Hva slaks mat til arowana? (side 2)

hehe jeg blir så lei meg når skal lvere ut noen fisk som jeg har vært glad i
Du er ikke alene om det
Du kan jo titte på prosjektet som er på gang her i huset
veldig bra trådd ser ut som et fint prosjekt dette :P
jepp men tar tid med lite penger (
se på den tråden min det er noe som har kjedd me min arowana om du vet ka det e?
Silver Arowana lever i stilleflytende deler av Amazonas, og har ikke behov for sterk strøm.
Vidar
IKKE sa jeg sterk strøm og en annen ting, har du hatt døm ?? Om ikke så hold deg unna, og ikke les hva du finner på div forum, og kom her å være klok
Folk prøver bare å hjelpe her


nydelig fisk forresten
Er jo det jeg har gjort hele tia i denne tråden, men så kommer det noen som ikke har peiling og uttaler seg
Rolig nå "verdensmester", jeg har hatt Silver Arowana mange ganger. Også i mitt 4000 liters amazonas kar. Den første er det ca 15 år siden jeg hadde. Så jeg vil påstå at jeg kan litt om disse. Om du følger med på flere forum, så ser du kansje det. Har hatt store og spesielle amazonas fisk som spesialitet hvertfall de siste 14-15 årene. Så før du skriker for høyt, så har jeg kansje mer "peiling" enn deg??

Sa heller aldri at du sa, de skulle ha sterk strøm. Ser ikke hvor du har det ifra...

Ang. mat til Arowana, skal de helst ha rått fiskekjøtt, reker går fint. Ellers tar de gjerne pellets og sticks når de er små.
Når mine har passert 40-50 cm, har de tatt mus og småfugl. (døde)

Unngå annen agressiv fisk i karet som holder seg på bunn, som agressive chiclider o.l. unngå også mat som synker. At en arowana går å "stirrer" mot bunn hele tiden, kan føre til "drop eye". IKKE de samme som "pop eye".
joda, men det er sikkert hentet fra et sted, hvordan kan han da tenke at de farer med løgn eller ikke? han limte det sikkert inn etter å ha leitet litt etter svar på det trådstarter spørte om.

men la oss ikke la dette bli noe diskusjon.

hvordan går det med øyet til fisket? ser det ut som det har forbedret seg eller er det ingen forandring?



edit: Vidar svarte før meg her ja. hehe
ja,,, nå ser øyet veldig fint ut ingen kvitt eller noe men øyet er litt presset ut men ikke så mye vis du ikke ser etter det

hmm... hva er drop eye?
For å forklare litt nærmere i forhold til hva trådstarter lurer på ang. strøm.

Silver Arowana lever i Amazonas, og da hovedsaklig i større "innsjøer" i den oversvømte skogen.
Her er det liten/ingen strøm i vannet. Primærføden er mindre fisk, men i regntiden med oversvømte skoger, søker de etter insekter, små fugler og små gnagere o.l. i trær/greiner over vannet. Der kan disse fiskene hoppe opp mot 2-3 meter for å fange byttet. Der har de fått navnet "water monkey".

I selve hovedløpet av Amazonas er det få/ingen Arowana som oppholder seg. Men de flytter seg jo, så periodevis vil de nok være her også. Men da vanligvis i tørketiden, da de oppsøker hovedløpet sammen med all annen fisk, på grunn av uttørking av mindre elveløp, og skogsområder.

Men i utgangspunktet er dette en fisk som holder seg i stilleflytende vann, og har ingen behov for sterk strøm for å finne mat, eller andre årsaker.

Men de tåler selvfølgelig litt strøm.

Når de er over ca 40 cm kan en erfaren person skille kjønn på disse. Hannen har vanligvis større underkjeve enn hunnen.

De trenger et stort akvarie, helst over 1000 liter. Personlig syntes jeg det ble trangt i mitt 4000 liters kar. Det må også være solid dekkglass, da de lett kan knuse et "vanlig" dekkglass. Går de i et kar med lystopp, uten dekkglass, kan de lett kuse glassrørene.
"Drop eye"

Arowana er en overflatefisk, som hovedsaklig søker byttet i overflaten eller over vann. Fisken er derfor tilpasset dette.

I fangenskap, hvor fiskene ofte blir gående å se ned i karet, for å se etter synkende mat, se etter andre agressive fisker i karet o.l. vil øynene få en vinkling nedover. Dette blir en kronisk lidelse/tilstand, der øyet istedet for å stå rett i forhold til kroppen, får en vinkling nedover. Det ser altså ut som fisken stadig ser ned. Dette er "drop eye"
Dette er veeldig vanlig blandt arowana i fangenskap. Det kommer med alderen og er ikke så vanlig på fisk under 25-30 cm.
oki men min går av og til gå ned kan det være skadelig?
Neida. Fisken svømmer ofte ned i karet, og det er naturlig at den ser nedover av og til. Men dette skjer mer i fangenskap enn i naturen. Derfor opstår Drop eye i fangenskap.

Søk litt på internett på arowana og drop eye o.l. så finner du bilder osv også.

Om du ser på Monsterfishkeepers.com finner du mye info om dette. Der finner du også en del bilder av store Arowanas jeg har hatt.


Her er et par bilder av den siste jeg hadde.
takker du e sykt flink i dette bra vi har deg på akvaforum
Bare hyggelig å hjelpe, og dele litt erfaringer.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap