Innredning selskapsakvarium sør amerika/ amazonas

Hei

Etter 10 års pause fra akvarium så er nå et 400 l Juwel Rio akvarium bestilt. Det tar nok et par uker før jeg har det så nå er det tiden for planlegging!

Har ikke helt bestemt meg for biotop ennå men heller mot Sør Amerika. Ciclider skal jeg iallefall ha. Det blir vel et slags selskapsakvarium, men kun med arter fra Sør Amerika / Amazonas. Er litt rusten etter noen år uten akvarium så må lese meg opp litt igjen på fiskeslag...ser for meg noen ciclider, men discus frister også. Kansje en stim med noen småfisk i tillegg for å ha noe å se på i øvre vannlag( hvis de ikke blir mat for ciclidene da), samt maller som rengjøringsbetjenter. Synes også at ål er en kul fisk. ..

Jeg drev endel med ciclider tidligere så er vel ikke helt grønn, men den gangen så hadde jeg en skikkelig fiskesuppe med slag fra hele verden i karet. Skal prøve å være litt mer disiplinert denne gangen både med fisk og biotop.

Har noen innspill på grus frage/ størrelse og akvariebakgrunn? jeg vet at Juwel har egne bakgrunner som passer til Rio 400 l, men hvilket er "riktig" for et "anazonas biotop")

Finnes det noen linker til dette, feks bilder av godt oppbygde amazonas akvarium ?

Nå skal jeg på zoosjappa å kikke litt....
Juwel har et samarbeid med den store produsenten Back To Nature på akvariebakgrunner. Dette er spesielle bakgrunner fordi de er tilpasset å skulle passe i nettopp Juwels akvarier, som har filterboksen stående til høyre i karet.

I en sør-amerika biotop hadde det vært perfekt med en Orinoco-Juwel bakgrunn! Med en slik bakgrunn er karet nødt til å bli vakkert å se på. En riktig bakgrunn gjør ALT for akvariet


Ikke bruk grus. Gå for sand, først som sist. Du kan bruke den sanden fra Biltema som så mange akvarister bruker, det koster en femtilapp for 15 kg tror jeg. Eller du kan kjøpe Rådasand på dyrebutikken til en hundrelapp mer :p
Jeg har Rådasand korn str. 0.4-0.8 mm i en del av mine akvarier. Men jeg hadde nok brukt Biltema-sanden langt oftere om det ikke var for at det er så langt til nærmeste Biltema-butikk :p
Biltema-sand trenger ikke vaskes eller skylles før bruk.
Rådasanden må skylles, skylles og atter skylles før bruk i akvariet (skitten).


ETTER-REDIGERT:
Jeg ser nå at linken jeg ga til Webzoo ikke har noen bakgrunn som er lang nok for en 400 liter... Det var merkelig. Kanskje en email til dem kan oppklare om det finnes og kan bestilles, eller om det rett og slett ikke lages til så store kar? (det høres jo rart ut at det ikke skal finnes da, men...)
Sand eller grus
Hei


Er ikke grus å anbefale istenden for sand når man tenker på plantevekst? Jeg har hørt at sand er for kompakt sånn at røttene gjerne råtner..

Har bare hatt grus selv tidligere.


hilsen WOBBLER


Hvis du er ute etter å få god algevek.. . ..Eh.. Plantevekst, så kan du putte kattesand under sanden. Her er en tråd om emnet.

Og siden du har god tid til planlegging, så vil jeg anbefale å lese denne siden. Hvis man klarer å dekode innholdet på denne siden vil man kunne tilegne seg mye god kunskap.


Wobbler
Er ikke grus å anbefale istenden for sand når man tenker på plantevekst? Jeg har hørt at sand er for kompakt sånn at røttene gjerne råtner.. Har bare hatt grus selv tidligere.


Nei, langt i fra. Aner ikke hvorfor den myten der lever enda! Det er jo tusenvis av akvarister som har sand i akvariene sine, og jeg er blant dem. Har aldri hatt noe som helst problemer av den grunn mtp planteveksten. Men du bruker jo sand av en viss kornstr. da, ikke en som er pudderfin. Jeg bruker f.eks. Rådasand med korn str. 0.4 - 0.8 mm, og har hatt bra plantevekst gjennom flere år med det.

Hvor har du egentlig hørt det, forresten? * klør meg i hodet * Jeg ser at en gang i blant dukker det opp et innlegg som ditt der dette spørres om, og jeg skjønner det ikke. Hvor kommer egentlig den påstanden fra?
Jeg fikk det faktisk servert av mannen i zoobutikken idag når jeg stod å kikket på noen sekker rådasand 04-08mm, hehe...
Sand og plantevekst
bruker selv biltemasand, hvit blåsesand,. ikke puddersanden men den som ser ut som sånn strandsand.
fungerer utmerket til plantene,. har ikke hatt bedre vekst etter at jeg fikk biltemasand
Wobbler
Jeg fikk det faktisk servert av mannen i zoobutikken idag når jeg stod å kikket på noen sekker rådasand 04-08mm, hehe...




da kan du gå tilbake til han som sa det till deg, å si til han att han burde nesten sette seg ned å lese litt mer om ting før han sier en ting!! har altid brukt sand å det har vært yppelig til plantende. bruker men grus så får man amoniak i grus laget men det gør man ikke når man har sand!
Sand og plantevekst
helt enig men når det er sagt bør man ha sandsnigler, de gjør en kjempejobb med å lufte sanden,. funker supert i mine kar,. skjønner ikke at dyrebutikkene anbefaler grusen i det hele tatt,.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap