Coop kattesand som bunnsubstrat (side 3)

Haha, det er du vel, men alle gjør feil og ingen er perfekte
De bildene du viser i første post, er det ren kattesand eller kattesand med grus over? Syntes fargen var så fin.
Hva er forskjellen om man har ren kattesand uten grus, og sand med grus over? o.o
Har kjøpt ti sekker så nå er det aquascaping for alle pengene. Grusen farget noe sinnsykt når eg skyllet den så måtte vel 10-20 skyllinger pr.bøtte men det er verdt det.

Skal ta bilder og legge opp når karet blir ferdig..


Bildene er fra nettet, de to siste bildene er fra Ada sitt aquascape 2008 contest
veldig spennende prosjekt.
blir nok denne typen sand på meg også når jeg skaffer meg drømmeakvariet på 450l.
En annen ting... Du sa dette var et planteakvarium.
Vil det fungere med fisker i? :/
Kjøpte en sekk for jeg ville se hvordan det ser ut.
Men jeg skal jo ha fisk oppi akvariene.
Plantekar er jo planter som er hovedgreia (blikkfanget), men du kan jo ha l-maller,fisker,reker selvom.
Bare ikke ha fisker som er glad i å spise plantene da
Åja, ok, bare missforsto da
Den påvirker ikke PH osv? Har for tiden problem med elvegrus fra england som påvirker PH. Må bytte ut med noe annet men har ikke så god råd, så tenkte på denne kattesanden. Ansictrus liker sand, gjør de ikke?
Blir forresten denne kattesanden betegnet som grus eller sand?
Vil den fungere for sommerfuglciklider f.eks?
Ble litt mange spørsmål..
Jan Ove,har du CO2 i karet ditt i tillegg til kattesand?
frosken
Jan Ove,har du CO2 i karet ditt i tillegg til kattesand?

Bruker Co2 ja.
Syntes dette var spennende lesing, og nå har jeg endt opp med å starte et prosjekt jeg også. Holdt akkurat på å skylle ei bøtte med sanden og nå har jeg nesten ikke neglebånd igjen på den hånden som jeg grafset i bøtta med. AU!! Skulle hatt hansker. Ja den farger jammen mye! Måtte ta meg ei pause i skyllinga, jeg. Jeg synes fargen er fin, liker veldig godt sånn rødfarge.
Spent på hvordan grusen vil påvirke ph.
Vil ikke det støvet som blir igjen om jeg ikke skylle grusen til vannet blir klart bare være godis for plantene?
Hei igjen..

Her har dere litt bilder av prosjektet mitt. 200 liter akvastabil med kattesand som eg har skyllet veldig mangen ganger....

4 sekker av sanden brukte eg. Har 1stk fluval4 innvendig pumpe pluss et inv. eheim pumpe.

Har hevet inn noen planter og to stk dragestein som dekor, skal kjøpe inn noen cuba planter som skal dekke foran som jeg skal bruke som plen. Også skal eg kjøpe et redmor rot som skal være i midten. Blit tøft.
Har også bestilt endel planter så håper de kommer snart.


Jan Ove hvis du har noe Cuba plante til meg bare gi lyd.


Sjekk ut bildene.
Inaktiv bruker
Tar det lang tid før plantene fester seg i denne sanden, altså ikke flyter opp som de ofte har en tendens til i begynnelsen...

Etter hva jeg har lest spørs det om ikke jeg kommer til og gå for denne sanden her når jeg skal sette opp mitt 180 liters kar som skal ha mye planter
Tommy Tran
Hei,Jan Ove ! Vettu kor lenge subratet virker før den går i oppløsning og mister effekten?? 1-2 år?? Og blir den til sand eller gjørme? Noen som vet?


Subtratet/kattegruset går aldrig i opløsning, når først ler er brændt så forgår det faktisk aldrig med mindre man knuser det fint selv. Det er også derfor vi stadigvæk finder lerting i div. udgravninger rundt om i verdenen.

Hilsen keramikeren
Med fisk da
Hvordan vil venusfisker og kampfisker like dette?
Jeg har ikke sånn planteakvarie men med fisk (hm, 2 planter :p ) men det funker med fisk å?

Hvor mye trenger man til 64 liter, det holder med 1?:P
Det går fint til fisk og Det holder sikkert med en sekk til 64 l. Jeg brukte to i en 150 l. og det ble ok.

Sitter og leser om Akadama, og så vidt jeg forstår er den tilsvarende coop xtra kattesand. Og ved bruk av akadama opplever dem et drastisk dropp i gh/kh i startfasen.

Så til spørsmålet. Han noen av dere som har prøvd kattesanden opplevd lignende dropp av gh/kh?


Akadama
Akadama er jo vulkansk leire, det inneholder jo en masse vulkanske stoffer, og vil nok tro at den vil gi et KH/GH dropp,.
har ikke hørt at vanlig brent leire skal gi det??
skal bli spennede å følge med det her

Hvis du leser artikkelen jeg linket til filathor, så står det forklart hvorfor det blir dropp. Og det er ikke pga. den er vulkansk, men pga. egenskapene til brent leire. Så jeg vil anta at man kan få tilsvarende produkter. Der står også hvordan man kan unngå å få dropp i gh/kh.

Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap