Hjelp grønnt vann & grumsete vann (side 2)

Har fjerna den ulla som er rundt plantene,håper på at dette blir å gjøre det bedre...Mitt står ikke i sollys i det hele tatt,det står i et hjørne der det er minimalt med lys,eneste lyset di har er det i karret,så det er ikke det heller....Nå ser det mye finere ut med plantene i karret etter at jeg fjerna den ulla på plantene. Bytta 1/3 del av vanne i går,så kanskje ta et vannbytte om noen dager er på sin plass,bare ikke fiskene mine dør,fjerner vel en del av bakterie floraen som fiskene har i karret allerede?


Jeg føler meg totalt grønn på dette,men det er min nye hobby også er det veldig fint å ha det i stua,nydeligste pynten jeg har her


Hvis vannet ditt ble grønt rett etter at du puttet fisker i, så kan det bare vere en overgangsperiode. Siden fiskene pisser og driter oppi der, og filterbakteriene gjør dem om til plantenæring. Hvis det er tilfelle så er det bare en overgangsperiode, inntil næringsforholdet stabiliserer seg og plantene bruker opp næringen slik at algene forsvinner..

Anubiasen kan godt stå i grusen, det gjør ingen ting. Bare passe på å ta vekk så mye du klarer av steinullen (det gjør ingenting om røttene blir litt kortere i prosessen), også må den tykke stilken som bladene kommer ut av. Være pver grusen, for det er den som egentlig tar opp næringen. Hvis den er begravd, så vil den rotne siden det er en rizomplante.

Så til slutt, så syntes jeg såg en slørhale oppi der. Hvis du skjekker den opp på plantebasen tror jeg du blir overasket over hvor stor den blir.

Ellers lykke til, og velkommen til hobbyen. Og husk, det er nå du skal begynne å lære. Så ikke ver redd for å spørre, hvis du ikke finner den infoen. du trenger.


Hakke
Hvis vannet ditt ble grønt rett etter at du puttet fisker i, så kan det bare vere en overgangsperiode. Siden fiskene pisser og driter oppi der, og filterbakteriene gjør dem om til plantenæring. Hvis det er tilfelle så er det bare en overgangsperiode, inntil næringsforholdet stabiliserer seg og plantene bruker opp næringen slik at algene forsvinner.. Anubiasen kan godt stå i grusen, det gjør ingen ting. Bare passe på å ta vekk så mye du klarer av steinullen (det gjør ingenting om røttene blir litt kortere i prosessen), også må den tykke stilken som bladene kommer ut av. Være pver grusen, for det er den som egentlig tar opp næringen. Hvis den er begravd, så vil den rotne siden det er en rizomplante. Så til slutt, så syntes jeg såg en slørhale oppi der. Hvis du skjekker den opp på plantebasen tror jeg du blir overasket over hvor stor den blir. Ellers lykke til, og velkommen til hobbyen. Og husk, det er nå du skal begynne å lære. Så ikke ver redd for å spørre, hvis du ikke finner den infoen. du trenger.


Tusen takk for svar,jeg fikk fisker for 3 uker siden,da kom det 3 Platy & en slørhale,joda jeg har sjekket hvor stor den kan bli,så jeg er forberedt på et større karr etterhvert,dette er bare en start,sånn at jeg kan lære litt. den slørhalen ville ungene ha,så det er vel mere derfor den er der. 1 Pøaty døde bare noen dager etter at vi kom hjem med den,regner med det var feil med den siden den ikke spist noe i det hele tatt.

Har tatt bort all steinull som var på plantene,fikk bort nesten alt,så nå er det spennende,håper det er som du sier at det bare er en overgang.

Må le litt av slørhalen,han er større enn di andre,så det ser litt rart ut,å han /ho kjemper for all mat som kommer,ja ja det går seg vel til etterhvert....

Blir nok å spørre her inne om det er noe jeg lurer på,syns det er trivelig her inne å jeg elsker min nye hobby )))

Vil tro det er en overgangsfase, men et par extra planter (Muligens flyteplanter) vil ikke skade. Anubiasen er en svert saktevoksende plante, så den bruker ikke allverden med næring. Når det gjelder flyteplaner, så bør du styre unna andemat. For har du først fått den, er det ikke sikkert du blir kvitt den.

Når det gjelder alger, så kan det vere forlite næring som gjør det og. Det kan du ha i bakhodet hvis det ikke gir seg. Her er en tråd som omhandler det. Og her er en side sim jeg synest er veldig informativ når det gjelder alger. Men desse kan vere tungt fordøyelige når man er nybegynner. Ellers er det mye god informasjon under artikkler øverst på siden her. Men en del informasjon kan vere motstridende, da det ikke finner noe fasitsvar på ting. Så man ender fort opp som hobbyforsker, men det er noe av det som gjør denne hobbyen så interesant.

Når det gjelder foring, så må du vere Obs. på at de fleste fisker ikke eier magemål og derfor spiser til dem sprekker. Og grunner til at fisk dør kan vere minst like mange som hos oss, bortsett fra at drukning ikke er mulig. Har prøvd å drukne dem i over 20 år, men har ende ikke lykkes med det..


Hakke
Vil tro det er en overgangsfase, men et par extra planter (Muligens flyteplanter) vil ikke skade. Anubiasen er en svert saktevoksende plante, så den bruker ikke allverden med næring. Når det gjelder flyteplaner, så bør du styre unna andemat. For har du først fått den, er det ikke sikkert du blir kvitt den. Når det gjelder alger, så kan det vere forlite næring som gjør det og. Det kan du ha i bakhodet hvis det ikke gir seg. [URLBLOCK1] er en tråd som omhandler det. Og [URLBLOCK2] er en side sim jeg synest er veldig informativ når det gjelder alger. Men desse kan vere tungt fordøyelige når man er nybegynner. Ellers er det mye god informasjon under artikkler øverst på siden her. Men en del informasjon kan vere motstridende, da det ikke finner noe fasitsvar på ting. Så man ender fort opp som hobbyforsker, men det er noe av det som gjør denne hobbyen så interesant. Når det gjelder foring, så må du vere Obs. på at de fleste fisker ikke eier magemål og derfor spiser til dem sprekker. Og grunner til at fisk dør kan vere minst like mange som hos oss, bortsett fra at drukning ikke er mulig. Har prøvd å drukne dem i over 20 år, men har ende ikke lykkes med det..


Hvordan ser flyteplanter ut? Di skal flyte oppå vannet eller? Jeg er bra grønn her,er bare 1 mnd siden jeg fikk akvariet,så det blir mange spørsmål,trenger ikke å svare om dere syntes det bllir for mye....Men slørhalen min eier ikke magemål for å si det slik,fiskene mine får mat 2 ganger om dagen,mårran & kvelden.....Å han/hun kjemper for all mat,jager di andre,så ikke vet jeg,får bare ta tida til hjelp å se hvordan han oppfører seg senere...
Foring:Hvis de får mat 2 ganger om dagen,så blir vannet fort surt i et lite akvarium.
Begrens mating til 1 gang om dagen (nei,ikke dobbelt med mat da).
Slørhaler er fisk som alltid er sultne og vil dominere matfatet,sånn er det bare.

Flyteplanter: Det er planter som flyter i vannoverflata,og som sender røtter ned i karet.Her finnes det flere arter å velge mellom,bl.a pistia
De skal ikke dekke vannoverflata helt,for da blir det ikke lys ned i karet.
Fiskene må også klare å komme opp til overflata for å trekke luft.
Oki,da får jeg bare minske mating,kanskje derfor det er grumsete...Jeg skiftet vann på fredag,kan jeg skifte 1/3 del av vanne i dag? Jeg liker ikke at det er grumsete å fælt...
Det er bare å skifte vann hver dag hvis du vil det.Det vil jo tynne ut det grønne mer og mer,og fiskene liker å ha det rent hos seg.
Lurt å lagre vann i en bøtte noen timer/over natten,så vannet får mer romtemperatur før du har det oppi karet(bøtta må ike ha inneholdt vaskemidler av noe slag,det vil være gift for fisken)
Tusen takk for svar,har skiftet vann,å det ser bedre ut nå enn det har gjort tidligere denne uka....Jeg blir å skifte til jeg har klart vann,fiskene lever å det er poenget her,vil ikke miste noen av disse......
Oppdatere litt her...

Plages enda med grumsete vann,grønnt til tider,noen sier jeg skal få en pumpe til pga at karret mitt er rundt & høyt,kanskje pumpa mi ikke tar skikkelig,har jo ingen peiling på hva pumpa gjør i karre osv,så det kan jeg ikke noe om.....Har ikke hatt mannefal i karret,2 platy er død på 5 uker....

Skifter 1/3 del av vannet 1-2 ganger i uka,men enda så er vannet bare æsj....Jeg har også tenkt på om jeg bare rett å slett har for lite karr,om det hadde vært bedre med et større på 100 L eller så,mitt er 60L.....


Elsker den her hobbyen,men np begynner jeg å miste motet når ingenting funke av det jeg gjør....Usj nå er jeg skikkelig lei av å plages.....
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap