- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Blader i karet
Blader i karet
høsten har satt skikkelig inn her hos oss, og bladene får fine farger og vinden uler i trærene. så ble jeg fristit til å plukke med noen eikeblader og legge de i karet. mulig vet jeg at det er, men er det noe spesielt jeg må gjøre?
er det noen andre blader jeg kan bruke??
håper påm raskt svar, så jeg kan ut og plukke litt
er det noen andre blader jeg kan bruke??
håper påm raskt svar, så jeg kan ut og plukke litt
Postet 27.10.09 kl 16:39
Postet 27.10.09 kl 16:53
Postet 27.10.09 kl 16:54
Postet 27.10.09 kl 17:09
Det som er viktig er at korofyllet er trukket ut av bladet. Om du søker på eikeblader på forumet får du mange treff om dette. Du kan bl.a lese denne tråden. Du trenger ikke tørke bladet noe mer før du bruker det.
Postet 27.10.09 kl 17:17
Plukk de brune bladene mens det er tørt ute, vask dem godt og tørk dem på et håndkle natta over, eller på varmekabler som også blir foreslått. Du kan sikkert bruke dem rett etter vasking, men jeg har alltid tørka dem først, så er ikke sikker. Oppbevar bladene i en pappeske, papirpose eller noe som puster. Oppbevares de lufttett i for eksempel en plastpose, kan de råtne. Bjørk skal også kunne brukes.
Tror det skal ganske mange blader til for å endre PH nevneverdig, men det kan være lurt å følge med på uansett.
Det står litt om blader i denne artikkelen.
Tror det skal ganske mange blader til for å endre PH nevneverdig, men det kan være lurt å følge med på uansett.
Det står litt om blader i denne artikkelen.
Postet 31.10.09 kl 07:05
Hei! jeg har gjort dette, brukte bare avfalte, brune blader(dei blir brune rimelig fort i vannet uansett). 5 store eikeblad og tre store bjørkeblad i ein 60l.
dei er kjempeflotte og gir ein kul effekt. hver gang med vannbytte styrker jeg ph'n litt. det faller litt, men så har vi litt lav ph i kranvannet oxo da.
dei er kjempeflotte og gir ein kul effekt. hver gang med vannbytte styrker jeg ph'n litt. det faller litt, men så har vi litt lav ph i kranvannet oxo da.
Postet 31.10.09 kl 12:01
Endret: 31.10.09 kl 12:02