Cowgirls akvarie hobby (side 2)

Hvis du syns du får plass i 180-literen så hadde jeg ville hatt den lille pumpa gående der hele tida. Skjul den bak en stor sverdplante el noe.
Er alltid greit å ha ei innkjørt pumpe i reserve, bare sånn i tilfelle om du i full fart må sette opp det lille akvariet p.g.a sykdom og medisinering el noe.
Ja, jeg har tenkt tanken, men jeg har ikke nok stikk kontakter der jeg skal ha akvariet, så jeg får ikke igjennomført den tanken.
Jeg har funnet ut at jeg har veldig intligente gule snegler. I dag for eksempel så fløyt den ene snegla opp ned i vannflata for å rappe så mye av maten som mulig. Der fløyt den som om den var klistra til veggen og spiste! Jeg fikk latterkrampe da jeg så det. Dem har også funnet ut at hvis dem tar tak i ei flyteplante, så kan den fungere helt perfekt som fallskjerm når dem vil til bunnen. Hehehe. Nei, matmor har ikke lært dem det. Når dem har kommet seg til bunnen så slipper dem taket i flyteplanta og flyteplanta flyter opp igjen og snegla rusler videre på bunnen.
Da har jeg målt for 3 gang. En gang i går og 2 ganger i dag. Og akvariet mitt er fritt for nitritt! Så lenge det måtte vare, bank i bordet og alt det der. Jeg er så glad. Jippidabadu!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Oh yeah. Nå sitter jeg her og gliser fra øre til øre. Det er bare ørene som sørger for at jeg ikke gliser helt rundt. Hehehe. På fredag bytta jeg 80% av vannet tidlig på dagen. I dag bytta jeg ca. 20 liter med vann litt utpå dagen. Det var i grunnen for at det var så grumsette og fiskene pæsa. Men siden fredag har jeg hadt gult prøve vann. Jippidabadu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Glise glis
Grattis med nitrittfritt akvarie!
Nu har du endelig fått lønn for strevet ditt.
Flinke jenta!
Hei jeg driver og sender deg mail men er usikker på om du mottar dem.? Har du fått den der jeg skriver at jeg har funnet to hanner og tre hunner av Marisaene? De Rosa ser jeg ikke kjønn på....
Hallo,

Nei, det har jeg ikke. Jeg kan skrive opp mailadressene mine her så får du prøve på nytt å sende.

meretemodalen@yahoo.no
meretemodalen@hotmail.com

Jeg har ikke fått noe mail fra deg enda nei.
I dag så venter jeg i spenning på det nye karet. Karet kommer i morra. Hvis jeg får det hjem i morra så kommer også de første bildene her. To av mine han guppyer har kriga seg imellom. Det er vel full krangel og sjalusi om damene går jeg ut i fra. I tillegg fikk jeg tapet fast et yngelkar oppi karet slik at jeg fikk bærga noe av yngelet. Fikk redda 4 yngel. Jeg tror det er guppy yngel, men er ikke sikker. Spennende er det i alle fall.
Jeg var nede på Bøndenes Innkjøpslag og så etter akvariet mitt, men det hadde ikke kommet enda. Det har kommet seg opp hit, men Linjegods er ikke så kjappe av seg så det akvariet får jeg nok ikke før i morra eller til uka. Nå kjenner jeg at utålmodigheta bygger seg veldig opp. Hm, det er frustrerende å vente så lenge på ting.
Jippi! Det nye karet er i hus og jeg har ordna med det så nå venter jeg bare på at fiskene kan flytte inn. Må vente til det har klarna opp i karet. Kan ikke flytte inn fiskene før det er god vær der inne. Skal ta bilder av godsaken i dag.
Gleder meg til å se det nye akvariet.
Da har jeg starta opp det akvariet. Og det er ferdig innreda. Her er de første bildene av karet. Jeg rakk ikke å ta bilde av hele karet fordi det ble for mørkt, men det kommer. Det her er et Juwel 180 liters kar.
Gratulerer gratulerer dette er jo kjempegreier....)
Tusen hjertelig takk Heidi! Ja, ikke sant? Nå har jeg jobba, jobba og jobba med karet. Jeg tok å la kickstart bakteriekultur oppi 180 literen og lot det godgjøre seg i ca et døgn. Deretter tok jeg ut nøyaktig 60 liter med vann fra karet. Så tok jeg alt vannet, fiskene, sneglene og rekene som var oppi 60 literen og putta dem oppi 180 literen også tok jeg meg en pust i bakken og studerte vidunderet med innhold. For ikke å nevne det feite gliset jeg bestandig får rundt munnen hver gang jeg ser på karet. Det her er altså favoritt hobbyen min med store bokstaver. Først så forstod ikke fiskene at dem kunne svømme fram og tilbake. Så dem starta med å svømme opp og ned, opp og ned. Så var det en fisk som drista seg til å svømme litt bortover bare for å studere karet litt nærmere og da fant de andre også ut at, jammen, nå er det jo plutselig så god plass her. Hva har matmor gjort nå da mon tro. Så nå bare koser dem seg vet du. Så var det å rigge ned 60 literen. Da furta jeg litt for jeg hadde jo håpa da vet du. Men det gikk bra. Rigga den ned og har lagra den sånn i tilfelle noe skulle skje med storkaret. Man vet aldri. Nå skal jeg registrere karet mitt også skal jeg legge ut noen flere bilder. Kan ikke la være å ta bilder av vidundret da vet du.
Gratulerer med storkaret i drift Merete, dette blir bra
Tusen takk Anne Marie! Ja, det er kjempefint det nye karet. Mannen min var uheldig å slo av bryteren på veggen og vips så har fiskene mine vært uten varmekolbe og sirkulasjon i vannet i natt. Men jeg tror dem slapp fra det med skrekken. Jeg putta ei ekstra pumpe oppi for å få kickstart sirkulasjon. Den tok jeg ut igjen etter at den hadde surra i en time. Så nå har jeg teipa fast bryteren slik at det ikke går ann å slå den av. Da har jeg registrert det nye karet og lagt ut bilder. God fornøyelse.
Gratulerer med nytt akvarie! Er så artig med større plass for fiskene og alt sånt, man ser også at de trives bedre med mer svømmeplass. Det blir sååå bra.

Men huffda, stod pumpa av hele natta? Hvis den gjorde, så håper jeg at du ikke får ny nitritt-oppblomstring, husk at filterbakteriene dør allerede etter at pumpa har vært avslått en times tid. Er hvertfall det ekspertene her på AF sier.

Men iallefall, gratulerer med stort akvarie!
Jeg skal ta og titte på bildene litt senere.
Tusen takk Marianne!
Ja, den gjorde det. Jeg krysser fingrene og håper på det beste.
Jeg bare måtte legge ut noen bilder her. Jeg har sittet mye av dagen i dag foran akvariet og bare titta. Det er så fasinerende å se på.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap