Male bakglasset på akvariet.

Jeg tenkte å male noen av akvariene mine svart som bakgrunn.
Hvilke type maling bruker jeg? Regner med at glasset på vaskes med aceton eller noe lignende først, men trengs det grunning av en eller annen form?
Jeg kjøper en boks med acrylmaling på Panduro Hobby, eller en liten boks på en malerforretning/byggvarehus. Acrylmaling har de der også.
Acrylmaling er best å bruke, for den skaler av i store flak om man vil ha den vekk senere, så den er enklere å fjerne enn annen maling.

Jeg har aldri giddet å ta noe grunnarbeid eller avfetting av noe slag. Bare tørker over med vått papir og så tørt papir, og så en tørr microfiberklut.
Etter det er det rett i gang med malejobben

Bruk helst en bit svamp til jobben, og "stemple på" malingen (dotte den bortover). Det blir jevnere og bedre resultat på glass av det. Du bør regne med to strøk, for å få det tett. Sett et lys bak akvariet, så ser du hvor det mangler maling

Acrylmaling tørker på under en halvtime, så både strøk en og strøk to tas i løpet av en kveld. Akvariet er tilbake på plass der det skal stå i løpet av en time
Flott

Da ska jeg se hva jeg finner i min nærmeste malerforretning av acryl maling, så får jeg sette igang med å male.
Tenkte at det ville bli en finere effekt i akvariet på den måten, har ikkje penger til å kjøpe innvendige bakgrunner nå så det får bli maling nå.

Har vært på steinjakt og funnet masse fin stein jeg ska ha i akvariet og, så nå gleder jeg meg til alt kommer på plass
Jeg har brukt denne fra Clas Ohlson.
Svart kontaktpapir fungerer også helt fint, men er muligens litt vanskeligere å få det pent, pga at det lett blir luftbobler...

Personlig har jeg funnet en teknikk som fungerer veldig bra, men det tok 3-4 kar før jeg fant ut av det. Men utrolig greit da, en rull kontaktpapir koster ikke mer enn 10-15 kr og er nok til 5-6 kar, forutsatt at det ikke er store kar da.. og så slipper man malingssøl og tørketid
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap