Små hvite flekker etter antenne snegl?

Ser noen små hvite fekker på ruta der den ny snegla har spist, en antennesnegle (Clithon sp.). Har og gule reker (Neocaridina heteropoda) som har spist alger på samme sted. Hva kan det være?
Hvis det eg hvitt, hardt og på str med et knappenålshode, er det antennesneglen som har lagt egg.

Disse klekkes ikke, og mange synes det etterhvert kan bli ganske skjemmende.
men jeg har bare en. Har bare hatt den ei uke, og i butikken gikk den sammen med flere, men må det ikke være to for at den skal legge egg? Bra at den legger egga under vann i såfall, hadde ikke likt, som eplesnegler vistnok gjør, om den la de over. Disse ligger også enslige og enkeltvis, og vel mindre en det jeg vil kalle knappenålshode, og til en hvis grad avlange, kanskje jeg skulle si en ganger en halv mm. Betyr det i såfall at det er en hunnsnegl? Eller ere ikke så avklart i snegleverden?
Se om ikke prikkene stemmer med denne tråden.

Samt her.

Merk at sebra- tiger- og antennesnegler har samme formeringsmåte.
hvilke andre snegler enn eplesnegle er det egentlig man kan formere/drette i akvarie? og er eplesnegle og kjempeeplesnegle den samme snegla/arten?
En annen pestsnegle som ser ut som hvite litt avlange prikker på glasset er den såkalte toppluesneglen. Det er en pestsnegle man aldri ser i bevegelse, de beveger seg uhyre langsomt og ser nesten ut som egg på litt avstand. De sitter veldig godt fast på underlaget, så for å få dem vekk må man først knuse dem med fingeren.
nei er nok egg ja (får vel si heldigvis da det vist kunne vært enda værre). Hadde hørt om toppluesnegla men viste ikke den var så liten. Antennesnegla har lagt noen på et blad inntill ruta nå så man kan se dem på nærthold men ikke fra "baksida". Følger helt tydelig "sporet etter snegla" og den likte tydeligvis å legge mange dem oppetter silikonskjøten i hjørnet, syntes jo ikke så godt der pga, ramma (som er bra), men sikkert ikkeno letter å få av der i såfall. Ble dessuten litt for mange litt for fort til at den kunne vært toppluesnegle og at den første jeg så var midt på ruta ville og vært rart om dem beveger seg så sakte.

Ere ikkeno vits å legge egga i et glass saltvann om man vil ha flere?
Kristian Strømmen
Ere ikkeno vits å legge egga i et glass saltvann om man vil ha flere?

Du kan jo prøve, bare for gøy, men sjansen for vellykket klekking og oppfôring er microskopisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap