- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Knust lava stein, som bunnsubstrat.. (finnes det?)
Knust lava stein, som bunnsubstrat.. (finnes det?)
Postet 26.10.09 kl 18:28
Postet 26.10.09 kl 18:34
Naturlige lavasteiner er visst grusomt skarpe. Omtrent som glass.
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?p=424981
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?p=424981
Postet 26.10.09 kl 18:56
Endret: 26.10.09 kl 18:56
Har ikke sett det som bunnmateriale, men derimot som filtermateriale, bl a her. Vær klar over at både hardheten i vann og pH sannsynlig øker hvis du bruker dette matriale i ditt akvarie.
Postet 26.10.09 kl 19:58
Nils VollstadHar ikke sett det som bunnmateriale, men derimot som filtermateriale, bl a[URLBLOCK1]. Vær klar over at både hardheten i vann og pH sannsynlig øker hvis du bruker dette matriale i ditt akvarie.
Da passe de nok ikke..
Jeg har alt lavasteiner i hovedkaret mitt, og det ser ikke ut til å påvirke PH, de er kokt, og brukt i mange år..
Men har ikke fått teste GH..
Postet 26.10.09 kl 20:30
Endret: 26.10.09 kl 20:31
Postet 26.10.09 kl 20:30
Endret: 26.10.09 kl 20:32
Postet 26.10.09 kl 20:50
Endret: 26.10.09 kl 20:51
Postet 26.10.09 kl 22:46
Endret: 26.10.09 kl 22:47
Postet 26.10.09 kl 22:48
Endret: 26.10.09 kl 22:48
Problemet var ikke hvor du finner denne sanden, men at dette er ikke en sand som trolig ikke er spesielt godt egnet til akvariebruk da dette er en basalt, en mørk, finkornet lavabergart som hovedsakelig består av feltspat (plagioklas) og pyroksen (augitt).
Det finnes en rekke forskjellige typer av basalt alt etter mineralinnholdet bl a olivin som du ikke bør ha i akvariet ditt.
Det finnes en rekke forskjellige typer av basalt alt etter mineralinnholdet bl a olivin som du ikke bør ha i akvariet ditt.
Postet 27.10.09 kl 00:00
Lavagrus
heisan , har selv hatt lavastein grus i akvariet mitt,. med fin fint resultat,kjøpte en sekk på plantasjen for bruk i gassgrill,. 100% ren lavastein,ingen tilsetn stoffer eller noe,. MEN!! Ph i akvariet gikk noe opp ( fra ph 6,0-6.5 til ca ,ph 7,5-8.0), og fiskene skada seg en del på de skarpe kantene etter som noen av de gned seg litt i grusen og coryene likte heller den svært svært dårlig, så dermed ble den byttet ut med biltema sand ..
plantene likte ikke grusen noe særlig heller,unntatt anubias artene og mosen,.
plantene likte ikke grusen noe særlig heller,unntatt anubias artene og mosen,.
Postet 27.10.09 kl 01:08
Postet 27.10.09 kl 01:32
Lavagrus
ViktorEtter mitt skjønn er det ren gambling å putte lavaprodukter i karet da lava er et komposittmateriale som kan stort sett inneholde alt mulig rart. Blant annet metaller som jern og annet svineri som f. eks. svovel er vanlig å finne i lava. Og, som det sies andre steder, lava er ofte skarp.
helt enig med deg Viktor,.
-Lava egner seg mest kun til pynt, eller som pyntestein med en java mose dott på eller en java bregne på, fra feks tropica,. men de kan inneholde som du sier mye rare stoffer, siden de kommer fra laaaaangt der nede i dypet et sted.
vulkaner er jo kjent stor produsenter av svovel,basalter,olivin og mye annet rart som ikke passer i et akvarium,og etter utbrudd blir jo alt liv både i vann og natur borte i mange mange år. se feks området rundt Mt St- Helens, som fortsatt ser ut som en slagmark og fiskevannene er fortsatt døde pg av alt svovelet ,asken og dritten som falt ned etter at fjellet eksploderte,.
(ble en litt avsporing der)
så mitt råd ikke bruk lavagrus, selvprøvd, fungerte bra syns messig, men planter og fisk trivdes ikke noe særlig, bare anubias artnene og javamosen vokste, fiskene ble skadet, og coryene bartelause,. så den grusen var bare NASTY!! ut med den, og innmed biltema sand,.
Postet 27.10.09 kl 01:43
Det var en tråd jeg leste for noen dager siden her på forumet,om kattesand fra Coop.
Den var visstnok rød,var billig,og inneholdt visstnok brent leire fra Danmark
En person hadde hatt dette som bunnsubstrat et halvt år,og var fornøyd med dette.
Det blir ikke akkurat som ekte lavastein,men hvis en legger godviljen til kan en jo tenke at det er eksotisk bunnmateriale.
Her er linken: Coop kattesand -rød leire
Den var visstnok rød,var billig,og inneholdt visstnok brent leire fra Danmark
En person hadde hatt dette som bunnsubstrat et halvt år,og var fornøyd med dette.
Det blir ikke akkurat som ekte lavastein,men hvis en legger godviljen til kan en jo tenke at det er eksotisk bunnmateriale.
Her er linken: Coop kattesand -rød leire
Postet 27.10.09 kl 01:54
froskenDet var en tråd jeg leste for noen dager siden her på forumet,om kattesand fra Coop. Den var visstnok rød,var billig,og inneholdt visstnok brent leire fra Danmark En person hadde hatt dette som bunnsubstrat et halvt år,og var fornøyd med dette. Det blir ikke akkurat som ekte lavastein,men hvis en legger godviljen til kan en jo tenke at det er eksotisk bunnmateriale. [URLBLOCK1]
Ja, men kattesand på størrelsen 3-6mm er i praksis grus, og det vil jeg ikke ha. Og det vil ikke kuhliiene mine heller.
Postet 27.10.09 kl 01:57
Postet 28.10.09 kl 17:25
Endret: 28.10.09 kl 17:25