Cowgirls akvarie hobby (side 18)

Jeg har satt ut annonser her på nettet for å bli kvitt mine eplesnegler og kjempe eplesnegler. Det er rett og slett alt for mange av dem og dem spiser alle plantene mine og det går bare ikke i lengden. Kunne selvfølgelig ha tatt livet av dem men klarer ikke å gjøre det. Så jeg tenkte at jeg heller skulle gi dem bort. Bedre at dem får nye hjem enn at dem havner i fiskehimmelen. Ikke vet jeg om noe bra måte å ta livet av dem på heller. Ikke vil jeg vite det heller. Jeg har skaffa meg et sjarmtroll. Kitty heter ho og hun er mere vill enn ho er tam... Ja, har en videosnutt av henne.

<embed src="http://www.youtube.com/v/zQsaupLy9jY&hl=en_US&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Da har jeg fått gitt bort alle de plantespisende sneglene. Jeg var så heldig at jeg fikk tak i flere planter. Sneglene rakk å spise opp rubbel og bit av de plantene jeg hadde fått tak i og da fikk matmor nok og fant nye hjem til sneglene. Etterhvert som det spirer og gror i karet så skal jeg ta ut alle plastplantene jeg har der og lagre de til neste gang jeg måtte trenge de. Nå er det bare fisker, reker, posthornsnegler, en annen type snegler jeg ikke husker navnet på og sandsnegler. Jeg blir å kjøre tilbud på både sandsneglene og posthornsneglene hvis dem blir for mange.
Jeg hadde bestilt meg jegersnegler og fikk noen og nå venter jeg på flere. Men så var det slik da at posten er jo så treig... Ikke nok med det, dem klarte jo å rote bort ei plantepakke til 300 kroner som jeg hadde kjøpt her inne. Men fikk heldigvis en ny av selger. Det kaller jeg kjempeservice! Nå går jeg rundt å er redd for at jeg skal få døde snegler i posten. Det er i så fall ikke første gangen... Sukk...

Så har jeg funnet ut at min kjære kattunge ikke var en hun men en han. Så nå heter han Tarzan. Grunnen til navnet er det at han er både høyt og lavt og full av energi som han elsker å la gå utover sin eier... Jo da, han biter når han blir for leken... Men pytt litt krigs skader hører med til oppdragelse.... Hehehehe
I dag fikk jeg endelig jegersneglene. Men ikke pakka slik som dem ble sendt. Det gjør forsåvidt ikke noe så lenge dem kom frem hele og fine og hadde det bra på turen. Noe som forundra meg en smule var de klistremerkene som var klistra på. Fikk liksom på feelinga at de kunne ha kommet fra en dyrebutikk, men hva vet jeg... Uansett, de levde alle sammen og etter at dem hadde vokna så putta jeg dem forsiktig i karet. Kjempefornøyd ble jeg i alle fall.
lenge siden jeg har tittet innom tråden din.
Så bra at jegersneglene kom levende frem.
Nydelig pus du har skaffet deg.
Tusen takk for at du stakk innom tråden min! Ja, jeg ble så glad da jeg så at dem kom levende frem. Var nervøs for at dem skulle komme døde frem. Ja, ikke sant? Han er så nydelig. Rampete er han også. Hihihi, han er bare en liten kattunge så man kan nesten ikke vente noe annet.
Da skal jeg oppdatere dere litt. Siden sist så har jeg måtte ha omplassert Tarzan ettersom han ble for aggresiv for oss. En ny katt har fått kommet inn i vårt hjem. Denne gangen en normal katt i våres øyne. Det var ufattelig tragisk og trist å se på at uansett hva man gjorde så fikk man ikke hjulpet sin kjære katt. Den ble tatt så alt for tidlig vekk fra sin mor og da blir det også trøbbel. Denne katten vi har nå, han Gråpus ble tatt fra mora i riktig alder. Noen mener nok at 8 uker er passende alder på en katt å tas vekk fra mora, men det er da den holder på med å lære seg katteskikk. Den jeg var å hentet nå sist er 3 mnd gammel. På fiskefronten så kan jeg fortelle at den plante pakka til 300 kroner aldri kom frem til meg. Fikk ny av selger. Jegersneglene ble pakka om underveis. Den første pakka kom frem over ei uke etter at den ble sendt. Det samme skjedde med den andre pakka med jegersnegler. Kom over ei uke etter at den ble sendt. Den også ompakka. Grunnen til at jeg vet dette er at jeg vet hvordan selger pakka og sendte de. Når jeg sammenligna skrifta på komvolutten så var den den samme selv om de kom fra to helt forskjellige selgere. Tre pakker hadde jeg bestillt. Den første kom når den skulle. Den andre kom ei uke for seint. Den tredje kom også ei hel uke for seint. Den siste var det mye rot med. Selger måtte sende den 2 ganger. Den andre gangen kom den frem men da var alle sneglene døde. Da hadde dem vært på reise i over ei uke. Jeg syns det hele er bare helt tragisk....
Siden det er en stund siden jeg skrev her, så er det på tide med en oppdatering. På fiskefronten så går det sakte men sikkert fremover. Fiskene mine slipper et og et yngel. Antagelig på grunn av innavl. Men jeg har bytta litt fisk med ei anna ei. Så nå har jeg friskt blod i karet. Når det gjelder meg så sliter jeg med migrene og har hatt det nå hver dag i nesten 5 måneder. Jeg er supersliten, men tar meg av Gråpus og karet. Må det ettersom det er mitt ansvar. Ellers så skal jeg poste bilder av karet mitt her når jeg er i form til det.
Stakkars deg!!!
Migrene er skikkelig utmattende, så det er ikke rart du er sliten
Ja, det er utmattende, men skal til legen i morra og da håper jeg på hjelp. Kjenner jo det at det går løs på tålmodigheta mi det her. Man har liksom absolutt ingen energi å ta av. Men det går nå på en måte. Ikke noe godt i allefall. Det kjennes ut som om noen står å slår en i hue med ei slegge, time etter time, minutt for minutt, sekund for sekund. Håper jeg får hjelp i morra ellers blir jeg stein tullete.
Føler med deg ,har slitt med dette i ganske mange år selv. Er kanskje ikke til så veldig mye trøst ,ung som du er Men de fleste blir kvitt det i overgangsalderen selv om dette har sine plager og da
Tusen takk Sølvi for de trøstende ordene.
Da har jeg vært hos legen og har endelig fått hjelp. Så nå håper jeg virkelig at nesten 5 måneder med intens smertehelvete er over....
Hei på dere. Hva har skjedd siden sist? Jo, i stedenfor å bytte vann en gang i uka har jeg begynt å bytte vann hver 14 dag og det ser ut til å fungere helt yppelig så lenge det måtte vare og alt det der. Grunnen til den forandringa er at jeg var plaga med fiskedød i karet mitt og fikk tips av ei som har holdt på med akvariedrift i over 30 år, om hvordan jeg skulle gripe tak i det. Ho fortalte meg at jeg bytta for ofte i karet slik at det hele ikke fikk stabilisert seg ordentlig. Siden jeg begynte med å bytte hver 14 dag så har det stabilisert seg og jeg er ikke plaga med det å finne døde fisker hver morgen. Hvis det derimot skulle skje noe med vannverdiene så må jeg selvfølgelig bytte ofte, men så lenge det fungerer og det er stabilt å fint så kommer jeg til å fortsette med å bytte hver 14 dag. Jeg kommer nok til å få høre det nå når jeg ikke bytter en gang i uka, men jeg må gjøre det som er best for mitt kar og mine fisker. Jeg er sliten av å måtte finne den ene døde fisken etter den andre. Derfor har jeg tatt i bruk den nye løsninga. Jeg trodde også at jeg hadde klart å selge unna alle eplesneglene i og med at jeg skulle ha jegersnegler i karet, men her om dagen dukket det pinademeg en liten eplesnegle, og det var jo kult da. Jeg bare håper at den klarer å holde seg unna jegersneglene. Gråpus gjør sitt beste for å få fanga en fisk eller to men det er bestandig misslykka...
I går kveld stakk en mann ifra min akvarieklubb innom meg for å se om han kunne reparere karet og han likte ikke det han så. Så nå er karet blitt silikonert og det er festa stroppebånd rundt hele karet som skal sitte på til fredag. Da kommer han på nytt for å se hvordan det har fungert. I mellomtia for å jeg smøre meg med tålmodighet og håpe på det beste. Han hadde også prata med leverandøren i dag tidlig og dem var fornøyd med det han hadde gjordt. Så jeg håper at jeg har berga karet mitt. Det hadde visst vært et par partier som dem ikke hadde limt ordentlig og jeg fikk det ene karet fra det partiet når jeg kjøpte mitt. Nå blir det spennende å se om det har fungert det han har gjordt. For en gang skyld så føler jeg meg velkommen i klubben og det er en god følelse. Skal være et klubbmøte om ikke så lenge og det gruer jeg meg til faktisk. Vet ikke hvorfor. Bare en følelse jeg har. Jeg sov faktisk godt de få timene jeg sov i natt og det har ikke jeg gjordt på noen dager nå. Jeg er sliten på grunn av søvnmangel, men lykkelig over at karet kanskje har blitt fiksa for noen år framover....

Jeg fant min kulhi ål svømmende i sirkel, tydelig stressa i dag tidlig. Ålen min er aleine stakkars, men han er jo vant til det da men de vil jo være flere for å føle seg tryggere. Så hvis noen har noen til overs som dem ikke vil ha og dem har tenkt å hive de så tar jeg dem imot. Men dem må være friske altså.

Er så sliten.... Men det går nok bra håper jeg.
Da er karet mitt ferdig reparert. Det var limet på staget i midten oppe som det hadde løsna lim ifra. Dårlig liming fra produsenten, noe jeg ikke visste om da jeg kjøpte karet. Men nå skal det være gulle godt det karet og matmor er fornøyd.

Har de siste dagene vært bekymret for fiskene mine. Den ene fisken etter den andre døde og jeg kunne ikke fatte og begripe hvorfor. Studerte alle fiskene en etter en på jakt etter sykdomstegn men kunne liksom ikke finne ut av det. Så her om dagen syns jeg at jeg så et fløyelslag på noen fisker. Så jeg satte i gang med å medisinere. I dag så jeg litt på den ytre pumpa og utblåset. Jeg ble ikke akkurat imponert av det vanntrykket. Så jeg rensa slangene og skulle gyve løs på den ytre pumpa. Den var potte tett. Det var så tett at det er helt utrolig at det var sirkulasjon der. Nå er pumpa og slangene fiksa på så nå er fiskene glade og fornøyde. Er ikke bare bare å være en amatør akvarist...

God jul!
På fredag oppdaga jeg mange yngler som sebra ciklidene mine hadde lagt. Men antallet minker jo for hver dag som går. Ser at moren og faren demses spiser noen av ynglene. Nå håper jeg at det blir flere etterhvert og at noen vokser opp.
Jeg tror ikke de spiser dem, bare viser dem hvor de skal være hen. "Spiser" dem og slipper dem ut der hvor foreldrene mener de skal oppholde seg
Det var det jeg hadde håpa på at dem skulle gjøre. Syns det var så rart at foreldre som passer så godt på ynglene sine skulle sånn uten videre spise opp alle. Da er det håp i hengende snøre. Men hvis alle de ynglene vokser opp, ja da har jeg et problem. For det er minst 50 stykk av dem.... Tusen takk for Infoen Jarle.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap