et akvarie til ;) vil prøve svart grus, lys fisk (el reker ol)

hei hei
vi har 2 fine akvarier et 120l med noen platy,2molly,2sverddgrager og en bitteliten stim neontetra.har også gul algespiser en voksen og en liten, og en brun dvergmalle (ikke helt sikker på art/navn på denne) her er det fin lys sand fra biltema, faktisk. fikk den med sandsnegl i dette akvariet fugerer veldig godt. har et 12,5 ltr som vi har brukt som yngel akvarie, men nå har det overlevd nok yngel, så vi lar 'naturen gå sin gang' i 120liter'n dette ser også ut til å fungere. nå har vi 2dvergbotia og en brun dvergmalle i det lille, dette har sånn fin rund grus, elvegrus, tror jeg det heter... botian er veldig ny, så vi venter i spenning for å se om de liker seg..
nå skal vi imidlertid ta over et 29 ltr akvarie, og det er der vi vil prøve svart sand/grus og lyse fisk/dyr. har sett ut en type malle som er hvit (som jeg hååååper er dvergmalle) og oxo en gul reketype (avart av kirsebærreke) foreløpig som vi vil prøve. er det noen som har erfaring ang mørk grus og lyse fisk/dyr? på fohånd takk for svar?

ps bildene er fra juli, her er det skjedd endel i det siste
Jeg har nettopp startet opp ett kar med svart grus. Men det må innkjøres først. Men er litt i samme tanker som deg.
Jeg har gjort meg en erafaring med sort grus iallefall.

Det viste seg at den sorte grusen jeg hadde, var farget marmor. Dette medførte at pH'en økte, og ble altfor høy for fiskene jeg ønsket å holde.

Etter dette har jeg bestemt at alt som skal oppi akvariet av sand og stein, først skal testes med saltsyre for å se om det inneholder kalk/marmor.

Du kan se bilder av karret mitt med sort grus og hvit sand (sammen i samme kar) her
julnil
Jeg har gjort meg en erafaring med sort grus iallefall. Det viste seg at den sorte grusen jeg hadde, var farget marmor. Dette medførte at pH'en økte, og ble altfor høy for fiskene jeg ønsket å holde. Etter dette har jeg bestemt at alt som skal oppi akvariet av sand og stein, først skal testes med saltsyre for å se om det inneholder kalk/marmor. Du kan se bilder av karret mitt med sort grus og hvit sand (sammen i samme kar) [URLBLOCK1]

Akvastabil selger AT 205 MERKUR

Det er sort grus. Og jeg tviler på at ett så kjent merke selger noe som er skadelig for fisken? Men ble litt usikker nå da..
det er jo ikke noe galt om farget marmor selges, er jo ypperlig for de med fisk som behøver høy pH.

Har ingenting med seriøsitet å gjøre.

Innlegget mitt var bare et tips om at man bør vite hva man har, hva man behøver, og hvordan man finner ut av det...
Tviler på at AT 205 MERKUR er marmor, men ok.
Tilfeldig bekjentskap
© Knuters
Reklame for plussmedlemskap