125liter, kardinaltetra vs neontetra

Jeg og samboer har kjøpt akvarium, og diskuterer hva slags fiskearter vi skal ha i det. Så langt har vi bestemt oss for Guppy som innkjøringsfisk, deretter et par Ancistrus, så lurer på vi - er det noen spesifikk forskjell på neontetra og kardinaltetra? Vi syns kardinaltetra er generelt "penere" å se på, mer fargesprakende og litt større.

Vi har 125liter, og lurer også på om det kan være ok med "Dverg scalare" i dette akvariumet.
Innkjørings fisk? Håper ikke dere skal ha fisk i innkjørings perioden?
Jeg hadde gått for kardinal tetra. Eller grønstripe tetra. De er nydelige. men mangler den røde buken.. Men den blå stripen er turkis/kongeblå med knekk i grønn. Nydelige.. Jeg har begge deler i mitt kar (kardinal og grønnstripe.) Men de stimer dårlig sammen. har liksom to stimer. ...

Jeg mener selvfølgelig at fisken kommer etter de tre-fire ukene akvariumet står med kun planter og pynt. Guppy får jobben med å gjøre akvariumet klart for flere fisker, etter det.

hehe ok Jeg ville gått for kardinal eller de grønne om du får tak i de. (tror ikke det er de vanligste)

Kardinaltetra trenger surere vann for å trives maksimalt. Neon er en enklere fisk sånn sett. Kardinal blir større, og er veldig mye vanskeligere å få oppdrett på (hovedsaklig pga. det sure vannet den liker). Ellers er det utseende som skiller; mer rødt på kardinalen.

Når det er sagt, så stimer ikke disse fiskene spesielt godt. De er mer "mengdefisk", enn "stimfisk", og befinner seg stort sett spredd ut over hele karet. Fisk som rødmunnstetra f.eks. stimer mye bedre, men jeg vet ikke hva du er ute etter så det må jo du avgjøre...

Dvergscalare er et misvisende navn, de blir ikke nevneverdig mindre enn vanlig scalare. Bryst og ryggfinnen vokser mer bakover i stedet for oppover, så den blir kanskje noe lavere totalt sett, men noen dverg er den ikke. Jeg har hatt kardinaler og scalare i samme kar, tok ikke lange tia før scalarene var vokst såpass store at det begynte å minke betraktelig i kardinalstimen. Selv syntes jeg også at en 125-liter er litt på grensen størrelsesmessig til scalarer. Husk at de vokser seg mye større enn de er i butikken og det er som voksne du må beregne plassen etter, ikke størrelsen som babyer...
Takk for godt og utfyllende svar, Joakim.

Jeg har sett at kardinaltetra krever surere vann en neontetraene, og har forstått det slik at scalare har tetra på listen over føde. Jeg vet at de kan bli ganske store, men har som minne fra barndommen av at min mor hadde to-tre scalarer i et akvarium som var rundt 118 liter. Og det gikk greit. (Deriblant en sort en som var svær som et beist med røde øyne, skikkelig skummel.)

Jeg leser alltid "maksimum størrelse" i fiskebasen, det er jo det man må ta utgangspunkt i. Det blir jo litt som å kjøpe en Rottweiler når den er valp, så liten og søt. Men man burde jo forstå at den blir stor en gang den også. Hehe.

Ja, jeg og samboer får fortsette å diskutere. Kanskje vi blir enige om noe etterhvert.
Bare hyggelig.

Maksimum størrelse er bra å ta utgangspunkt i, men ta fiskebasen med en liten klype salt. Litt som når du leser wikipedia. Noen av tingene er virkelig maks-størrelser, altså "guiness"-størrelse, ikke "normal" maks-størrelse. Men som en pekepinn er den bra. Eksempelvis har jeg ikke sett mange gullfisk på 59 cm., selv om den nok teoretisk kan bli så stor...

Til slutt er det jo uansett dere som tar avgjørelsen. Vi andre kommer med råd basert på vår erfaring og dere bestemmer selvsagt hva dere gjør med de. Jeg har ikke andre råd enn jeg har kommet med; tenk på hvilke behov fisken har som voksen - ikke hva dere ser i dyrebutikken (hvor nesten all fisk er rett over yngel-stadiet). Les også litt om fiskenes behov i forhold til territorier, temperement osv. Fiskene trenger ikke være så store for at de skal kreve mye plass, og har du fått fisker som ikke tåler finnene på hverandre så kan det fort bli ubehagelig. I naturen kan fisker bare svømme vekk om de blir jaget av en annen sint fisk, i et akvarium slipper de ikke unna og kan bli jaget og jaget helt til... Vel, du skjønner tegninga. Les om fiskene før du kjøper de, så slipper du slike ubehagelig overraskelser...

Lykke til videre med en spennende hobby!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap