540 liter + tetratec ex 1200 + juwel bioflow super + ?

Trenger jeg noe mer filter utover dette, til et 540 liters kar?

Ser at Tetratec EX 1200 er men for akvarier fra 200-500 liter
Juwel-filteret står i et 63 literskar i dag.

Jeg kan ikke noe som helst om utvendige filter, så jeg lurer da på om det er innebygde pumper i disse filtrene, eller om jeg må ha det i tillegg?

Sammen med filteret fra 63-literen, blir jeg å sette inne en pumpe fra Juwel som heter Bioflow 280.
Jeg synes bioflowen 280 er forliten. Kjør to utvendige pumper. Når akvariet ditt er på 540 liter ville jeg hatt to pumper som pumper 1000liter i timen. Så kan du rense den ene mens den andre fortsatt har bakteriekulturen intakt.
Den innvendige pumpen og filteret fra 63-literen, skal være med for å skape omrøring i begge endre av akvariet. I tillegg vil jeg da ha et filter klart om jeg skulle ha behov for å sette opp 63-literen igjen.

Ja, ser at det kan være lurt med to utvendige filtre.
Nå kan jeg ikke kjøpe alt på dag 1, men om jeg starter med de to filtrene jeg har nå, vil det være tilstrekkelig for fiskene i starten, for så å legge til enda et utvendig filter etterhvert?

Hvor ofte renses slike filter?
hei på deg
Jeg synes bioflowen 280 er forliten. Kjør to utvendige pumper. Når akvariet ditt er på 540 liter ville jeg hatt to pumper som pumper 1000liter i timen. Så kan du rense den ene mens den andre fortsatt har bakteriekulturen intakt.


Mener to to filter som hver pumper 1000 liter i timen, eller til sammen?

Tetratec ex 1200, vil det si at det pumper 1200 liter pr time?
Ja det vil vel være nok, men ikke for får mye nå i starten. Du renser ikke pumpene før du ser at det kommer betydelig mindere vann fra pumpene. utvendig, mulig 1 gang pr halv år. Innvendig, mulig en gang i mnd.
Til sammen. ja det står det på pumpen. Men ta å halver det så tenker jeg vi får det til å stemme.
Takk for svar, skjønner jeg må få meg litt kunnskap om utvendig filter, ja

Hvordan renses slike filter da (både innvendig og utvendig)?
Hvor ofte kjøper man nytt filtermateriale?

Hva skjer med et filter som renses? Må det innkjøres på nytt? Det vil vel være fryktelig upraktisk med en ny innkjøring hver mnd for et innvendig filter (om man ikke har annet i karret)?

Med andre ord så burde utvendige filter pumpe 4 ganger så mange liter pr time, som man har vann i akvariet?
Så om jeg har et akvarium på 540 liter, burde det til sammen pumpes 2200 liter vann i timen?
Jeg kjører 2 stk utvendig filtere som er beregnet for opp til 750L akvarie altså til sammen 1500L. Disse pumper 1200 L/T vær seg.
Synes dette er akuratt passe til et 500 Liters kar. Så synes du burde sette inn et utvendig filter til.. Om du kjøpe noe til en lav pris men god kvalitet ville jeg valgt Eheim 2217 classic. Koster rundt 1300-1500 kr ink alt du trenger.
Eller 2075 fra eheim som koster rundt 2500-2700 kr
Liter pr time har ingen ting å si for filtret sin del annet en at det klarer å sirkulere vann gjennom filtermassen. Filtervolum er det som er viktigst. Derfor er utvendige filter å foretrekke til store kar. Siden de rommer mye mere filtermedie. Filtermassen trenger du ikke å bytte. Det som kan byttes er filtermattene som ofte ligger inni filtret. Dette er svamper med forskjellig stuktur gjerne en fin, og en grov. Den fine bytter jeg ved rengjøring av filteret, den grove bare skylles. De er fire filterskuffer i dette filtret. Skal disse renses skylles de bare i akvarievann. Og da gjerne bare en kurv i gangen. Alt etter belastningen i karet trenger de som regel veldig sjeldent å rengjøres. Du merker det ofte på gjennomstrømningen av vann i filtret.
Her var det litt å sette seg inn i....men er morro å lære noe nytt da

Mr Fossli; tror du må belage deg på noen nybegynner-spørsmål når du dukker opp med karret
Går nok bra det


Har tømt karet for fisk i dag, i morgen blir det rensing av filter og kar.

PS. Har flere filter om du føler du trenger, men det får vi ta på mail evt.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap