- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er artiklene om nitritt overdrevne? les dette her.
Er artiklene om nitritt overdrevne? les dette her.
Inaktiv bruker

Jeg har en venn som har to akvarier. et av akvariene er 60 liter, mens det andre er 20 liter.
I 60 literen har han 4 gullfisker, og 3 gullbarber, mens i 20 literen har han faktisk en stim på 15 sebrafisk. Jeg har lenge fullt rådene fra akvaforum om dette med nitritt, at man må innkjøre akvariet før bruk, at pumpen kun skal vaskes i akvarievann osv..
Men det jeg synes er rart er at, vennen min har aldri fulgt disse rådene.
Han har aldri verken innkjørt et akvarie eller tenkt på nitritt.
Faktisk renser han akvariet skikkelig når han gjør det: Han tar ut fiskene fra akvariet, tømmer alt fra akvariet ut, renser pumpen skikkelig foran kranen, og skrubber den skikkelig.
Dette gjør han alltid med sine akvariet, så her er det ikke snakk om at bakteriene hans kunne overlevd.
MEN: Likevel ser jeg at fiskene hans lever i beste velgående, for de er aktive spiser godt , og jeg har aldri merket sykdom i hans akvarier.
fiskene fra 60 litern har vel levd i over et halvt år, mens de 15 sebrafiskene i 20 literen faktisk har levd i 2 måneder.
Så hvordan kan det ha seg at en så uerfaren akvarist har så lykkelige fisker når han faktisk aldri har brydd seg om verken nitritt eller bakterier?
For å ikke nå påklager, vil jeg bare informere at jeg følger alle rådene her på akvaforum både med innkjøring og vannverdier.
I 60 literen har han 4 gullfisker, og 3 gullbarber, mens i 20 literen har han faktisk en stim på 15 sebrafisk. Jeg har lenge fullt rådene fra akvaforum om dette med nitritt, at man må innkjøre akvariet før bruk, at pumpen kun skal vaskes i akvarievann osv..
Men det jeg synes er rart er at, vennen min har aldri fulgt disse rådene.
Han har aldri verken innkjørt et akvarie eller tenkt på nitritt.
Faktisk renser han akvariet skikkelig når han gjør det: Han tar ut fiskene fra akvariet, tømmer alt fra akvariet ut, renser pumpen skikkelig foran kranen, og skrubber den skikkelig.
Dette gjør han alltid med sine akvariet, så her er det ikke snakk om at bakteriene hans kunne overlevd.
MEN: Likevel ser jeg at fiskene hans lever i beste velgående, for de er aktive spiser godt , og jeg har aldri merket sykdom i hans akvarier.
fiskene fra 60 litern har vel levd i over et halvt år, mens de 15 sebrafiskene i 20 literen faktisk har levd i 2 måneder.
Så hvordan kan det ha seg at en så uerfaren akvarist har så lykkelige fisker når han faktisk aldri har brydd seg om verken nitritt eller bakterier?
For å ikke nå påklager, vil jeg bare informere at jeg følger alle rådene her på akvaforum både med innkjøring og vannverdier.
Postet 24.10.09 kl 14:30
Postet 24.10.09 kl 14:35
Postet 24.10.09 kl 14:57
Inaktiv bruker

Hva med gullbarbene , og de 15 sebrafiskene som lever i et 20 liters akvarie?
Postet 24.10.09 kl 14:59
Svaret på det du sier i overskriften er enkel.
Man kan ikke vedta seg ut av naturlige prosesser. Setter man opp et akvarie så er man undelagt nitrogensykklusen sine faser enten man vil eller ikke.
Det vil bli ammonium/ammoniakk i vannet. Disse vil bli brutt ned til nitritt. Nitritt vil bli brutt ned til nitrat hvis det finnes nok nitrosomonasbakterer til å bryte ned all ammonium/ammoniakk. Det er kun da forholdene ligger til rette for etablering av nitrobakteriekultur og dermed få brutt ned nitritt til nitrat.
At fisk kan overleve i høye nitrittverdier kommer ikke som en overraskelse. Levende organismer har en utrolig overlevelsesevne, men dette koster. Hvis noen påstår at fisker som blir utsatt for nitritt lever like lenge som de som ikke blir det så snakker de ut fra manglende kunnskap.
Nei, man bør akseptere at naturlige prosesser går sin gang og forholde seg til de på bste måte.
Postet 24.10.09 kl 16:00
De aller fleste fisk, og andre dyr har en utrolig evne å overleve de mest kummerlige forhold. Det er utrolig hvilke skader, sykdommer og dårlig forhold som dyr klarer i kortere eller lenger tid klarer å overleve i.gutt16fiskene fra 60 litern har vel levd i over et halvt år, mens de 15 sebrafiskene i 20 literen faktisk har levd i 2 måneder. Så hvordan kan det ha seg at en så uerfaren akvarist har så lykkelige fisker når han faktisk aldri har brydd seg om verken nitritt eller bakterier?
Eksempler på dette finner du i div avisoppslag om dyretragedier der dyr har klart seg uten vann og mat i dagevis, før de omsider har dødt under mye smerte.
Ville du kunne skrive inn på f eks et papegøyeforum at mine fugler overlever i flere mnd i et mye mindre bur enn dere anbefaler, ergo er det ikke nødvendig med så store bur? Jeg er helt overbevist på at du kan neglisjere dyrene sine behov totalt og likevel vil noen kunne påstå at dyrene har det bra, eller bra "nok". Her holder det med å kaste et lite blikk på noe av fjærfeproduksjon osv.
Jeg mener at det må være en vestlig forskjell på hva dyr "kan" risikere å overleve, i motsetning til optimale forhold som vi bør og skal gi våre hobbydyr.
Når det kommer med påstander om at fisk har det bra fordi de har overlevd 2 -6 mnd i akvarium er det vel ikke et særlig godt argument. Mange av mine maller blir f eks ikke kjønnsmodne før de er 2-4 år gamle, og eldste fisken jeg har hatt, nærmer seg 20 år nå.
Postet 24.10.09 kl 16:05
Man skal ikke lete lenge i en hvilken som helst avis for å finne bevis på og fortellingen om dyr/mennesker som lever i forhold de aller fleste er enige om er meget kritikkverdige. Det betyr ikke at man dør med en gang. Man kan tvert i mot leve lenge under slike forhold.
Men vi akvarister er litt bedre enn som så, er vi ikke?
Men vi akvarister er litt bedre enn som så, er vi ikke?
Postet 24.10.09 kl 16:40
Inaktiv bruker

Jeg er egentlig ganske enig, selv prøver jeg å legge så gode forhold til rette for coryene mine som mulig
Det merkelige syntes jeg bare var at fiskene hans har greid seg så lenge, for jeg trodde at fisker ville dø ganske fort av høye nitrittverdier, spesielt da sebrafisker og gullbarber.
Det merkelige syntes jeg bare var at fiskene hans har greid seg så lenge, for jeg trodde at fisker ville dø ganske fort av høye nitrittverdier, spesielt da sebrafisker og gullbarber.
Postet 24.10.09 kl 17:29
Er fadern som har stått for alt arbeid om akvariene våre. Han hadde akvarie fra før jeg ble født, til jeg var rundt 16..
Etter som hva jeg har forstått, så virker det som at han har blitt "opplært" til å tro at det er vannet som har filterets arbeid. Altså at man skal skifte vann skjeldent. En gang i året..
Når han vasket filteret, var det om å gjøre å få den hvite fargen tilbake. Det ble skikkelig "skrubbet" under rennende vann altså..
Ja, han gjorde "alt" feil i forhold til hva man lærer her på akvaforum, men fiskene kunne leve i årevis..
Vet ikke om han noen gang eide en eneste dråpetest.. Neontetra går vel for å være skjøre? Disse ble som store guppyer, og jeg vil tro dem døde av alder. Scalarene ble feite som fy, og svømte så elegant og fint rundt i karet - i årevis.
Skjønner jo, etter at jeg har lært her - at de garantert har hatt det veldig tungt i visse perioder.. Men mye av det vi akvarister gjør kunne nok vært unngått i endel situasjoner.. Men det er ikke fordi det er unødvendig - men fordi vi vil være langt over 100% sikker på at alt går bra.. mens en ueraren akvarist satser og gambler på at det går bra. Og veldig mange får det til.
Og, forresten - pumpen var anbefalt til 100 liter, og akvariet var 100 liter. Og som vi alle vet, var pumpen garantert for liten
Etter som hva jeg har forstått, så virker det som at han har blitt "opplært" til å tro at det er vannet som har filterets arbeid. Altså at man skal skifte vann skjeldent. En gang i året..
Når han vasket filteret, var det om å gjøre å få den hvite fargen tilbake. Det ble skikkelig "skrubbet" under rennende vann altså..
Ja, han gjorde "alt" feil i forhold til hva man lærer her på akvaforum, men fiskene kunne leve i årevis..
Vet ikke om han noen gang eide en eneste dråpetest.. Neontetra går vel for å være skjøre? Disse ble som store guppyer, og jeg vil tro dem døde av alder. Scalarene ble feite som fy, og svømte så elegant og fint rundt i karet - i årevis.
Skjønner jo, etter at jeg har lært her - at de garantert har hatt det veldig tungt i visse perioder.. Men mye av det vi akvarister gjør kunne nok vært unngått i endel situasjoner.. Men det er ikke fordi det er unødvendig - men fordi vi vil være langt over 100% sikker på at alt går bra.. mens en ueraren akvarist satser og gambler på at det går bra. Og veldig mange får det til.
Og, forresten - pumpen var anbefalt til 100 liter, og akvariet var 100 liter. Og som vi alle vet, var pumpen garantert for liten
Postet 24.10.09 kl 17:30
gutt16Jeg er egentlig ganske enig, selv prøver jeg å legge så gode forhold til rette for coryene mine som mulig :-) Det merkelige syntes jeg bare var at fiskene hans har greid seg så lenge, for jeg trodde at fisker ville dø ganske fort av høye nitrittverdier, spesielt da sebrafisker og gullbarber.
Gullbarber er muligens den mest hardføre fisken vi har i akvarie. Hvorfor?
Som 8-9åring klarte jeg å mase til meg mitt første akvarium. På de vanlige 60l. Måtte selvfølgelig love på tro og ære at jeg måtte gjøre alt, og ta det fulle ansvar. Noe som jeg selvfølgelig gjorde.
Men når det skulle kjøpes inn skulle det spares på det som spares kan. Så siden det gikk an å bruke vanlig lyspære ble armaturet skippet. Noe jeg var sterkt uenig i, siden jeg allerede den gang viste at plantene trengte skikkelig lys for å vokse. Filtere hadde jeg heller ikke særlig tro på (luftdrevet hjørnefilter m/filt.vatt). Men det var nå en gang det billigeste.
Når karet endelig var kommet i hus, var vist alle garantier jeg måtte avgi glemt. Da var det min mor som overtok. Og hunn gikk i alle falgruver som hunn kunne gå i. Prøvde å rettlede henne siden jeg hadde benyttet meg flittig av biblitekets akvariebøker, men en guttunge som meg hadde jo ikke peiling. Skjedde en god del fiskedød der med gjevne mellomrom, og mor mi hatet hele akvariet til slutt. Men for å gjøre en lang og tragisk historie kort, så kom den endeligge akvariedøden. Så når hele familien var 100% sikker på at alt var dødt oppi der, ble helekaret såtte i vaslekjelleren. Dem gadd ikke tømme det skikkelig engang. Det må ha minst gått 6 mnd. siden kare ble bært i kjelleren, så ble jeg sent i vaskekjelleren et erend. Da oppdaget jeg at det var noe som levde oppi der. Men det var ikke mulig å se hva det var pga. at det vannet som var igjen, var en tjukk graut med mørkegrønne alger. Det var så mye alger at vi trodde det var så godt som tørt. det gikk ikke an å se det hadde vert vann en gang i tiden. Oppi den likgjørma var der en overlevende Gullbarb. Den fikk da ny bolig i en stor salatbolle av glass, med reint vann. Der bodde den noen dager, inntil en morgenda vi fant den inntørka på gulvet.
Husker jeg synest det var litt triviel slutt for en slik surviver.
Hvis noen har opplevd at fisk har overlevd verre forhold enn denne levde under, i det likvannet av en algegraut en denne gullbarben gjorde.. Bør den få plass i guinnies, som verdens mest hardføre akvariefisk!
Postet 25.10.09 kl 04:15
Endret: 25.10.09 kl 04:34
Det var før en opplest sannhet at godt akvarievann skulle være gammelt. Forståelsen over hva som skjer i et akvarium har økt ganske mye siden den gang, men ny viten vil komme og rokke ved en del av dagens etablerte sannheter.Ronny-AndréEr fadern som har stått for alt arbeid om akvariene våre. Han hadde akvarie fra før jeg ble født, til jeg var rundt 16.. Etter som hva jeg har forstått, så virker det som at han har blitt "opplært" til å tro at det er vannet som har filterets arbeid. Altså at man skal skifte vann skjeldent. En gang i året..
Heldigvis så bor ikke alle bakteriene i filteret, men også på alle andre overflater i akvariet
Det viktigste er ikke å teste vannet og å ha riktige vannverdier, men å ha stabile verdier. Varierende vannverdier kan være ganske tøft for fisk.
Vet ikke om han noen gang eide en eneste dråpetest.
Neontetra går vel for å være skjøre?Egentlig ikke. Bare vanskelig å drette. Før ble den regnet som umulig, men ikke nå lenger.
Disse ble som store guppyer, og jeg vil tro dem døde av alder. Scalarene ble feite som fy, og svømte så elegant og fint rundt i karet - i årevis.At et akvarium er på 100 liter sier ikke noe om belastningen og krav til filter. Noen har som mål å ha like mye fisk i akvariet som forretningen hvor de kjøpte dem, mens andre har en belastning så liten at de egentlig ikke trenger filter eller vannbytte.(El natural).
Gullfisker er noen tøffe jævler som til og med kan klare å overleve i en bolle for en periode.
Postet 25.10.09 kl 04:21
Hehe, ja. er nok riktig det du sier. Han ble helt sjokkert da jeg fortalte om hvordan jeg kunne gjøre vannbytter enklest mulig.. Hans reaksjon var "Orker du alt det der - når det bare er snakk om noen bøtter vann i året?"..
Men slik var det altså veldig mange trodde det skulle være, gammelt og "innkjørt" vann - akkurat som vi tenker på filteret.
Men, poenget mitt er at det er ikke så blodviktig som vi skal ha det til. Men vi vil at det skal være så bra som mulig, selvfølgelig. Det er bare litt morsomt å tenke tilbake til den tiden man ønsket å bytte minst mulig vann, ellers døde fisken - til nå, som man må bytte ofte for at fiskene ikke skal dø/misstrives.
Svar til trådstarter: Ja, jeg syns 100% av artiklene er overdrevne. men jeg syns absolutt dem skal følges likevel.. Jeg både røyker og drikker, jeg velger selv - selv om jeg vet at det er usunt. Fiskene mine har ikke det valget, de må være sunne, leve lenge , og ha det godt
Men slik var det altså veldig mange trodde det skulle være, gammelt og "innkjørt" vann - akkurat som vi tenker på filteret.
