Coop kattesand som bunnsubstrat (side 2)

Jan Ove
[QUOTE=Trond Ferkingstad]Hvor billig er den egentlig ? ;)


Mener prisen på en slik 8 liters sekk er 59Kr, til sammenligning kostet 15Kg Elos Terra 849Kr.....

59kr?! Jeg mener da bestemt at jeg pleide å kjøpe 5 kilos sekkene for rundt 20 kr (til kattene, ikke akvariene), og da kan da ikke 3 kg ekstra koste 40 kr mer..?
Dæven.. Bra tips dette her Jan Ove. Eg skal ha Ada soil en dag men eg skal prøve ut dette her først. Skal kjøre bort til nærmeste Coop butikk neste uke, og kjøpe noen sekker. Blir ikke blakk heller.

Hei,Jan Ove ! Vettu kor lenge subratet virker før den går i oppløsning og mister effekten?? 1-2 år?? Og blir den til sand eller gjørme? Noen som vet?
Tommy Tran
Hei,Jan Ove ! Vettu kor lenge subratet virker før den går i oppløsning og mister effekten?? 1-2 år?? Og blir den til sand eller gjørme? Noen som vet?


Jeg har ikke merket noen tendenser til at kattesanden går i oppløsning enda, synes den holder seg bedre enn Elos Terra som jeg bruker i andre akvarium.

Inaktiv bruker
ja det må jrg prøve på selv ei gang men jeg trenger bare et akvarium til først
Det er tydeligvis en del forskjell på kattesand og kattesand.
Jeg har prøvd kattesand før av et annet merke.
Denne fungerte ganske bra, men gikk ganske fort i oppløsning og måtte derfor dekkes av grus. Den hadde den negative egenskapen at den hevet pH så jeg gjorde noen forsøk hvor jeg blandet den med leire jord og torv, samt saltsyre for å knekke ned pH. Den sto og boblet noen dager.
Når den hadde boblet ferdig la jeg den som et eget lag mellom grusen.
Resultatet var vann som var hardt og surt og en del planter likte seg veldig godt.
Man skulle forvente at alger ble et problem, men det var det egentlig ikke da jeg kjørte med 8-9 timer med lys hver dag.

Siden du her ikke bruker noe lag med grus på toppen så lurer jeg veldig på hvordan dette påvirker vannverdiene dine og hva slags vannverdier du har i karet ditt.
At den er brent og ikke løser seg opp så fort tyder på at den har mindre påvirkning på vannet enn den jeg brukte.
Må innrømme at det ikke falt meg inn å måle vannverdiene når jeg startet akvariet med kattesanden.
Skal se om jeg får tatt noen målinger neste gang jeg bruker sanden.

En annen ting jeg har lagt merke til er hvor krystallklart vannet er i dette akvariet, i de andre akvariene der jeg har brukt finkornet biltemasand var det alltid noe "bøss" som fløt rundt i vannet som fiskene virvlett opp.
Kattesanden virker som om den raskt trekker til seg avfallstoffer og partikler.

Støvskyen som alltid kommer etter omplanting forsvinner også raskt.
Jeg ble jo selvfølgelig så ivrig at jeg glemte å skylle kattesanden, så det kunne se ut som om det var en piraya og endel lettfangde fisk der! Kunne vel se 2cm inn i karet :P..
Har grumset skikkelig med hånden, samtidig som vann gikk både ut og inn av karet - samtidig.. Dette gikk tregt, så jeg tappet det helt, fylte opp 10cm, så tappet det helt igjen.. så fortsatte jeg med fylling+tapping samtidig, og slik gikk det i 2 timer ca. nå begynner det å bli klart.
Jeg har forresten sand i karet også..
Eg skal kjøpe 3 sekker ikveld. Gleder meg å sette opp Aquascape karet på 200 liter med kattesand. Dette blir kjekt.
Hold oss oppdatert, da
Du må også finne ut hvordan reker liker denne sanden, for jeg tenker å prøve den i ett av de mindre karene jeg har! Takk for tipset, Jan Ove!
Er det flere som har bilder av akvariet etter å ha brukt denne kattesanden?
Vil kjeeeempegjerne se!
Inaktiv bruker
ja sån ser det ut hos meg akurat nå men det kommer jo til å lege seg til slut

[External Image]
Må mann skylle sanden først???
Hehe, det ser ut som man bør det :P
Inaktiv bruker
ja men nå va jeg så dom at jeg glemte å spyle den da
Det der ga meg ikke lyst til å bruke kattesand altså.. ler

David, du skulle nok ha skyllet sanda flere ganger først.
Inaktiv bruker
ja men nå er jo jeg ikke serlig smart heler da ;p
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap