Hva slaks mat til arowana? (side 4)

kansje et domt spørsmål. arowanaen kann dn lægge sæ på botten om natta før og slappe av eller e dn og svømme heile tia?
hmm. sett og ser på min og dn slappe av oppå nån planta ei lita stund også svøme dn vidre. har sjekka vanne og d ser helt ok ut.
hmm jaja skal sikkert væte sånt. håpe æ
Ok:p
ok... skal se men har ikke sett den legger seg ned og viller.......
får nu se om d e liv i morra når æ står opp.
vet at oscarn ligg på bunnen om natta
Arowana og paroonhai?
min venn spør om det går fint om han kjøper en paroonhai på ca 5 cm og han har en arowana på 10-12 cm om det kommer til å gå greit? hevm er mest hisig?... han har et 375 L wromak der har han en rokke , silver arowana , ildhale om han kjøper seg en paroonhai kommer aro og paroon til å krangle?
Tror din "venn" har satt sammen en fiskesuppe som han nok ikke hadde valgt hvis han hadde fulgt det gode råd om å lese om kravene til de forskjellige fiskene før han kjøper dem.

Siden du har vært ivrig og stilt mange spørsmål, Kristian, kan du jo fortelle han hvorfor han ikke skal blande aktive fisk som f eks denne [External Image] og ildhale sammen med arowana.


[External Image]
Du bør selvfølgelig også be han lese din tråd her, så vil han raskt forstå hvorfor et kar på bare 375 liter er håpløst lite til alle artene som har /planlegger å ha, med unntak av ildhale.
Plussmedlem
Arowana og paroon i en 375 liter? Hørtes trangt ut spør du meg. Antar det ikke er voksen fisk det er snakk om.
neida ikke voksen fisk arowana er ca 10-12 cm og paroon hai er vel ca rundt 5 cm
Karet er hvertfall mange ganger for lite for rokker.
Søk litt og les litt om rokker, så er konklusjonen at 6-700 liter er minimum for små rokker.

Dette høres ut som en som ikke bør få ha fisk/dyr, om han ikke undersøker mer før han kjøper slik fisk.



Kristian Søreide
neida ikke voksen fisk arowana er ca 10-12 cm og paroon hai er vel ca rundt 5 cm

Du har vel tenkt å gi dem mat? Tror de fleste skjønner at du ikke har tenkt å kjøpe voksne fisker, da dette ville bli meget dyrt.

Men det virker som at du tenker at; "Hvis jeg kjøper yngel av store fisker, er det greit å ikke ha et passelig akvarium til dem. " Store fisker vokser ofte fort i starten, og en grunn til at de ikke vokser så fort i fangenskap er ofte fordi de får for lite/feil fôr, minst feil vannkvalitet og et akvarium som ikke er tilpasset fiskenes behov.

Det er ikke noen forskjell på om du kjøper en paroonhai som er 5 eller 20 cm, den vil uansett ikke være egnet til et akvarium på knapt 400 liter.

Når du tidligere i denne tråden spør hvor fort en arowan vokser og du får som svar at den fort vokser 50 cm på et år, bør det ringe en lite klokke. Hva skal du da gjøre med fisken når den blir for stor?

Når du slår opp i fiskebasen og det står" Kun for digre akvarium" , eller "Arowanaer er store glupske rovfisker som ikke egner seg i private akvarium dersom ikke akvariet ditt er ekstra stort." så er det skrevet fordi dette er meget store fisker. Har kan du betrakte et 3-400 liters akvarium som et yngelakvarie de første måneder etter at du har skaffet deg disse fiskene.

Når Vidar-Alexander skriver; "De trenger et stort akvarie, helst over 1000 liter. Personlig syntes jeg det ble trangt i mitt 4000 liters kar." nytter det lite å spørre flere ganger i forskjellige tråder om du og din kompis kan holde deres arowana i et kar på 375 liter.

Personlig synes jeg nå Kristian, at både du og din venn skal akseptere at dere ikke har muligheter til å gi disse store fiskene den plassen de trenger, og ikke stille dette spørsmålet flere ganger.



Armatur?
heii lurer på hvor jeg får kjøpt sån armatur? se bilde
Akvariebutikker og nettbutikker i innland eller utland f eks her og her.
oki akvariet mitt er 130 cm har ikke de bare 120 cm ?
Her har du lengdene på rørene
(lumen = LM).

T8 rør: 8/8” 25 mm

10 w = 35 cm
15 w = 44 cm, LM 900
18 w = 60 cm, LM 1300
30 w = 90 cm, LM 3200
36 w = 120 cm, LM 3250
38 w = 105 cm
58 w = 150 cm

T5 rør: 5/8" 16 mm

T5 finnes i 2 typer:
HO = High output
HE = High effiency

HO Rør:

24 w = 54,9 cm, LM 1120
39 w = 84,9 cm, LM 1960
49 w = 144,9 cm
54 w = 114,9 cm, LM 2800
80 w = 144,9 cm

HE Rør:

4 w = 13,6 cm
6 w = 21,2 cm
8 w = 28,8 cm
13 w = 51,7 cm
14 w = 54,9 cm
21 w = 84,9 cm
28 w = 114,9 cm
35 w = 144,9 cm

T5 Compact rør:

24 w = 28 cm
36 w = 38 cm
55 w = 48 cm

Så da vil vel T5 54 watt eller T8 36 watt være sest egnet til ditt bruk.
Hei.

Jeg lurer litt på hvorfor du spør om råd hele tiden når du totalt ignorer alle råd. (Bortsett fra råd om hva som er galt med dine fisk) Du kjøper fisk som absolutt ikke passer i dine akvarier ELLER som du har plass til.
paroonhaien vil ikke spise og vis den vil spise er det kan litt men du kan ikke se magen på den :S at den har spist :S noen som vet noen gode råd


takker for svar
Plussmedlem
Spørs om du får så mange gode råd angående denne fisken.
Du vil jo ikke høre på rådene du får..."Ikke kjøp paroonhai," var det flere som fortalte deg, "De blir for store."
Hei
Jeg har selv en arowana, men den er australsk arowana.
[External Image]
den er 7 cm lang, og jeg mater den med mygglarver og artemia, men mest artemia siden det flyter rundt i akvariet, mygglarver synker rett ned.
hvis du gir den mat som synker, og den må ned på bunnen for å hente det, vil den over tid få utviklet drop-eye. det er at øyene begynner å henge ned. det skader ikke fisken, men den vil få problemer med å hente mat i overflaten, og det er heller ikke fint å se på. så reker, tanglopper o.s.v........er bra. Så den må jakte litt, å la naturen gå sin gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Oscar Støleggen
Reklame for plussmedlemskap