Eggeskall...

Inaktiv bruker
Fulgte eksempelet til flere med eplesnegler her på AF, og hadde i dag oppi knust eggeskall i karene mine. Noen som vet hvor lang tid de blir liggende og skrike hvitt?
Så ut som rene snøstormen da jeg hadde de i, og nå når jeg ser hvor stygt det ble utseende messig så lurer jeg på hvor lenge jeg må se det slik?
PS. Det var ikke finknust til pulver, men i veldig små biter etter litt behandling i morteren.
Jeg ville nok aldri gjort det på den måten der
Skulle jeg brukt eggeskall for å hjelpe på kh i vannet, ville jeg puttet alt sammen i en strømpe eller filterpose, knyte igjen, og så gravd den halvveis ned i en bortgjemt krok på et lite synlig sted.
Slik du har gjort det, kan nok eggeskallbitene bli liggende strødd overalt ganske lenge og lyse hvitt :p

Hva med å slamsuge det ut og prøve på nytt? Eller droppe hele greia og heller bruke kh+ pulver hvis du ønsker å øke karbonathardheten i vannet? Skulle tro det var mye mer lettvindt og eksakt.

Hvilken ph har du i karet, og hvilken kh?
Inaktiv bruker
Nå føler jeg meg passe dum...
Må nesten le av det, det lyser jo nybegynner i karet også nå, ikke bare av meg....hehe

Skal ta det til etterretning, skal gjøre vannbyttet i morgen og forsøke å slamsuge mesteparten. Resten får jeg forsøke å blande nedi sanden.

Har ikke måleutstyr for kh, men har for ph og den svinger litt mellom 6.5 og 7.5. Må av og til tilsette natron (det er det jeg har for hendene akkurat nå) for å bufre phen.
KH+ pulver er bare det jeg kaller det, enkelt å si Samme som natron egentlig, bare mye billigere De knøttsmå posene du får kjøpt på matvarebutikken er egentlig svindyre, hvis man tenker på hva det blir pr kg.

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2065&HKatID=]Natriumbikarbonat[/URL] heter det på "akvariespråket", og du får kjøpt det i nettbutikkene i ulike størrelser. Jeg har en boks på 300 gram med KH+ pulver. Den har jeg hatt i en evighet, siden jeg sjelden bruker det. Et par kar trenger imidlertid en bitteliten dæsj av det i blant for å unngå at ph synker for mye. Men resten av mine 18-20 akvarier får ikke noe KH+, der senker jeg ph.

Du får kjøpt det her hos Aquamanias også. Prøv å bestille det og spør om han kan sende det på rimeligste måte, f.eks. i en boblekonvolutt? Burde ikke bli store portoen på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap