. Har 3 typer malawi og har 4 stk av dem hver, så de har relativt god plass. De andre 11 fiskene fungerer svært godt sammen, mens det kun er den ene som jager over hele karet. Har kun hatt dem der 1 uke, brukt 7 uker for å kjøre karret inn uten fisk i. Alle verdier er fine. Men blir litt stresset selv når jeg ser den ene presser de andre bort til et lite hjørne av akvarie. så mulig jeg skal ta den bort en stund, for å se hvordan atferden til de andre fiskene blir når den er borte. For slik det er nå, stresser den bare de andre og det blir lite hyggelig oppi der.
Hvis ingen mangler finner e.l. så hadde jeg ventet med å ta den ut.
Kan hende de bare trenger litt tid på seg til å finne "balansen" i karet.
Malawiene (spesielt mbunas) er meget aktive ciklider. Om de jager hverandre i det ene øyeblikket så kan de holde sammen i det neste (hvis noe skremmer dem). Det skjer noe i karet hele tiden.
Det kan være stressende å ha malawi, ja, men desto artigere når en endelig får dem til.
Hvis du ser i tråden min så er det mye prøving og feiling der, og mange skuffelser og enda flere gleder

Hvilke arter har du da? Og hvilken art er plageånden?

Tilfeldig bekjentskap
© Stian Wego
Reklame for plussmedlemskap