Men, poenget mitt er at det er ikke så blodviktig som vi skal ha det til. Men vi vil at det skal være så bra som mulig, selvfølgelig. Det er bare litt morsomt å tenke tilbake til den tiden man ønsket å bytte minst mulig vann, ellers døde fisken - til nå, som man må bytte ofte for at fiskene ikke skal dø/misstrives.
Svar til trådstarter: Ja, jeg syns 100% av artiklene er overdrevne. men jeg syns absolutt dem skal følges likevel.. Jeg både røyker og drikker, jeg velger selv - selv om jeg vet at det er usunt. Fiskene mine har ikke det valget, de må være sunne, leve lenge , og ha det godt
Postet 25.10.09 kl 04:28
Endret: 25.10.09 kl 04:30
Ronny-AndréNeontetra går vel for å være skjøre? Disse ble som store guppyer, og jeg vil tro dem døde av alder.
Er det noen som vet alderen på godt voksen neontetra? Har hatt en 60L noen år. Og der gikk det en stim. Da jeg oppgraderte karet for snart 6 mnd siden levde fremdelen en. Den var da blitt voksen. tipper rundt 4-5 år. Og stor som en guppy jente!
De karene jeg hadde tidligere ble det også sjeldent byttet vann. Husker ikke helt, men byttet vel litt hver andre mnd. Og da hadde jeg også max antall fisk i karene. (Guppy, neontetra, ancistrus, en annen type tetra, sverd dragere, mollyer osv) Og pumpen ble vasket grundig under rennende vann. Husker at jeg til og med har kokt filtermaterialet! Har alltid hatt tester og testet jevnlig. Og fakstisk ALDRI hatt problemer med vann verdiene. Disse fiskene yngler jo lett, og de fyllte karene med yngel. Måtte begynne å avlive yngel til slutt.
Men nå når jeg følger alle erfarene akvarisers råd om bytte av 10% hver uke osv så er det grumsete pga alger og nitrit verdier som ligger høyere enn hva jeg har hatt tidligere. Synes bare dette er litt rart. (Men bytter jevnt vann enda og følger de erfarnes råd til punkt og prikke)
Postet 27.10.09 kl 23:45
At fisk overlever betyr ikke at de har det bra. Og vi som holder fisk har et ansvar til å gi fiskene et så bra liv som mulig.
Det er et offentlig kontor her i byen, som jeg er innom ganske ofte, og de har 3 ganske store gullfisk i en liten bolle (eller, større enn de fleste gullfisk som bor i en bolle). Jeg må innrømme at jeg kommenterer det hver gang jeg er innom (men på en hyggelig måte), og ser til dem at de fortsatt er i live. I denne bollen er det ikke filter eller noe som helst slags utstyr, kun vann og noe inventar (jeg husker ikke helt hva). Det byttes vann en gang i uka, hvis jeg husker riktig. Hver gang jeg titter inn til gullfiskene, ser jeg dem gå i overflaten, et tydelig tegn på at det er ammoniakk eller nitrittproblemer. Likevel lever og lever og lever disse fiskene. Jeg tror de har vært der i over et år nå. De overlever, men har det ikke bra. Jeg gråter inni meg hver gang jeg ser dem.
Det er et offentlig kontor her i byen, som jeg er innom ganske ofte, og de har 3 ganske store gullfisk i en liten bolle (eller, større enn de fleste gullfisk som bor i en bolle). Jeg må innrømme at jeg kommenterer det hver gang jeg er innom (men på en hyggelig måte), og ser til dem at de fortsatt er i live. I denne bollen er det ikke filter eller noe som helst slags utstyr, kun vann og noe inventar (jeg husker ikke helt hva). Det byttes vann en gang i uka, hvis jeg husker riktig. Hver gang jeg titter inn til gullfiskene, ser jeg dem gå i overflaten, et tydelig tegn på at det er ammoniakk eller nitrittproblemer. Likevel lever og lever og lever disse fiskene. Jeg tror de har vært der i over et år nå. De overlever, men har det ikke bra. Jeg gråter inni meg hver gang jeg ser dem.
Postet 28.10.09 kl 00:01