Rokker - vet akvarister egentlig hvor farlige de er?

Har sett at mange har rokker og vet lite om dem. Informasjonen man får i dyrebutikkene er ofte at de er litt giftige, men ikke mer enn man tåler.
De har hørt at det skal være vondt, men ikke stort mer enn det.

Jeg har satt meg litt inn i det, og sannheten er dessverre dette:

Hvart år dør flere tusen mennesker av stikk fra ferskvannsrokker i Sør-Amerika.
I tillegg til disse får mange alvorlige lammelser og blir arbeidsuføre etter stikk.

De innfødte er livredde for disse fiskene, og det er ikke uten grunn!

Når jeg ser at de på Tam Alna har et lavt kar på gulvet fult av rokker uten skikkelig sikring på blir jeg ganske oppgitt. Her kan små barn og alle uvitende kunder putte hendene ned og ta på de giftige rokkene. Jeg tror ikke folk flest, og ikke engang de som jobber med fisk til daglig, vet hvor farlig dette er. Rokkene er jo rolige trygge fisk, men er uhellet først ute kan det gå riktig galt.

Rokker er langt farligere enn hoggorm. Hvis du kan leve med den risken er det greit, men alle bør vite hvor stor faren egentlig er.
Oi.. Har du link til informasjon om fisken?
Inaktiv bruker
er du klar over hvor stor denne fisken blir i fri tilstand? så en dukumenter på diskovery om ferskvannsrokker på diskovery, ene de fikk opp var over 2meter fra finne tupp til finnetupp, det jeg nå lurer på er når du sier at disse som selges i butikk, er da disse like giftige som disse fullvoksene, og er du sikker på at det er samma rokkker det her er snakk om? Vill gjerne ha kilde henvisning, dette er meget interesangt tema.

Og husk at det var en rokke som drepte krokodillejegeren Steve Irwin. Ennå så mange andre og mye giftigere og dødligere dyr han hadde jobbet med, så disse er IKKE til å spøke med, til tross for mine tidligere spørssmål..
Kilder
Skal finne frem noen av linkene i løpet av morgendagen.

De rokkene jeg snakker om er kun ferskvannsrokker. Størrelsen har stort sett ingen betydning for hvor giftig den er. Det er variasjoner mellom de ulike artene, men så vidt jeg er klar over er det ikke forsket særlig mye på det.

Av det jeg har funnet ut ser det ut til at Motoro-rokkene ofte ikke er av de farligste, men noen av de andre som er vanlige i akvarier har skadet og drept mange.

Her er forresten en liten link dere kan starte med:

http://www.potamotrygon.de/fremdes/stingray%20article.htm
Ferskvanns rokker
ja noen av disse er svært giftige, andre ikke så farlige noen er til å med elektriske, og kan være direkte livsfarlige..
de fleste rokkene i dyrebutikkene blir ikke så gigantiske, og giften i dem er mere som et kraftig vepsestikk/hoggormbitt. men er man Alergisk er man illeute siden det ikke finnes motgift for slikt i Norge..
Min kjære jobber på Apotek på sykehuset her, og sier det eneste de har er motgift mot hoggormbitt, annnet må bestilles inn, så om noen er virkelig blitt bitt av noe annet en hva man har I faunaen i norge , kan man virkelig slite da det er laaaaaaang vente tid på slikt..
ferskvannsrokker skal man uansett ikke spøke med, og bør behandles med respekt, desuten er det svært få som har de rette forholdene for å ha disse bruskfiskene..
Liten og nett
(...) Når jeg ser at de på Tam Alna har et lavt kar på gulvet fult av rokker uten skikkelig sikring på blir jeg ganske oppgitt. Her kan små barn og alle uvitende kunder putte hendene ned og ta på de giftige rokkene. Jeg tror ikke folk flest, og ikke engang de som jobber med fisk til daglig, vet hvor farlig dette er. Rokkene er jo rolige trygge fisk, men er uhellet først ute kan det gå riktig galt. (...)

Dette er jo informasjon som burde vært gitt videre til butikken det gjelder?
Er jo skummelt, barn vil jo synes det er veldig spennende å forsøke å ta på fisk!!!
Er da forskjell på rokker og rokker. Selv om enkelte arter kan skade og tilogmed drepe folk, betyr det ikke at alle artene kan gjøre samme skaden.
[URL=http://www.sycd.co.uk/can_we_should_we/pdf/zoos/zoo_infosheets.pdf ]Hær [/URL]står det litt om Potamotrygon motoro, å hvordan giften dens kan påvirke mennesker.

Hær fant jeg en artikkel om giftigheten til Potamotrygon falkneri, i forhold til en marin rokke ved navn; Dasyatis guttata, "longnose stingray".

Står at den er mye giftigere enn den marine arten.

NB: Det er ikke bare giften til ei rokke som spiller inn, men også hvor farlige bakterier det er i vannet, siden de lager et stort åpent sår i kroppen.
chr87
Og husk at det var en rokke som drepte krokodillejegeren Steve Irwin. Ennå så mange andre og mye giftigere og dødligere dyr han hadde jobbet med, så disse er IKKE til å spøke med, til tross for mine tidligere spørssmål..

Han var dumdristig, og presterte å svømme over én. I tillegg var han maks uheldig og fikk piggen rett igjennom hjertet. Har du ikke peil og ikke den nødvendige respekten, er det ikke bare rokker som kan være farlige for mennesker...
Oi oi, mye feilinfo her....

Som noen sa, det må skilles mellom rokker og rokker.....

Ferskvannsartene som vi har i akvariene våre, er ikke så farlige. Det finnes ingen dokumentasjon på at disse direkte har drept mennesker.
I naturen der de lever dør det masse folk, det er på grunn av at sårene infiseres, og det finnes ikke antibiotika i jungelen.

Jeg har drevet med rokker i en del år nå. Har for tiden et par med P.motoro. Og venter nå på et par P.Castexi.

Er man allergisk mot bi-stikk o.l. skal man være forsikitg med disse. Men rokkene stikker ikke uten at de MÅ. Det vil si at du tråkker på dem e.l. Mine er håndtamme. Og mates fra hånden.

Riktig at de blir store, men det finnes også arter som ikke blir mer enn 30-40 cm. Men disse små er ofte veldig vanskelige å holde. Mange sliter med at de dør etter kort tid i fangenskap.

De mister giftpiggen og får ny, ca 2 ganger i året. Jeg samler på disse piggene som litt tøffe suvinirer. Men disse skal også håndteres forsiktig, da de kan inneholde giftrester. De er som sagt ikke dødelige, hvis man ikke er ekstremt allergisk e.l. Men de har en av dyrerikets mest smertefulle gift.

Crokodile hunter, Steve Erwin Ble drept av en saltvanns art, som vi ikke har i fangenskap. Her var det heller ikke giften som var farlig, men han var på feil sted til feil tid. Piggen gikk rett gjennom hjerte. Det var dette som var dødelig. Det var ikke gift inne i bildet der.

Her er litt mer info fra oss få her i landet som driver med slike fisker.

For min del finnes det ikke mer fasinerende fisker enn dette. Og jeg ser ingen vei tilbake. Her skal det mer rokker i hus.
MEN, man skal vite hva man holder på med, med tanke på filter og vannverdier o.l. Dette er ikke fisk for nybegynnere.
Her kommer forøvrig litt linker om rokker.

PS: Er forøvrig enig i at et rokkekar i en butikk må sikres, for folk som ikke vet at det er giftige dyr. Dette bør man ta opp med butikken og evnt. mattilsynet, om butikken ikke gjør utbedringer på området.

Freshwater stingrays

rokker er fantastiske fisker ...... har selv gleden av å ha ett par motro rokker ....... Tam alna har lagt en metallduk over karret, rokkene der ble lagt i ett hagedam karr for å få mest mulig bunnareal mens de er i butikk så fiskenes ved og vell ble nok tatt mer hensyn til enn kundenes sikkerhet i starten..... føler ellers at de som jobber på tam alna er meget seriøse med høy kompetanse.... kjøpte selv mine to rokker der....
Har aldri hørt om en akvarist som har blitt drept eller blitt skadet av en Rokke. Har hørt om veldig mange som har blitt skadet og drept av hunder.
Tror jeg er en av de få i Norge som har måttet dra til Legevakt p.g.a. skader fra Akvarie . Ble bitt av en Paroonhai når jeg skulle håndfore den, 3 sting og en stivkrampe. Kan vel få infeksjoner av fisk hvis man blir bitt. Selvfølgelig kan det skje, men tror oddsen er veldig liten for at vi noen gang får høre om at en akvarist har blitt drept av en Rokke. Får vi høre om at en akvarist har blitt drept tror jeg oddsen er større for at akvaristen har fått strøm fordi mange roter i vannet uten å dra ut kontakten.
Skywalker
Har aldri hørt om en akvarist som har blitt drept eller blitt skadet av en Rokke. Har hørt om veldig mange som har blitt skadet og drept av hunder.

Det blir vel en litt søkt sammenligning. I Norge finnes det kanskje 200 personer som har rokker og 200.000 som har hunder..

I tillegg er det ikke riktig. Jeg har snakket med 2 stykker i dyrebutikker i Oslo som har stukket seg på rokker. Det ene ble veldig syk, og sliter fortsatt med lammelser i armen. Denne reaksjonen har ingenting med allergi å gjøre. Det skyldes giften (serotonin, phosphodiesterase og 5-nucleotidase). Dette kan være nerveskader som varer livet ut.

Jeg har også hørt at en ansatt hos Glaser er mer eller mindre invalid etter et rokkestikk for noen år siden. De som kjenner disse dyrenes værste side behandler dem med respekt. De plukkes opp med lange hover og beskyttelseshansker. I norske dyrebutikker derimot blir de plukket opp av uerfarne småjenter som kanskje burde holde seg til kaniner..
Det er bare et tidsspørsmål før noen blir alvorlig skadet.

Det stemmer dessverre ikke at det bare er allergikere som kan få svært alvorlige problemer etter rokkestikk. Det kan skje hvem som helst. Rokkene er jo ikke aggresive og derfor skjer det skjelden, men skulle uhellet være ute kan resultetet bli veldig stygt.

Jeg har en liten utfordring til dere som mener dette er ufarlig:

Provoser frem et stikk og la oss få vite i ettertid hvordan opplevelsen var. Det er vel ikke så ille med et lite "vepsestikk"?
Rokke stikk
har selv blitt stukket i hånden av en liten rokke for vel et år siden ,å for å si det slik,det var ikke verre en et vepse stikk hevelsen derimot var verre,.Det jeg fryktet mest var infeksjon , men slapp heldigvis noe slikt,. det gikk over etter noen timer med svie og kraftig kløe.
Men for en alergiker vil jeg tro at dette kunne blitt langt verre eller at såret ble infisert,og man hadde fått en alvorlig infeksjon, da vil jeg nok tro at det vil kunne gå langt langt verre..
har stukket meg på andre stikkende vesner, i akvariesammenheng også,og endte da på legevakta, det var en liten sort malle som sto for den opplevelsen. ikke noe kos det heller vil jeg si..
Men at rokker er og kan være farlige direkte dødlige i visse tilfeller er det ikke tvil om.
Men så fins det jo langt farligere vesner folk har i hus, Katt,Hund,edderkopper,skorpioner,Elektriske rokker,Elektriske åler ,pirayaer og sikkert mye annet rart å skummelt,.
Men behandler man dyrene med respekt,og varsomhet kommer man langt på vei,til å ungå at slike ulykker skjer,samt Det hadde vert greit med mye mere opplæring og informasjon mht på rokker og diverse farlige arter som man har i akvariet,. mange av de som jobber i dyrebutikker etc, aner jo ikke engang hva de holder på med. og det samme gjelder for mange som kjøper et "kult" dyr i akvariet uten å egentlig sette seg inn i hva man egentlig har fått seg..
Jeg har ikke hørt så mye om denne fisken, så jeg kan ingenting med den. Men for meg virker det som at det har mye med hvor man blir stikket. Da noen bare blir irritert av sitkket, og andre får varige irritasjoner/lammelser (?)
Uansett virker det som man skal behandle den med respekt.
Ronny-André
Jeg har ikke hørt så mye om denne fisken, så jeg kan ingenting med den. Men for meg virker det som at det har mye med hvor man blir stikket. Da noen bare blir irritert av sitkket, og andre får varige irritasjoner/lammelser (?) Uansett virker det som man skal behandle den med respekt.

Det er med rokker som med giftige slanger:
Et stikk kan ofte være et "tørt" stikk. Det vil si at det ikke blir overført gift. Det ubehaget som evnt. kommer da skyldes bare at det kan være små mengder av gift på piggen. I tillegg kommer selvsagt sjokket over å bli stukket.
Det finnes mange spekulasjoner om kor giftig rokker egentlig er og det er sikker også avhengig av arten, ja.

Det er noen år siden da eg har jobbet i "Aquarium Berlin" og vi hadde ett stort kar med fleire tusen liter og bl.a. P. leopoldi som beboere. Det var ett fascinerende syn for besøkende, men for de ansatte gjaldt en del sikkerhetsregler iht omgang med disse fisker, Bl. a. å ikke handtere i akvariet hvis det var ikke nødvendig. Ved uhell med giftige eller farlige fiskearter (og det inkluderte rokkene) var det en del medisin, antitoxiner og antibiotika på plass.
Sjølv om det er ikke sikker at rokkene er livsfarlig og mange mener at giftpotensiale av fiskane forsvinner ved lengre akvariehold ville eg holde sikkerhetsavstand til rokkene. Sjølv om de er ikke aggressive kan det skje uhell og da er en sjanse at det går dårlig.
Selvfølgelig er det en spektakel å fore potensiell farlige fisker fra hand men eg syns at Koi, Discus eller Skalare er mykje betre egnet for hobbyakvarister
.
Eg er skeptisk til salg og spredning av rokker gjennom norges akvariebutikkene pga alle akvarister kan ha tilgang og rokkene er fristende. De som vil absolutt har så spesielle fiskearter skal investere litt meir arbeid for å få de. Rokker er kun for veldig avanserte akvarister, butikkene med høg kunnskapsnivå eller offentlige akvarier.

Her er litt lesestoff om mulige konsekvenser av rokkestikk. Det er IKKE anbefalt å prøve!

Selvfølgelig kan et stikk være farlig, og ha lange ettrvirkninger. Men som tråden ble startet med ang. dødelighet o.l. så har jeg svart på det.
De er ikke dødelige for et normalt friskt menneske uten voldsom allergi. At man kan få lammelser, og andre ettervirkninger, er en annen sak.

filathor: Hvilken rokke ble du stukket av?
Og hvordan så hånden din ut?
At du ikke har fått større skade høres rart ut. Piggene hos rokkene må ikke samenlignes med et slangebitt. En slangetann, er omtrent som en tykk nål. En rokkespiss, er som et dobbelsidig sagblad, som river opp huden, og etterlater seg et skikkelig stygt sår, selv om det er et "tørt stikk uten gift".
Og såret blir i de aller fleste tilfeller infisert. Det er dette som tar livet av infødte i jungelen.
Skal prøve å legge inn noen bilder av noen av piggene jeg har her.

En annen ting er at piggen ligger langs halen, og det skal mye til for at man skal stikke seg ved et uhell. Men om fisken først bestemmer seg for å stikke, så skjer dette med en slik kraft at piggen uten problemer kan kjøres rett inn i bein, under huden. Så at du har stukket deg på en rokke, uten større ubehag, høres rart ut.

Prisen på disse fiskene gjør vel at det vanligvis kun er mer spesiellt interesserte akvarister som kjøper de. Men som vanlig, så har de fleste vanlige Zoobutikker ikke peiling på hva de selger. Så her burde det helt klart fulgt med en advarsel om at dette var potensiellt farlige dyr.

PS: Piggene på bildene er fra mitt Potamotrygon Motoro par. Forholdsvis små rokker, som var ca 30 cm dia. da de mistet piggene. Og hver ny pigg, er ca 2-3 cm lengre enn den forrige.

Selvsagt kan piggrokker være farlige. Og, ja, ferskvannspiggrokkene i familien Potamotrygonidae er blant de mest fryktede dyrene i Sør-Amerikas jungler. Årsaken til dette er ikke at giften er så forferdelig farlig i seg selv. Den kan føre til intense, nesten uutholdelige smerter, men det virkelig farlige er vevsskadene som piggen forårsaker kombinert med at den infiserer såret med bakterier.

Bakterieinfeksjoner i stygge sår er ikke noe kjekt, og spesielt ikke om man befinner seg i en sideelv til Amazonas, en dagsreise eller fem fra nærmeste lege/sykehus.

Giften fra disse rokkene er dårlig studert, først og fremst fordi de mangler spesifikke giftkjertler, men produserer gift i mer generelt vev omkring halepiggen. Innsamling av gift har derfor vist seg å være vanskelig. Hva som er kjent er at det dreier seg om varmesensitive proteinforbindelser. Dersom man blir stukket er den beste førstehjelpen derfor at giften nøytraliseres ved at man holder den stukne kroppsdelen i varmt vann (45 ºC) i 60-90 minutter eller til smerten avtar. Dette må selvsagt likevel ikke hindre at lege umiddelbart oppsøkes for å få renset og desinfisert såret. Bakterieinfeksjoner er det største faremomentet ved stikk fra piggrokker i akvarium såvel som i naturen.

Det finnes ganske rikholdig litteratur om giftige dyr, og jeg har studert en hel del av den - ikke minst hav ferskvannspiggrokker angår. Faktum er at jeg ikke har funnet et eneste eksempel på dødsfall, og ei heller på langvarige skader, etter stikk av ferskvannspiggrokker i akvarium.

Et tilfelle hos et tysk firma er nevnt tidligere i denne tråden. Det er ganske riktig at man der, for ca. 3 år siden, hadde det sannsynligvis alvorligste tilfellet av skade fra en ferskvannspiggrokke som er kjent fra akvaristikken. Det involverte en ansatt som fikk en alvorlig bakteriell sekundærinfeksjon som krevde to uker sykehusbehandling. I følge personlige opplysninger fra firmaet tok det 3-4 måneder før personen igjen var arbeidsfør, men han er i dag i fullt arbeid (også med piggrokker) og anses som helt frisk.

Utover dette finnes det flere rapporter om akvarister som har blitt stukket (jeg kjenner personlig til 8-10 tilfeller fra hele verden) og som har opplevd alt fra ingen effekt, via mer eller mindre intense smerter, til ubehag/sykdom av varierende alvorlighetsgrad, og i noen tilfelelr opptil to uker sykehistorie før man igjen fungerer normalt og uten mén.

Jeg vil ikke bagatellisere farene ved noen dyr som kan bite, stikke, klore eller sparke. Mennesker blir stadig vekk skadet, og noen ganger skjer det dødsfall, etter uheldige møter med dyr som normalt ikke er farlige. Hunden er, som også andre har nevnt, blant de verste artene i å forårsake personskade her i landet. Selv fikk jeg for noen år siden et stygt bitt av en 120 cm lang murene (så Skywalker er ikke den eneste som har blitt bitt av fisk!), og behandlende lege på legevakten var overbevist om at jeg tullet. Det måtte ha vært en hund som hadde bitt meg, for det var slik det så ut!

En avdød venn av meg, som var en av Norges mest kjente akvarister på 1960- og 70-tallet, havnet i sin tid på sykehus etter stikk av en argusfisk (Scatophagus argus). Ikek fordi argusfisken er så forferdelig giftig, men fordi han var uheldig. Og, for ordens skyld, han døde ikke av argus-stikket, men mange år senere av hjerneslag.

Spørsmålet er om vi skal kreve et 100% farefritt liv, hvor alle dyr som (mer eller mindre teoretisk) kan skade oss skal forbys. Ingen ved sine fulle fem ville i dag foreslå at hundehold skal forbys, selv ikke av raser som kommer høyt opp på skadestatistikken (som f.eks. Golden Retriever), og det til tross for at hunder ofte får lov til å gå utendørs hvor de kan møte fremmede mennesker og små barn.

Let gjerne etter ting å forby i akvaristikken, men tenk dere grundig om. Vi kan fort komme til å sitte igjen med bare guppy og gullfisk.

mvh
Svein A. Fosså
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap