Ditt beste triks for plettfrie akvarieglass?

Tenker då på den utvendige delen av glasset. Eg søler ein del ved vatnskifter og innfanging av yngel, så er stadig vatnsøl utvendig på glaset. Eg tørkar av som best eg kan og har prøvd slike vindu-våtserviettar. Men blir uansett slike stygge merker som visast i blitzen frå fotopparatet (men ser dei nesten ikkje til vanleg). Gnikkar eg med handduk så forsvinner det grøvste, men syns det er tungvindt å måtte gnikke slik over 180l kvar gong eg har sølt litt vatn. Tenker på angst når eg skal begynne å gnikke slik på 400l...*grøss*

Så lurte på om nokon av dere har gode tips for å halde akvarieglaset plettfritt? Og, nei, mindre vatnsøl er ikkje eit alternativ heilt enda. Men håpar det med tida blir mindre etterkvart som eg blir meir erfaren.
Jeg vasker først med vått papir, så med tørt papir..
tørker av med en fuktig klut og går over med tørt avispapir etterpå. Blir ganske bra
Enig med Pål, bruk tørt avispapir etterpå
Jif universal og tørkepapir (sånn kjøkkenpapir)
når du skal skifte vann ol. så kan du legge en hånduk på glasset der du skifter da slipper du og rote så
mye vann på glasset
julnil
Jif universal og tørkepapir (sånn kjøkkenpapir)


Det funker, men faren får å få såperester oppi akvariet er stor..

Jeg bruker avispapir. først fuktig så tørt etterpå.
Kvifor avispapir? Er det ikkje fare for at sverten kan "smitte av" på glaset? Er avispapir betre enn tørkepapir?
jeg bruker ikke avispapir, men har brukt dette til å reingjøre ruter til bil feks. hvorfor vet jeg ikke, ble bare anbefalt det. funker knall på glass
Inaktiv bruker
Er ett eller annet emd avisa, husker ikke hva, men det gjør i hvertfall at det funker topp. Sliter du med å få vinduer/bilruter/akvarium rene? Da er mitt tips: eddik vann/eventuelt salmiakk og mickofiberklut, vask med dette, og tørk til det er helt tørt med avispapir, krøll avispapiret godt først, sånn atd et blir mykt, da fungerer det bedre etter min mening.


Fuktig klut, nal og turtlewax polerpapir til slutt pga. at vanlig papir har for stive fiber og matter ganske raskt glasset. (Det er grunnen til at man ikke skal bruke vanlig tørkepapir på briller og fotolinser..)

De nye microfiber kopphånddukene er strålende til slikt bruk!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap