Riktig plassert?

hei jeg har et juwel rio 180l. akvarie.
dette kjøpte jeg brukt, å det er plassert et boyo blue T8/30w forran og et boyo red T8/30w bak. men jeg synes akvariet er litt mørkt. og lurer på om det er bedre og bytte disse om? blir det kanskje litt lysere?
Plussmedlem
Det er fort gjort å bytte...Du må nesten prøve selv.

Men hva mener du med blå? Gir lysrøret helt blått lys?
Slike blå lysrør er ikke noe særlig som hovedlys til selskapskar. I tillegg gir de dårlig lys.
Loomis
Det er fort gjort å bytte...Du må nesten prøve selv. Men hva mener du med blå? Gir lysrøret helt blått lys? Slike blå lysrør er ikke noe særlig som hovedlys til selskapskar. I tillegg gir de dårlig lys.


det gir blått lys ja, hele lysrøret er blått. virker som fiska trives veldig godt i det, hadde et ant med vanlig lys, der trivdes de ikke så godt som de gjør i dette med blått. ser nesten ut som et uv lys, men vet ikke om det er det eller ei. gir også fiska en veldig frisk og fin farge men det er jo som sakt ikke bare det blå i, er jo et sånn vanlig et og i.
Plussmedlem
Det er ikke UV-lys i disse lysrørene.
Som du skriver så er akvariet mørkt. Blått lys blir gjerne brukt i saltvannskar eller i malawikar, også til såkalt "moonlight". Men da har man gjerne flere lysrør enn to.

Da må du nesten velge. Enten skaffe et dagslysrør av noe slag, eller fortsette med dunkel belysning.
Eventuelt utvide antallet lysrør hvis du har muligheten til det.
Hadde byttet ujt det blå jeg med et daglys rør med rundt 6500 kelvin-osram 965 er et knall rør.
Blått lysrør er som forgje innlegg skriver, mest brukt til saltvann og noen få malawifolk.
Vil du ha litt blå skjær i lyset + godt lys så kan du også velde et saltvanns rør på rundt 12-15 000 kelvin, da får du et lyst karr med et rør som også fremhever fargene i fisken.
Kjører selv med et 10 000 kelvinsrør i diskuskarret mitt og det ble mye bedre en det rødeplante røret som var der-lysrør med mye rødt i holder ofte en kelvin på mellom 3500-4500 kelvin og det er greit det for plantene, men da bør du enten gå for et daglys rør til det andre, eller et saltvannsrør med høy kelvin, da får du knall lys.
ok takk for hjelpen, synes det er ganske fint med det blå lyset men som tidligere nevnt er det litt dempet lys, men hva er best for fisken?
Helt ærlig så tyror jeg fiskene gir f..i hvilken type lys du har.
Lyset i karret har vi pga plantene og ikke minst for oss selv, kjedelig og ikke se fiskene.
Men de fleste fiskene liker lite lys, slik det er i naturen så fort man kommer noen cm ned i vannet.
På overflaten i naturen er det ca.6500 kelvin på en skyfri dag.

Fiskene vil trives med de fleste lysrør, så du som eier må velge hva du synes er penest.
Noe fisker liker ikke sterk belysning, jeg har prøvd ut endel forskjellige styrker på lyset i diskuskarret mitt, det ende med at jeg kuttet ut en armatur på 2x30 watt og opplevde stor forskjell på diskusene(men så er jo diskuser er relativt sær fisk da).

Så igjen prøv deg fram, men som skrevet tidligere, så får du godt lys med 10 000 - 15 000 kelvin, samtidig som det fremhever fargene på fisken voldsomt.
De blå lysrørene er omtrent ubrukelige til og lyse opp et karr og bruker man slike så har de aller aller fleste armaturer som tar flere rør enn 2 stk.
I mitt saltvannskarr så har jeg et blått lysrør 24 watt, men så har jeg et hvitt et på 10 000 kelvin"24 watt" + MH 150 watt med 14 500 kelvin, det synes jeg gir opptimalt lys i saltvann.

I ditt tilfelle ville jeg har prøvd et 965 rør + et med høy kelvin, dette gir knall lys + fremheving av fisken farger.
Ken Myrseth
Helt ærlig så tyror jeg fiskene gir f..i hvilken type lys du har. Lyset i karret har vi pga plantene og ikke minst for oss selv, kjedelig og ikke se fiskene;). Men de fleste fiskene liker lite lys, slik det er i naturen så fort man kommer noen cm ned i vannet. På overflaten i naturen er det ca.6500 kelvin på en skyfri dag. Fiskene vil trives med de fleste lysrør, så du som eier må velge hva du synes er penest. Noe fisker liker ikke sterk belysning, jeg har prøvd ut endel forskjellige styrker på lyset i diskuskarret mitt, det ende med at jeg kuttet ut en armatur på 2x30 watt og opplevde stor forskjell på diskusene(men så er jo diskuser er relativt sær fisk da). Så igjen prøv deg fram, men som skrevet tidligere, så får du godt lys med 10 000 - 15 000 kelvin, samtidig som det fremhever fargene på fisken voldsomt. De blå lysrørene er omtrent ubrukelige til og lyse opp et karr og bruker man slike så har de aller aller fleste armaturer som tar flere rør enn 2 stk. I mitt saltvannskarr så har jeg et blått lysrør 24 watt, men så har jeg et hvitt et på 10 000 kelvin"24 watt" + MH 150 watt med 14 500 kelvin, det synes jeg gir opptimalt lys i saltvann. I ditt tilfelle ville jeg har prøvd et 965 rør + et med høy kelvin, dette gir knall lys + fremheving av fisken farger.



her er det mye fremmed ord, er ny på akvarie fronten så kelvin sier ikke meg stort men eller stakk for gode svar. jeg må jo si at fiska spessielt neontetra får jo en meget fin farge i dette blå lyset. hadde de først i et 54L. med et sterkt hvitt lys, men fargen var absolutt ikke den samme
men blir vel til at jeg prøver meg litt frem.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap