Alltid kullfilter som en del av filteret?

Når man har en kull-filtermatte, skal/kan/bør denne alltid ligge i filteret, eller er det bare i bestemte situasjoner man bruker kullfiteret?

Har det noen negative konsekvenser å alltid ha kullfiltermatten i filtrene?
Aldri bruk kullfilteret. Det brukes bare til å få diverse medisiner o.l. ut av vannet.
Hva skjer om man alltid har i kullfilter?

Har et innvendig filter i mitt 63-liters juwelkar. Dette filteret består av en grønn (nitritt)svamp nederst, så en blåsvamp, så en sort svamp (aktivt karbon står det i bruksanvisningen, går ut fra det er kullsvamp), så hvit filt øverst.

Burde jeg ta ut denne svart svampen? Hvorfor står isåfall ikke dette i bruksanvisningen? Er kanskje ikke denne sorte det samme som kullfilter?
Det er det samme som kullfilter. Husker ikke hva som skjer om du bruker den, men du skal i allefall ikke bruke den. Den nitritt svampen som er grønn er vel bare tull. Enten den er blå eller grønn så har den samme effekt mot nitritt, så lenge du har en bakteriekultur. Erstatt kullfilteret med en del blåfilter Den grønne er jo det samme som blåfilter, bare grønn

Kullfilter brukes etter at du har medisinert fisker i et kar og skal bli kvitt medisinen, om jeg kan si det slik, vanne den ut.
Kullfilteret samler opp diverse dritt i vannet, og etter å ha holdt på det i noen uker slipper den alt ut igjen, Derfor bør den bare brukes etter karet har vært medisinert for å fjerne restene, og deretter tas ut.
Maretard
Kullfilteret samler opp diverse dritt i vannet, og etter å ha holdt på det i noen uker slipper den alt ut igjen, Derfor bør den bare brukes etter karet har vært medisinert for å fjerne restene, og deretter tas ut.


Takk for oppklaringen, Maretard! Da lærte jeg enda en ny ting!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap