Hjemmelaget co2-anlegg

Jeg har et hjørneakvarium på litt under 300 liter, og et lite akvarium på cirka 60 liter.

Hvor stort skal skalere sitte hjemmelagde CO2-anlegg for disse? Har bare sett setup med 1,5-liters flaske.

Bør jeg ha 2 av dem for det store akvariet, og 1/2-liters flaske for 60-litern?
Det finnes ikke noen absolutt fasit på DIY CO2, til det er det er metoden for omtrentelig. Jeg bruker en 5 liters bensinkanne nå og det fungerer fint i en 160-liter. Siden du har 300 liter så kan du jo doble til 2 X 5 liter så kan du jo også starte en ny sats hver uke for å få en jevn tilgang på CO2.

Hvor effektiv metoden er kommer veldig mye an på hvor godt en får løst opp gassen i vannmassen. Min erfaring er at brusestein er ok men ikke den beste løsningen (kortversjon). Det jeg foretrekker er å koble satsen til en innvendig pumpe og la pumpen sende boblene rundt i akvariet. Fungerer utmerket hos meg. Min erfaring er også at en litt kraftigere pumpe er mer egnet til dette enn en på, si 300 liter i timen. Jeg bruker en på 800 liter i timen til dette. Jeg har også en JBL rekator liggende hvor boblene 'vandrer' i en karusell før de går i oppløsning, den kostet 300 kroner og er også ok. Jeg tror disse to løsningene er de beste for å få løst opp gassen.

For å være sikker på hvor bra dette fungerer så må du nesten anskaffe en drop-checker med 4 DKH vannløsning for å kunne lese av ett sikkert resultat. Da kan du hele tiden se om du doserer for mye eller for lite. Særlig i en 60-liter er faren for overdosering (med dødelig utfall) til stede.

Ikke glem næring! Masse næring! Ellers så kommer algene...
Takker for gode råd, Helge Du og slike som deg (og det er det jo en del av her) er det som gjør Akvaforum til et så godt nettsted.

Jeg har kjøpt en bobledifuser ("Aqua Medic reactor 100 CO2 Einwaschgerät", se bilde), som jeg tenkte å ha i stedet for boblestein.

[External Image]
Takk for det

Angående den reaktoren din så lurte jeg på en lignende en gang men ble fortalt at det ikke gikk med slike på gjærsatser, kun 'ren vare' var godt nok til slike reaktorer... Ja ikke en gang ett vannfilter mellom satsen og reaktoren ville hjelpe...

Det er alt jeg vet om den saken...
Er andre ganger jeg lager diy co2 anlegg.. det vil si andre gang jeg misslykkes med det.. Har vært litt "imot" Helge's metode, ved å koble slangen på pumpen. Da jeg trodde dette ble litt for overkill, i den forstand at co2'et ble sugd ut, istede for en fin flyt..

Men.. co2'en kom aldri ut av min slange.. slangen ble bare fylt med vann opp til vannlinjen på akvariet, hehe. Nå fungerer det dog, med helge's metode!

Nå pøser det ut.. Men hva har dette å si på vannverdiene med det første? Det går to paletter i samme kar, burde jeg kanskje ta dem ut intill ting har stabilisert seg ?
Hvor i akvariet ville du plassert en boblestein da? Lengre ned (storakvariet er 60cm dypt) vil frigi bobler som vil holde seg i vannet lengre, vil jeg anta. Men trykket vil kanskje gjøre det vanskelig for gjærsatsen?
Bør plasseres under noe, for eksempel en rot. Da vil boblene holde seg lengre i karet.. dette er hva jeg har lest meg frem til ihvertfal, men jeg har omtrent 3minutter erfaring med co2 :P
Ronny-André
Nå pøser det ut.. Men hva har dette å si på vannverdiene med det første? Det går to paletter i samme kar, burde jeg kanskje ta dem ut intill ting har stabilisert seg ?


Det første du kan gjøre er å måle pH, om den går dramatisk ned (si til 5...) så er sannsynligheten stor for overdosering. Min beskjedne erfaring er om en kanskje overdoser noe så kan en jo slippe CO2 ut om natten i det minste, har fungert fint for meg når akvariet er lite. Ph svingningen ser ikke fiskene ut til å bry seg om (dette har noe med å gjøre at det er CO2 som er årsak til droppen å gjøre).

Det andre en kan gjøre er jo å bestille en Drop-Checker. Da har du fasiten med en gang, fantastisk herlig å kunne vite der hvor en tidligere bare kunne synse. Jeg mener siden heter aqua essential i England og da får du med en væske som er den aller beste til Checkeren. Jan Ove som ofte har månedens akvarie anbefaler en slik, og det gjør jeg også. Ikke er den dyr heller...

Men det som skjer på litt lengre sikt er at du går fullstendig tom for næring og om du får tilsatt rikelig med CO2 så må du mate akvarieplantene som en mater fiskene. De kan jo ikke vokse av ingenting og det blir smertelig opplagt etter noen dager med god CO2, godt lys og ingen næring... Vi snakker nå om alger, masse alger...

Palettene kan sikkert være der de er, men følg med...
EgilU
Hvor i akvariet ville du plassert en boblestein da? Lengre ned (storakvariet er 60cm dypt) vil frigi bobler som vil holde seg i vannet lengre, vil jeg anta. Men trykket vil kanskje gjøre det vanskelig for gjærsatsen?

Jeg ville nå prøvd reaktoren først likevel jeg da, når en først har den på hus

Men vil du bruke brusestein så er det vel om å gjøre å få den så langt ned du kan. Men jeg har nå ofte problemer med mottrykk da jeg ikke hadde pakning på satsen tidligere. Hvordan det hadde gått nå som jeg har pakning vet jeg ikke, har ikke prøvd.

Prøv heller å montere slangen på diffusoren til en innvendig pumpe, da slipper du mye trøbbel. Drit i alle slangene og de ujevne boblene og reaktoren til høyre, det var min fjerde dag som planteakvarist Men se på pumpen til venstre, er ikke det lekkert?

Video
haha.. genialt :P

Ja, har tatt phverdi, skal ta den ofte fremover for å se.. Noen gjør også folk oppmerksom på at co2 tilføring vil senke o2 verdiene, men vannoverflaten står aldri stille hos meg - så det blir vel ikke et problem ?
Ronny-André
haha.. genialt :P Ja, har tatt phverdi, skal ta den ofte fremover for å se.. Noen gjør også folk oppmerksom på at co2 tilføring vil senke o2 verdiene, men vannoverflaten står aldri stille hos meg - så det blir vel ikke et problem ?


Om du måler Kh så finner du jo også ut hvor mye co2 du har ved hjelp av ett skjema.

Tror det går greit med O2, ikke merket noe jeg. Det er vel to ting som en skal passe seg for som jeg kommer på i farten.

1. Sats i akvariet
2 Co2 høyere enn 50 ppm, da forgifter en fiskene og filterbakteriene dør...De dør kanskje uansett hvis pH blir for lav.
Problemet med DIY Co2 og keramiske diffusorer er at det kan være vanskelig å få nok trykk til utstrømmeren. Likeledes trenger man en beholder som kan tåle dette trykket, brusflasker er godt egnet siden de allerede er laget for å tåle ett brukbart trykk. Ikke minst er også korken godt egnet, med ordentlig forsegling.
Klarer man å få det helt tett så er brusflaske-metoden grei.

Angående de forskjellige diffusjonsmetodene slik som reaktor, keramiske luftesteiner og alle variasjoner over disse temaene, så kan man si at brukt korrekt er de alle sammen gode metoder å tilføre Co2 i vannmassene.
Men noe som er svært viktig i denne sammenhengen er at man må sørge for å transportere næringstoffene både i form av karbon og makro/mikro til plantene.
Derfor krever ofte tettbeplantede kar ganske kraftig sirkulasjon. En plass rundt 10x vannvolumet er en pekepinn, plantene skal gjerne "vaie" litt i strømmen.

Hei EgilU.

Jeg holder på og bygger gradvis opp DIY Co2-anl. i 400l, og bruker foreløbig 1,5l flasker som jeg kobler sammen en ny pr. uke for å unngå å gå i de verste fallgruvene. I kveld skal jeg lage til flaske nr. 4 som skal kobler til i morgen når siliconen har herdet. Jeg bruker Bjarne Sætrang's oppskrift foreløbig, slik jeg kan få erfaring før jeg lager mitt eget permanente oppsett. Jeg bruker i 400 literen en brusestein som ligger under en rot på bunnen, Og jeg regner med at det er 100% oppløsning siden jeg ikke har sett noen bobler stige mot overflaten enda. I en 70l har jeg laget en reaktor an et svovlingsglass, som jeg har borret hull i bunnen på som jeg tredde slangen igjennom. Så hadde jeg silicon på slangen på det punktet jeg ville ha den, så satte jeg på brusesteinen og trekte den inn i glasset før jeg forseglet hullet i glasset mes silicon fra utsiden. Og som Helge sier er det veldig viktig å tilsette plantenæring når man tilsetter Co2.

Her er en side som inneholder Co2 kalkulator og skjema hvor du kan finne ut Co2 innholdet i vannet utifra Kh og Ph-verdiene, pluss den inneholder en del innformasjon om vannkjemi som er relevant ved tilsettning av Co2.

Når det gjelder å overvinne trykket, så løste jeg det med en ventil så jeg kunne stenge. Jeg åpnet denne og blåste til jeg fikk luft igjennom steinen, så stengte jeg ventilen og koblet satsen til. og ventet ca 30 min, så begynte jeg å åpne ventilen forsiktig etter hvert som trykket økte i satsbeholderen. På denne måten hadde jeg gass helt frem til steinen fra begynnelsen av.(jeg har også en tilbakeslagsventil på slangen for sikkerhetsskyld.)

Lykke til med prosjektet!

Så det var ikke jeg som har gjort det feil altså.. Trodde jeg gjorde noe feil, siden gassen ikke klarte å nå brusesteinen. flott at alle har dette problemet, og at det er en sånn enkel løsning, hehe.

Det er ikke verre en at kraft er lik motkraft. Men hvis man skal vente til trykket fra gjæringen skal gjøre jobben så kan det ta sin tid. Uten at jeg vet det sikkert, vil jeg tro at det tar 3-7 dager alt etter satsen. Har man lekasjer da, så vil det aldri skje..


Hakke
Jeg bruker i 400 literen en brusestein som ligger under en rot på bunnen, Og jeg regner med at det er 100% oppløsning siden jeg ikke har sett noen bobler stige mot overflaten enda.


Ingen bobler? Høres i utgangspunktet ikke bra ut.
Jeg hadde 2 stk 5 litere på mitt 500Liters kar i et par måneder og dette fungerte utmerket!
Alle plantene vokste fortere ble grønnere og koste seg..
Når de gjelder co2 i akvarium ville jeg valgt en hjemme laget reaktor..
Kutt av en 1,5 Liters flaske og kjøp en pumpe på 500L/T fest utløpet til toppen av cola flaska putt co2 slangen inn i et lite hull. Lagt en haug med bitte småe hull i flaska sånn at den ikke blir helt full med co2 og flyter opp. Lag disse 7-8 cm ned på flaska

Dette har jeg gjort og omtrent alt av co2 bobler som kom ut holdt seg i akvarie.

Brukte helge sin oppskrift på diy co2 med sats og alt og det var super dupert!
Men mine satser holdt i 2-3 med gjevn tilførsel

Mvh: Kim Andre Martinsen.
Jeg har forresten skrevet en nesten helt ferdig oppskrift på hvordan man går frem for å gjødsle plantene.

Skrik gjerne ut om noe mangler eller det ikke er enighet om ting og tang.

LINK
Helge
Jeg har forresten skrevet en nesten helt ferdig oppskrift på hvordan man går frem for å gjødsle plantene. Skrik gjerne ut om noe mangler eller det ikke er enighet om ting og tang. [URLBLOCK1]


Fin bruksanvisning, ett par ting du kan nevne er at den utblandede gjødningen er for ett nettovolum på 50liter.
Du nevner K2SO4 i innkjøpslisten din, men benytter det ikke i utblandingen.
Det trenger man heller ikke da det er nok kalium i KNO3 og KH2PO4.
Jeg vil også foreslå at man handler inn 500g KNO3 og 150g KH2PO4.
Jan Ove
Fin bruksanvisning, ett par ting du kan nevne er at den utblandede gjødningen er for ett nettovolum på 50liter. Du nevner K2SO4 i innkjøpslisten din, men benytter det ikke i utblandingen. Det trenger man heller ikke da det er nok kalium i KNO3 og KH2PO4. Jeg vil også foreslå at man handler inn 500g KNO3 og 150g KH2PO4.


K2SO4 er med i flaske tre i henhold til Haack sin 'recept'. Det kan godt hende den ikke trengs (jeg klarte meg fint uten tidligere) og det kan jeg i det minste nevne.

Angående at det er for 50 liter, jeg var innom og endret for en time siden eller så og det står nå:

Flaske 1: 80 g KNO3
Flaske 2: 20 g KH2PO4
Flaske 3: 16 g NutriSl, 12 g K2SO4, 2 teskjeer sitronsyre. Denne må ristes godt.

Dosering gjennom uken

Mandag Makro: 10 ml fra flaske 1, 10 ml fra flaske 2
Tirsdag Mikro: 10 ml fra flaske 3
Onsdag Makro: 10 ml fra flaske 1, 10 ml fra flaske 2
Torsdag Mikro: 10 ml fra flaske 3
Fredag Makro: 10 ml fra flaske 1, 10 ml fra flaske 2
Lørdag Mikro: 10 ml fra flaske 3


Meningen er at doseringen skal passe på 10 ml til hundre liter for enkelthetsskyld. Har du bedre tall fra kalkulatoren så skal jeg sporenstraks putte de inn i steden. Det er lenge siden jeg puttet tall i kalkulatoren (virker dårlig i Linux) og jeg har vel kanskje soset sammen dine og Haacks tall her. eneste er at jeg hadde foretrukket at det ble: 1 liter løsning og 10 ml per hundre liter akvarie.

Ett siste spørsmål, hva er egentlig vitsen med å blande to flasker makro, jeg skjønner jo at en da kan finjustere litt mellom de to, men jeg har liten tro på at mange vil kunne gjøre en kunnskapsbasert justering mellom disse. Jeg har slått disse sammen nå her hjemme og det går særdeles fint. Mikro holder jeg for seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap