Nybegynner med ciklider

Jeg har et 110 liters akvarium med innvending pumpe.
Jeg skal gjøre extreme makeover mellom den og en 63L så det skal bli følgende:

Liter: 110
PH: et sted mellom 6.2 og 7.0 forhåpentligvis om ikke planen min slår helt feil
GH: har ingenting å måle med enda..
Bunnsubstrat: Kattesand fra coop
Innbygere:

-8 kardinaltetra (har allerede)
- Noen sommerfuglciklider (vet ikke hvor mange, forslag?)
- evt noe annet. Forslag?
- Eplesnegler
vil du ha sommerfuglciklider må du nok endre bånd substrat til sand.
du kan prøve å ha et par med apiatogama, de er fine og trenger en hule, men de er også kresne på vannkvaliteten.

skaffer du deg et par met palletciklider vil du få oppleve mye yngling og lite sykom, de er veldig lette å holde.
Hva er det du egentlig spør om, Tomat-Maria? Du bumper tråden, men det eneste spørsmålet jeg kan se er noe om hvor mange sommerfuglcikldier du bør ha?

Når det gjelder dvergciklider (som også Sommerfuglciklider er) så har du jo bare en 110 liter. Det er det ikke mye bunnareal på egentlig, for ciklider av det slaget. De lager seg territorium på bunnen, og en 110 liter har som oftest kun plass til et par.
Så rådet mitt er ; kun en av hver. En hann og en hunn. Ellers blir det lett kniving og krangling dersom to stk danner et par, og det blir en eller to "til overs". Disse jages da av det etablerte paret, som ikke tåler synet av konkurrenter av samme art, og kan bli så stresset av dette at de dør.
Du kan forsøke med en større gruppe ungfisk av sommerfuglciklide, men da må du være beredt til å ta ut de som blir til overs hvis det blir "krig". Du kan f.eks. starte med og kjøpe 5 - 6 stk, og så vente til de danner par. Deretter beholder du det paret du vil ha, og selger resten (helst veldig raskt, før de begynner å hakke på hverandre og drive med intens jaging....)

Dersom du skal ha dvergciklider, så må du bytte bunnlag til finkornet sand. Skal dvergciklidene få utvise normal atferd, må de ha sand på bunnen.
Men siden du skriver at du skal ha en "extreme makeover" i karene, så regner jeg med at dette kanskje allerede ligger i planene.

Gh-verdien trenger du ikke tenke så mye på, for det vanlige i Norge er at vannet har gh på mellom 1 og 2 i kranvannet. Dersom det ikke er noe spesielt med din vannforsyningskilde, så burde det ligge deromkring hos deg også, og det er perfekt gh-verdi for sommerfuglciklider og kardinaltetra, og en ph på ca 6.0 - 6.8.

De svarte mollyene du viser bilde av og eplesneglene vil derimot ha andre vannverdier, så du bør samle disse i sitt eget kar og tilpasse vannet etter dem. Høyere gh og ph på litt over 7.
Hva med å gå for bolivianske sommerfuglciklider istedenfor? De er fredeligere og graver mindre en ramireziene. De krever også mindre revirer (ca. 30x30cm). Du kan enkelt lage revirgrense midt i karet med røtter, planter eller steiner.

Som de andre her anbefaler jeg rådasand som substrat eller rio negro sand dersom du liker hvitfargen (og en butikk i nærheten har den).
Mona o: Jeg var nok uklar over hva spørsmålet mitt var ja, men du gjettet deg frem riktig nok Du svarte på akkurat de tingene jeg lurte på!
Ville nok egentlig bare at noen kunne kanskje rette litt på meg om noe var feil, og gi noe innspill.

Jeg har hørt at sommerfuglciklidene kan være vanskelige for nybegynnere, så har prøvd å venne av meg tanken på dem og prøver å finne en annen art som kan være "hovedfisken" på en måte...
Vil så gjerne ha en litt fancy fargerik fisk som er noe enklere å holde enn sommerfuglen.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita H
Reklame for plussmedlemskap