Cowgirls akvarie hobby (side 11)

Hei i natten.

Hvordan går det med fiskene og matmor?
Hallo! Koselig at du stakk innom tråden min! Jo, her går det bare bra. Jeg fikk tak i noen snegler av Heidi. Riktig fine og flotte. Kjøpte noen av henne. Skal ta bilder av dem når dem har våkna og begynner å bevege seg litt. Dem er fortsatt søvnige og sløve etter den lange reisa.
Oki doki, er sikkert kjempefine snegler, alltid artig med nye snegler. Spennende.
Blir kult å se bilder av dem.
Jepp, jeg skal få tatt bilder av dem så fort jeg finner fotoapparatet mitt. For det har gått å gjemt seg for øyeblikket... Men dem er utrolig fine de sneglene jeg fikk i dag og det er et lilla skjær i dem.
Da har jeg fått tatt bilder av de nye vidundrene mine....
Se der har du fått inn bilder ja, er så artig å se nye bilder.
Jepp, jeg fant kamera til slutt. Artig at du likte de. Skal prøve å få tatt flere bilder.
Er du fortsatt inne på det andre forumet, Nettakvariet? Om du er, tør jeg spørre hvordan du liker det i forhold til her? Noen forskjeller f.eks?
Ja, jeg er der inne også, og det er store forskjeller. Blant annet så er det et helt annet oppsett, men når man blir vant til det så er det ikke noe problem. Det viktigste for meg er at et forum respekterer alle medlemene for det dem er. Noen kan mer enn andre også har du de som ikke kan så mye fordi dem nettopp har starta opp. Det som kan virke irriterende for nybegynnere er jo det at man får kjeft fordi man gjør feil. Nå har ikke jeg opplevd det, men jeg vet om folk som har fått kjeft fordi dem har gjordt ting galt. Inne på det andre forumet er det nok mere respekt enn her inne ja. Det jeg har opplevd er jo det at jeg har prøvd å hjelpe også har jeg blitt retta på. Men når man opplever det ganske mange ganger etter hverandre så ender man opp med å ikke ville hjelpe i frykt for at fokuset går bort fra de som trenger hjelp. Jeg er fortsatt veldig forsiktig med å yte hjelp og sier ikke noe før jeg med 100 % sikkerhet vet er riktig. Jeg tåler for all del å bli retta på, men det er folk som elsker å si det på en måte som sårer.... Og det er ikke sikkert at dem er klar over det selv engang. Vel, nok om det negative. Hehehe. Jeg har fått hjelp nesten alle de gangene jeg har bedt om det og er veldig takknemlig for at det finnes folk og venner som tar seg tid til å svare. Da føler man seg tryggere også når man får svar på det man trenger å vite. Så jeg har egentlig ikke noe klar favoritt når det gjelder de forumene her. Men jeg legger som sakt veldig stor vekt på respekt og det har det andre forumet en god del mere av enn dette.
I dag var det bytte vann i karet dag. Jeg tok en titt i karet og så at det omtrent ikke kom noe vann ut av den utvendige pumpa. Så jeg tok frem 2 bøtter og et hånduk. La hånduken på gulvet og satte den ene bøtta oppå der igjen. Så løsna jeg begge slangene å gikk på badet å fikk ut vannet som var i de. Det rant fint ut av slangene så jeg forstod jo da at problemet var inni pumpa. Åpna den utvendige pumpa og så inni. Da fikk jeg meg en overraskelse for der var det fullt av igjennomsiktige eggklaser. Så om det er pestsnegler eller andre snegler som har hatt det veldig gøy er ikke lett å si på stående fot. Jeg tok også ut den svampen/filten som var hvit.... Den var veldig klissete og svart. Den hadde gjordt nytta si så den lempa jeg. Pumpa mi klarer seg fint uten svamp og filt fordi jeg bruker både sånne runde erter aktige dings bomser og knuste rør opplegg til pumpa. Si ifra hvis du ikke forstod det der. Fnise fnise. LOL I allefall så fikk jeg bytta vann og fiskene så ut til å like det matmor gjorde, så da var jeg fornøyd. Nå tester jeg så langt om det går bra og ikke bruke svamp og filt. Spennende blir det i allefall. Nå er jeg også veldig plaga med trådalger, tror jeg det het. Veldig artig når man ikke har noen av innbyggerne til å ta seg av det og man ikke får tak i den fisken som spiser sånt. Koselig altså. Hehehe. Jeg har nå fått tatt bilde av det fenomene så får dere se hva jeg babler om. Må nok ned til bondebutikken, som jeg kaller den, å få tak i noe algemiddel. For den algen der har nesten tatt over hele plante opplegget i karet mitt... Sukk.
Jeg har hørt andre også skryte av nettakvariet, og skjønner godt hva du mener. Er ikke alltid like lett å være ny akvarist her, det er sikkert og visst, erfart det mange ganger.

Det algemiddelet du snakker om at du skal kjøpe.. husk bare å sjekke om filterbakteriene tåler det. Etter hva jeg har skjønt så er det massevis av slike algemidler som tar knekken på filterbakteriene dine. Da må du begynne å kjøre inn akvariet på nytt.
Men har forøvrig hørt at Happy Life sine produkter er ok, de har et som heter 'Algin Regular', el noe sånt, som jeg tror tar trådalger. Står vel i produktomtalen. Husker ikke helt om det er Webzoo el Aquamanias som har det.
Ja, det å være ny på akvarium er ikke enkelt. Det har jeg også erfart mange ganger. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gått inn på en butikk for elektriske eller lignende og spurt om forskjellige ting og dem har bare himla med øynene og sukka og sett på meg som om jeg er en som ikke kan noen ting. Det samme har jeg og noen jeg kjenner opplevd her inne også. Det er frustrerende og irriterende. Det virker som om når folk kan ting ut og inn at dem glemmer at dem har vært nybegynnere selv og ikke har visst noen ting. Når jeg kommer over folk her inne som trenger hjelp så hjelper jeg så godt jeg kan for jeg vet hvordan det er å være fersk på saker og ting å trenge hjelp.

Ja, jeg har brukt sånn algemiddel før og opplever hver gang at man må kjøre inn filtrene på nytt igjen. Men jeg er obs på det og følger ekstra godt med på verdiene. Noe må jeg gjøre for de algene har nesten tatt over alle plantene jeg har i karet. Jeg skal ned på Bøndenes Innkjøpslag i dag å se om dem har fått inn algemiddel. Dem skulle visst enten få det inn i dag eller legge inn en bestilling på det. Det som aldri slår feil er jo det at når man virkelig trenger noe og det haster så får man ikke tak i det. Det slår aldri feil det.
Håper du får bukt med algene, er garantert ikke artig å ha i akvariet.. blææææ.

Nu skal jeg forresten innom nettakvariet og se om jeg finner deg. Er det blogger der sånn som her?
Oki doki, skal hvertfall se etter deg.
Hei på deg. Nei, det er ikke morsomt med de pip, blææææ, pip algene. Hhehee. Jeg blir frustrert over at hele karet har blitt innvandert av alger.

Ja, det er blogg der inne også.
I dag har jeg solgt alle Guppy ynglene mine. Dem var ca. 2 cm store og det var ei som trengte noen flere fisker for ho hadde forlite fisk i karet sitt og da fikk ho kjøpe av meg. Siden ho ville ha bare Guppy i karet så bytta vi noen av fiskene slik at ho fikk guppy og jeg Venus fisk. Det er utrolig fine fisker. Det er så koselig når man kan hjelpe folk her oppe i nord. Dyrebutikker vokser ikke på trær her oppe og da er det greit å hjelpe der man kan. Jeg har endel voksne Guppy og de skal jeg ha selv. Ellers så har jeg: neontetra, cherrybarbe, sommerfuglciklider, molly, ancistrus, gule og lilla eplesnegler, noen posthornsnegler, maaaaaaaaaaaange sandsnegler, en og annen pestsnegle, 4 råflotte suller og 3 reker. Alt det der har jeg oppi 180 literen min. Jeg har ikke mange av hver fiskesort. Det har jeg ikke. Jeg hadde jo tenkt å kjøpe meg noen guppy yngel men når jeg så nærmere etter i karet mitt så behøvde jeg slettes ikke det får det var tykt av dem i karet mitt. Så da var det bare en ting å gjøre og det var å selge unna endel av de. Jeg legger ved 2 bilder av venus fiskene.
Nå kan du tro at jeg har tenkt og spekulert. Nesten så hodet gikk varmt. Jeg er jo plaga med alger. Trådalger ser det ut til å være. Så når jeg ikke kom noe lenger med tenkinga så var det å be om hjelp. På den tråden jeg oppretta fikk jeg svar fra Mona. Hun tror det er svarte penselalger.... Dem er det visst ikke gjøre så mye med men hun ga meg noen råd. Så nå har jeg kutta ut den innvendige pumpa slik at bare den utvendige durer og går. Så blir det spennende å se om det vil hjelpe. Pluss at jeg bytter vann 2 ganger i uka. Jeg bytter vanligvis bare vann en gang i uka når det gjelder mitt 180 liters kar. Men i og med at jeg har alger så bytter jeg 2 ganger i uka til jeg begynner å se om det hjelper. Jeg setter alltid stor pris på hjelp for det får jeg ikke i klubben her oppe. Jeg føler meg som femte hjulet på vogna når jeg er på klubbmøtene og når jeg ber om hjelp.... Frustrerende men jeg har på en måte lært meg å leve med det... Man kan ikke forandre mennesker... Så jeg er ikke så lenge på klubbmøtene. Føler på en måte at jeg ikke hører hjemme der... Nok med sytinga. I går oppdaga jeg et nytt ancistrus yngel. Matmor er så stolt...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap