Coop kattesand som bunnsubstrat (side 5)

GlennO
Om posen er av plast, tar du en spiker, syl, skrutrekker eller liknende og stikker masse hull i posen, så tar du hageslangen og fyller på til det kun kommer klart vann ut av hullene samtidig som du roter oppi der med hånden. Om den ikke er av plast, kan du selvsagt bare overføre idèn til en plastpose.


Supert, takk!
Vel, nå har jeg prøvd å skylle i pose også, men vannet er fortsatt stygt og oransj. Dere som har prøvd dette, hvordan har dete fått vannet klart?
Jeg lot det stå i bøtte med varmt vann ei stund, slik at alt støvet løste seg opp. Så hadde jeg litt og litt oppi ei sil, og skyldte godt i rennene vann...
Sissimor
Jeg lot det stå i bøtte med varmt vann ei stund, slik at alt støvet løste seg opp. Så hadde jeg litt og litt oppi ei sil, og skyldte godt i rennene vann...


Ok. Da skal jeg prøve ut det også. Takk takk
Vannverdier
...så vidt jeg kan se er det fortsatt ingen som har testet vannverdier over tid med dette produktet...det hadde vært interessant å vite....anyone...???
Ingen påvirkning hos meg ihvertfall
Tre poser kattesand innkjøpt i dag....og la meg først si ...dette er en jobb jeg helst gjør utendørs neste gang...(hvis det blir noen neste gang)....For det første så støvet det noen j.....både når jeg tømte posene i baljen og når jeg fylte på med vann....rødbrunt terrakottastøv. Har skylt gjennom med ca 10 vannskifter, innkludert gjennomskylling av all sanda i små porsjoner med sil. Nå får det stå i vann til i morgen, så får vi se om det fortsatt slipper farge. Det er mulig at det får holde slik det er... planen er uansett å legge rikelig med JULAsand over...kattesanda er kun til ære for plantene. (alternativ vaskemetode: jobb ute, stikk hageslangen dypt ned i sanda i baljen/bøtta, la vannet renne gjennom mens du roter i sanda med jevne mellomrom til vannet blir klart).... Da er det for meg bare å vente til nykaret kommer i hus....forhåpentlig i løpet av neste uke ) Venting er noe herk...
Jeg hadde 2 poser i en stor bøtte, satte bøtta i badekaret, stakk dusjhodet nederst, satt på passe vanntrykk, lot den stå i tre timer og så var jeg og rotet nedi der med jevne mellomrom.

Det var ennå litt rødfarge igjen i vannet når jeg hadde sanden i akvariet, så det støvet litt til å begynne med. Neste dag var vannet klart igjen.

Lykke til.
Om du dekker den med Jula-sand, så vil kattesanda ganske med tiden arbeide seg oppover og legge seg oppå. Dette siden kattesanda er lettere og har større partikler enn Jula-sanda.
Ser at tråden er i fra 2009. Noen som bruker denne grusen fra coop enda fra 2009?
Hvordan er grusen i akvariumet i dag ? Er den like fin?

Jeg vurderer å ha det i et rekeakvarium og et kar med bland annet corydoras. Så det var et innlegg hvor noen skriver at det ikke er skadelig for bartene til corydoras. Stemmer det?
Har hatt den i et kar i snart to år, og den ser helt likedan ut fortsatt...

Den er ikke skadelig for bartene til coryer, men de vil være mye lykkeligere om du gir de sand
Så bra. Da skal jeg også teste det.
Ph
Hei! jeg har nå årøvd denne sanden i te av mine "små" kar. ph- en har da sunket fra 8 til 5! denne sanden senker da altså ph-en og ikke hever har et annet kar her også, med vanlig biltemasand, og der er ph-en som kranvannet. har man høy ph- i kranvannet sitt, så er denne nok en flott sak å bruke jeg må nå tilsette midler for å heve ph.
Jeg prøver meg
Kattesand fra Coop, jord fra Plantasjen (såjord) og sand fra Biltema over.
Dette kan fort bli et algehelvete, men jeg satser på at min HC Cuba vokser skikkelig fort før algene rekker å si mø.

Oppdatering kommer her

Hei!

Hvordan går det med dere brukere av denne kattesanden?

Noen fler erfaringer på godt og vondt?

Jnad
Ingen erfaringer her da?
Jeg kjøpte inn den kattesanda i fjor sommer men har ikke brukt det i akvariumet fordi jeg fikk det ikke reint. Skylte sanda sikkert 30 ganger , da gav jeg opp når vannet var like farget som første gangen jeg skyllte det
Funker fint den, men det er vanskelig å få plantene til å "rote" seg...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap