Hvordan øke ph, kh og (særlig) gh?

JA! Jeg har lest masse om dette her inne og i bøker, men jeg skjønner det ikke lell... Argh.....

Jeg har et Malawikar og målte verdiene nå:

Ph = 7,5
kh = 3
gh = 4
nitritt = 0

Det mest kritiske her er gh'n (tror jeg...)

Gh'n på Malawiene mine, slik jeg skjønner det, skal opp i mellom 10 - 30.
Det eneste jeg har i skapet akkurat nuh er ph/kh+ pulver og ektozon-pulver. Regner med at jeg ikke kan gjøre noe med det i forhold til gh'n i alle fall.

Beklager, men jeg vet at dette spørsmålet sikkert har blitt besvart ørten ganger, men jeg skjønner ikke... Noen steder leser jeg at man øker gh'n med natron (og i alle fall hvordan gjør jeg det???) og andre steder leser jeg at jeg må kjøpe kalkstein og tredje steder leser jeg at jeg må kjøpe gips... Hjeeeeeeeeeeeeeeeelp...!!! ...og dessuten - skal jeg gjøre det når lyset er på eller av??

Kan informere om at jeg akkurat har tatt c. 30 % vannskift. Men noen av goldenene går stadig opp til vannoverflata og henter seg luft (virker det som).

Kan jeg forresten øke ph'n og kh'n og gh'n samtidig og hvordan vet jeg at det ikke er amoniakk i karet slik at det blir total død og fordervelse oppi der...

Mange spørsmål dette... Hadde vært strålende om noen hadde orket å hjulpet meg )
Mener det er noe som heter Malawisalt fra noraq som man kan bruke? Er ikke ekspert på området, men sjekk på webzoo/aquamanias de pleier å ha det inne hvis jeg ikke husker feil.
Bruk bikarbonat til å øke kH og pH'en. Kjøp dette som natron i butikken, eller i 5 kg spann.

gH hever du enklest med gips, f eks alabastgips.
Jeg bruker å kjøpe ph/kh+ i 5 kg spann. For å øke gh så kjøp deg gh/th+ fra noraq. Dette får du også kjøpt i 5 kg bøtter. Jeg må bruke dette ved hvert vannbytte for å holde de verdiene jeg har stabile. Ikke kjøp vanlig gh salt for det inneholder klorider. Det er tre ganger sterkere også gh/th+ så man trenger ikke bruke så mye. )
Tusen takk for gode tips! Hva er forskjell på Gh+ og gh/th+ fra Noraq?
Lagunen
Tusen takk for gode tips! Hva er forskjell på Gh+ og gh/th+ fra Noraq?

Forskjellen er som jeg skrev over at gh saltet inneholder klorider , det gjør ikke gh/th +
...ok... Så da skal jeg bruke gh/th+ da? Hvorfor selger Noraq GH salt da? (De selger både Gh og Gh/th+...)

Uff, dette må jeg tydligvis ha inn med teskje...
Leste tipsene en gang til nå, så nå skjønner jeg Tusen takk for all hjelp!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap