Led lys til akvariet (side 2)

Jeg har handlet LEDs og driver fra deal-extreme. Lenge leve fri frakt. Har gode erfaringer med leveranser derfra. Kjøleribber kjøpte jeg på ebay, også her med fri frakt. De er ikke så store, og settes sammen av 8 deler til én lang list. Mulig jeg har kjøpt for små kjøleribber, og at det er fare for at LEDene blir for varme, men skal ikke kjøre lyset på full guffe. Da varer LED-lysene lenger. Syns det virker som mye av de kjøleribbene som er brukt på DIY-prosjekter er svært overdimensjonerte. Folk bruker like store til 30wled som de bruker på 1w.

Men har ikke særlig greie på dette, så får nesten bare prøve meg frem.
Kjølebehovet avhenger av hvordan stripen skal brukes, om den skal ligge nedpå noe eller henge fritt. Går jo fint å dytte inn en (eller flere) vifter hvis det blir varmmt...
Den skal henge fritt, evt. være støttet på kanten av akvariet med akrylben. Her er en 3D-modell jeg har laget, tenker noe i denne duren. Målene på kjøleribba er 600x75x13mm, på undersiden skal jeg ha plexi som beskytter mot vannsprut.

PS: joda, vifte kan man jo montere, men jeg vil gjerne ha et slangt og stilig utseende. Men det er klart, varmen må man jo bli kvitt...
Det var bl. a. derfor jeg likte konseptet til RapidLED...der kunne du bestille ribbene ferdig frest ut for vifye(r).
Blir det behov for kjøling får jeg montere på noen vifter, det er enkelt og greit å gjøre, koster en slikk og ingenting for en effektiv PC-vifte. Er mer bekymra for kretsenm at jeg klarer å koble alt riktig og få levert riktig strøm til LEDene. Noen som har god greie på småelektronikk?
Det er veldig simpelt å koble opp alt sammen, ting sier seg selv når man har det foran seg(det er bare å lodde pluss til minus hele veien).
Legg deg noen watt under max grensen på driveren hvis du ikke har dim bar driver( for eks.: bruk 10stk 3w led til en driver som max klarer 35w).
Det er vel 1 års tid siden jeg laget meg en lys rampe med 80stk 3w led pærer(240w totalt) til en 325l, lyser fortsatt like bra enda, og ingen har dødd hittil(bruker kun en 3mm alu plate som er knekt som en kanal som kjøling, ingen vifter.)

Lyset er så sterkt at det tar ca. 1 dag å gro karet helt igjen med alger hvis jeg bruker alle led på engang. Jeg bruker bare en av de fem remsene jeg har som dagslys(50w), og det holder i massevis for å gro vallisneria og anubias, samtidig som lyset er flott.
Jeg har linser liggendes også, men når høyden på karet bare er 50cm, så ser jeg ikke vitsen med det.

Mvh Glenn.
Dette er veldig interessant.
Tangalawi
Det er veldig simpelt å koble opp alt sammen, ting sier seg selv når man har det foran seg(det er bare å lodde pluss til minus hele veien). Legg deg noen watt under max grensen på driveren hvis du ikke har dim bar driver( for eks.: bruk 10stk 3w led til en driver som max klarer 35w). Det er vel 1 års tid siden jeg laget meg en lys rampe med 80stk 3w led pærer(240w totalt) til en 325l, lyser fortsatt like bra enda, og ingen har dødd hittil(bruker kun en 3mm alu plate som er knekt som en kanal som kjøling, ingen vifter.) Lyset er så sterkt at det tar ca. 1 dag å gro karet helt igjen med alger hvis jeg bruker alle led på engang. Jeg bruker bare en av de fem remsene jeg har som dagslys(50w), og det holder i massevis for å gro vallisneria og anubias, samtidig som lyset er flott. Jeg har linser liggendes også, men når høyden på karet bare er 50cm, så ser jeg ikke vitsen med det. Mvh Glenn.


Stilig. Jeg skal ha 10x3,7 watt på en 60 liter. Driveren er 40w. Tenker koble på en dimmer slik at jeg ikke trenger kjøre 100%. Da varer visst LEDene lenger + mindre varme. Optikk er nok ikke vits på en lav tank, nei.

Har du bilder?
LED lys kan jo med stilig resultat føres med fiberoptikk bak planter og pynt. Kjøp de billigste optiske kablene og fordele en bunt av disse litt rundt omkring. Kjøp lange kabler, og klipp opp (og fil endene flate). Så kan bunten monteres mot en GU10 spotter med LED for eksempel. Gir sikker tøft resultat i mørke
Jeg har tenkt å gjøre dette i mitt akvarium som holder på å bli ferdig montert.

En rekke med GU10, 8-10 stykker som belyser ovenifra også, men det tøffeste blir når natta kommer og hovedbelysningen slukker.

Sjekk DealExtreme for GU10 (230V) eller MR16 (12V). De er billige, og har gjerne "billig" fargetemperatur som plantene liker. Pærene oppgis alltid til mye høyere lumens enn de faktisk er på. Så velg pærer med usannsynlig høy lumens. Samt 4-500K. Da får du 5-6000K og passe godt lys.

Jeg har en drøss med disse pærene. Kjøpte 20 stykker for under 200 kroner inkl frakt.

Vidar
Moonlight
Har bestilt denne nå, og er spent på hvordan det blir i min 180 ltr.

DELOCK LED-list i silikon, 30
blå SMD-dioder, 1m 140,-

http://www.multicom.no/LED-list-i-silikone-30-bla-SMD-diodere-1m-DELOCK/cat-p/c/p3623286

Er visst med strømforsyning. Og er Waterproof.
Noen som har erfaring med denne?



Led moonlight
Det ble ikke den som jeg nevnte ovenfor. Det ble denne:

Aquanight Blått eller Hvitt LED-rør, 230V

http://www.dioder.no/nettbutikk/hus-fritid/akvarie-led/1929

Noe dyrere, men disse gir et konsentrert lys på bare 30 grade, istedenfor 120 grader som de fleste andre typene har. Dette gjør at det blir fine mørke skyggepartier i vannet.

Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap