Coop kattesand som bunnsubstrat (side 4)

Hvordan ble erfaringene med dette?
Spesielt med vannverdier over tid.

Ola
Inaktiv bruker
Ja det lurer jeg også på Og satt akkurat og vurderte om jeg skulle prøve noe slikt i nanoakvariet mitt der jeg etterhvert skal ha bunndekkende planter..
Men, det ser du av den linken som ble lagt ut at det skulle gå greit om man bare la i vann dette i et par uker før man putter det i akvariet, for å unngå at gh senkes drastisk.

http://www.theplantedtank.co.uk/akadama.htm
Inaktiv bruker
Jeg lurer på om jeg akkurat har funnet ut årsaken til at jeg har så lave kh verdier i mitt malawikarr til tross for at ph er høy og jeg tilsetter ph/kh pluss pulver ved hvert vannskifte. gh er uansett høy i karet for jeg bruker utah ice som er noe nesten for effektivt i det henseende.

Jeg har nemlig noen steiner i akvariet som antagligvis kan være laget av brent leire...

Så nå blir det til å bytte ut de steinene. ( de har jeg hatt i 3 mnd i karret så det gir seg tydeligvis ikke over tid! )

Trenger man å fylle hele akvariet med kattesand eller holder det å bare ha det der du eventuelt skal ha planter?

Det vil vel være mere sikkert med tanke på mengde kattesand og vannverdier osv?

Slik jeg ser det så er det vel i den umiddelbare nærheten av planteroten det her mest effekt?

Mvh

Bengt Andresen
Skal sette opp mitt aller første 63l nå, og tror det blir kattesand med biltemasand oppå.... Er det like viktig å fjerne alt støv når det ikke skal fisk oppi på lenge, eller vil det fikse seg selv? (skal vente lenge nok med fisk, selv om hun på dyrebutikken mente det holdt med ei uke...)

Og hvor mange, og hva slags planter bør jeg starte med for å få karret igang?
NB Jeg har bare funnet coop kattesand laget av ubrent leire når jeg har vært å lett. Den er grå mens den som er brent er, vel, terracotta farvet.
Den ubrente er uegnet mens det er den brente varianten vi er ute etter.

Jeg har funnet et produkt som heter aquaclay uten at jeg finner noen norske forhandlere på dette. Dette vil vel være omtrent det samme, kanskje bedre. Men garantert betydelig dyrere.

Det er også et produkt som brukes til Bonsai dyrking som lages av brent vulkansk leire og er meget egnet til både planter og fisker uten at jeg finner dette i butikkene her oppe, tror det heter sceramics. Plantasjen hadde noe lignende som kostet 100 kr for 10 kilo, men det var tilsatt plantegjødsel noe jeg i utgangspunktet er meget skeptisk til.

sissimor
Skal sette opp mitt aller første 63l nå, og tror det blir kattesand med biltemasand oppå....


Obs, jeg tror biltemasanden vil havne nederst etterhvert, under kattesanden. Det blir som å blande grus og sand. Jeg ville holdt meg til en av delene.
har brukt kattesand bakerst der plantene skal stå, og biltemasand i resten av karret. Ser ganske bra ut synes jeg...
Tar opp en gammel tråd.

Vet dere om det er denne kattesanden som brukes, at den bare har fått ny innpakning?

[External Image]
Står det på pakken om den klumper eller ikke?
Det sto brent, klumper ikke.
Ja da er den nok den ja

Så lenge den ikke inneholder noe annet så er det nok trygt å bruke den
Eg har kjøpt meg den posen til bonsai planten eg har... Fikk dårlig erfaringer angående akvariebruk. Plantene mistrivdes og rekene gikk i svime..
Noen som kan bekrefte om dette er samme type sand som trådstarter viser til(i 2009).

Glenn
Ganske sikker på det. Ikke så lenge siden jeg kjøpte en sekk, og det har fungert fint for både planter og reker her...
30 kr for 8 liter
Jeg var å kjøpte det nå i sted, det støver fælt, så må nok skylle det først. Koster 30 kr for en 8 liters sekk på Coop Xtra. Jeg får mitt første akvarium på søndag, så er spent på hvordan dette fungerer
Du må skylle skikkelig godt ja, ellers får du helt orange vann
Sissimor
Du må skylle skikkelig godt ja, ellers får du helt orange vann ;)


Driver å prøve å skylle en gang nå, men hvor mange ganger må det skylles før den fæle fargen på vannet går bort, og har du noen lure triks?
Om posen er av plast, tar du en spiker, syl, skrutrekker eller liknende og stikker masse hull i posen, så tar du hageslangen og fyller på til det kun kommer klart vann ut av hullene samtidig som du roter oppi der med hånden.

Om den ikke er av plast, kan du selvsagt bare overføre idèn til en plastpose.
Tilfeldig bekjentskap
© Esben Solfjell
Reklame for plussmedlemskap