Innkjøring av nytt filter

Hei. Imorgen får jeg mitt nye 120 liters samt eheim 2224. Idag har jeg en fluval 3+ ferdig innkjørt gående i et plastkar sammen med en del fisk.

kan jeg bare flytte over filteret fra plasttanken til nye akvariet samtidig med fisken min viss jeg har begge filterene gående der? eller må det ny filteret kjøre seg inn først?

og må fluvalen være i karet i 4 uker før jeg tar det ut?
Det beste(mener jeg)er og kjøre begge filtrene i karret i 4-5 uker og gjerne også gjøre rein svampene i fluval 3+en rett foran innsuget til den andre og nye pumpen, da hjelper du den igang.
Slik hadde ihvertfall jeg gjordt det.
Går det ikke an å putte svampene til fluvalen oppi eheim-filteret?
Ta alt vannet fra plastdunken oppi 120literen. Men nå hvet jeg jo ikke hvor stor den plastdunken er da? Blir det for reint vann,kan du drepe bakteriene i pumpa. Så setter du bare pumpene over. Det tar vel ca 14 dager å innkjøre et filter. så kan du ta uta den andre pumpa. Elller som noen sa her, om det går? Ta filter guggen over i den andre pumpen.
Plussmedlem
akvafanist
Hei. Imorgen får jeg mitt nye 120 liters samt eheim 2224. Idag har jeg en fluval 3+ ferdig innkjørt gående i et plastkar sammen med en del fisk. kan jeg bare flytte over filteret fra plasttanken til nye akvariet samtidig med fisken min viss jeg har begge filterene gående der? eller må det ny filteret kjøre seg inn først? og må fluvalen være i karet i 4 uker før jeg tar det ut?


Jeg ville bare kjørt begge filtrene i samme karet en måneds tid. Da får du filtrasjonen fra Eheimen og filterkulturen fra Fluvalen. Men jeg ville drøyd anskaffelse av nye fisk o.l. til Eheimfilteret var ferdig innkjørt slik at jeg var sikker på at fluvalkulturen ikke knakk under belastningen av økt fiskeantall.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap