Cowgirls akvarie hobby (side 8)

Ph i springen er på 6. Og i karet så får jeg pressa den opp i 6,5, men det kommer ph tilsetning til meg i kveld så da slipper jeg å prøve meg fram med natron...
Cowgirl
Ph i springen er på 6. Og i karet så får jeg pressa den opp i 6,5, men det kommer ph tilsetning til meg i kveld så da slipper jeg å prøve meg fram med natron...



Prøve deg frem må du likevel. Hvorfor er du så redd Natron? Det er det du får dersom du kjøper deg KH+ middel.

En annen ting er at dersom det er KH du mangler i karet, vil ikke PH+ ha noen effekt. Hadde selv dette problemet og PH+ (alkalisk) hadde ingen effekt.


-Tim
Oj, ja det tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Da skal jeg prøve meg frem jeg. Takk for at du sa ifra.
Har du KH dråpetest?


-Tim
Ja, det har jeg og i går kveld så målte jeg verdiene i karet etter å ha putta oppi ph/kh plus og fikk normale vannverdier. Så nå puster jeg lettet ut.
Så flott at vannverdiene er fine igjen, det er supert. Det vil alle i karet sette pris på.

Hvordan går det med guppyene, har du fått flere?
Ja, jeg fikk noen vill guppyer for jeg har ingen av de vanlige guppyene igjen. Det hele er tragisk. Nå tror jeg at jeg har forlite oksygen i karet for fiskene hyperventilerer og har av og til kramper. Det er 2 av vill guppyene som plages. Sukk. Jeg er helt på gråten for jeg vet ikke mine arme råd om hva jeg skal gjøre... Det positive er jo at vannverdiene er i orden. Jeg venter på en sånn sak som skal blåse luft inn i akvarievannet. Den delen kommer nå på tirsdag eller onsdag. Sukk. Jeg orker ikke å misste flere fisker. Problemene oppstod etter at jeg hadde brukt de medisinene. Alle de fine bakteriene jeg hadde i filtrene er ødelagte. Det er ikke meninga å virke bæsete men jeg blir så innmari glad i kjæledyrene jeg har i akvariet at jeg sørger hver gang jeg misster noen av dem. Kan ikke noen være så snill å fortelle meg hva slags fisker som er hardføre og overlevelsesdyktige.
Men huff da! Ikke rart du er fortvilt, stakkars deg. *trøsteklem*

Er du sikkert på at de medisinene har ødelagt filterkulturen og at det virkelig er det som er årsaken, har du sjekket det noen plass?
Jeg bare spør fordi du sier at vannverdiene er fine, men med ødelagt filterkultur så hadde nok ikke vannverdiene normalt vært fine, ville jeg tro. For med ødelagt filterkultur ville du nok hatt nitritt og ammoniakk temmelig fort. Og har du ikke det så er nok filterkulturen ikke ødelagt likevel.

Ang O2, hvis du setter pumpa helt opp i vannflata så det 'bobler' i vannskorpa så skulle det gi mer enn nok oksygen til vannet.
Hvor har du den stående? På kortveggen el langveggen?

Ellers, gratulerer med ny fisk!
Tusen takk for trøsteklemmen! Jeg trengte den. Det du sier her gjør at jeg øyner et lite håp... Jeg har pumpa på kortveggen slik at den blåser mot overflata og langs langveggen. På den måten så håper jeg at jeg får friskt vann i hele karet. Jeg lurer på hvorfor de fiskene oppfører seg sånn. Det stod på medisin pakka at filterkulturen ble ødelagt hvis man brukte de medisinene. Jeg har ikke nitritt i vannet og da er det et håp om at jeg har bærga filterkulturen. Hva som er i veien med fiskene har ikke jeg snøring på annet enn at det må være noe som går... Sukk. Jeg er medlem av en såkalt akvarieklubb, men det er ikke mye hjelp å få der når ting går til dundas. Ja, ja, det er ikke noe å gjøre med det. Ja, jeg er så glad for at jeg har fått tak i nye fisker. Det kosta flesk å få dem opp hit. Og det kosta flesk å kjøpe de også.
Husk at med døde filterbakterier er det ammoniakk som kommer først, ikke nitritt. Har du bare nitritt dråpetest og ikke test for ammoniakk, er de godt mulig at vannet ditt er giftig, selv om nitritt-testen ikke gir utslag (enda).

At fisk hyperventilerer er enten tegn på giftig vann (ammoniakk/nitritt) eller lite oksygen. Har du luftpumpe, er lite oksygen lite trolig.

jeg ville uten tvil ha byttet 30 % med vann umiddelbart. Det er som førstehjelp i et akvarium ,og med hyperventilerende fisk hadde jeg satt igang tvert. Spesielt når du har brukt medisin hvor det står på pakka at filterbakteriene dør av...

30% vannbytte nå, gjerne 30% til i kveld, deretter daglige vannbytter på 30% inntil fiskene oppfører seg normalt. Du kan gjerne måle nitritt jevnlig også, siden nitritten vil komme om alle bakteriene er døde. Fôring må du være ytterst forsiktig med.
Ja, det kan være årsaken....
Du sa at vannverdiene var fine, men har du ikke målt ammoniakk?
Hvis du ikke har målt det, så er jeg enig med forrige som skrev her, da kan det nok være ammoniakk som er synderen her. Det er like viktig å måle som nitritt.
Da er det kun vannbytter som gjelder.

Men sett også pumpa så høyt at utblåset står bitte-bittelitt over vannskorpa, da vil du se at det blir mer oksygen i vannet.

Masse flere trøsteklemmer. Alt går nok bra.
Tusen takk for trøsteklemmene... Jeg har ikke sånn ammoniakk test men den har jeg bestilt nå så den har jeg om 14 dager. Ja, jeg har satt utblåset slik du har beskrevet det her.
Huff som du strever. Syns synd på deg...vet så godt hvor slitsomt det er når noen av de småttassene dør....men hvorfor tar det 14 dager før du får ammoniakktest? Hadde du bestilt hos Webzo i morgen så hadde du hatt de tirsdagen eller onsdagen...hadde jeg bare kunne hjulpet deg...Er det avstanden som gjør at det tar sånn tid? Klem fra meg)
Jeg har bestilt fra webzoo to ganger og begge gangene gikk det 14 dager ifra det ble sendt til jeg fikk det. Så har jeg prøvd et annet firma med samme resultat. Så jeg har konkludert med at det er postgangen det er noe i veien med. Det tar så innmari lang tid med posten at jeg blir gal, og mange kroner i porto skal dem ha. Jeg vet ikke hvorfor det tar så lang tid, jeg blir helt oppgitt. Mange ganger når småtassene mine dør og det blir tommere og tommere i karet så tenker jeg på den lange avstanden til nærmeste fiskebutikk og skulle ønske man hadde en som lå nærmere. Foreløpig så blir det bare med drømmen. Jeg må se om ikke jeg får tatt meg en tur til alta... Tusen takk for klemmene!
Masse klemmer tilbake, fra ei som er dyp takknemlig for all den hjelpa og støtta jeg får av dere på forumet. Uten dere så hadde jeg blitt motløs og rådvill....
Jeg er så fasinert av å se i karet. Det er liv og røre der og det er avslappende å se på. Det var en som skrøt av at jeg skulle få noen fisker av han i går. Å det ble med skryten. Så ikke noe til han i går og ikke hørte jeg noe fra han heller. Det var snakk om at jeg skulle få noen Corydoras. Svarte og hvite. Så jeg tok vekk grusen i karet i går og fikk inn sand i karet. Noe som ikke var enkelt med en vond hånd. Men jeg fikk det til og fikk samtidig ordna opp i plante kaoset mitt. Jeg plasserte flere planter i lag og forma dem til en blomsterbukett og det ble kjempefint. Planter som jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av og som er over alt i karet, forma jeg til en ball og putta under den ene rota. Sneglene kan få dem som mat var planen min. Også var det noen andre planter som jeg også forma til en bukett og det ble også fint. Jeg har også bestilt meg mallehule og den burde komme om eks antall uker.. hehehe Posten er et sørgelig kapittel for seg selv. Posten har jeg slutta å stole på. Ellers så ser det ut som om det kanskje går bra med fiskene mine. Fant død ny fisk nr 3 idag. Gupppy selvfølgelig. Stakkars guppyer... Jeg venner meg aldri til tanken å misste innbyggere/kjæledyr... Vannet var veldig uklart i går men nå ser det fint ut. Skal ta et lite vannbytte i dag. Ja, bilder kommer vet du...
Da kommer det noen bilder her.
Corydoras... Sikkert fin fisk hvis man fikk den selvfølgelig. Få den skulle jeg men det å fortelle meg når, det var det verre med. Jeg vet at man skal ha tålmodighet, noe jeg også har massevis av. Men i dette tilfelle så begynner tålmodigheta mi å bli noe slitt. Jeg blir også litt gretten når slike ting skjer... Vel, det er ikke noe jeg kan gjøre noe med alikevel, så hvorfor bry seg egentlig. Jeg har gitt opp hele fyren med de corydorasene... Like greit.

Jeg var så heldig å fikk 3 ancistruser av ei dame og 3 platyer. Flotte fisker. Av en annen en kjøpte jeg 12 guppy. Ja, jeg vet hva jeg har sakt om guppy og står forsåvidt på det også, men det skader ikke å gi dem en sjangse til tenkte jeg. Hehehe, Ja, bilder ja, jo, dem kommer etterhvert dem...

Ellers så stortrives jeg med hobbyen min. Det som skaper hodebry for meg er jo det at det er så innmari vanskelig å få tak i fisker her oppe i nord. Så de få fiskene vi har her oppe prøver vi å dele brodelig på. Og hver gang det kommer yngel, så er det like gledelig som at man endelig kan åpne pakkene på julekvelden. hehehehe....
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap