Gulrotgress som flyteplante?

Ser i plantebasen at gulrotgress kan brukes som flyteplante.
Noen som har prøvd dette?
Hvordan egner den seg?

Ønsker å ha en flyteplante som kan skjerme litt mot lys, men samtidig ikke overta hele akvariet mitt

Noen flere forslag utover gulrotgress?
Inaktiv bruker
grulrotgress er fint som plyteplante, Hydrocotyle leucocephala er også fin, vokser rimelig fort, men er jo bare til å ta opp når det blir for mye.

Har den kun som flyteplanter, og det fungerer fint. Det eneste er at de kan få svære røtter. Hvis den ikke vokser og har bleke blad, så er det et tegn på næringsmangel. Siden den er hurtigvoksende, så trenger den godt med næring.

julnil
Ønsker å ha en flyteplante som kan skjerme litt mot lys, men samtidig ikke overta hele akvariet mitt :) Noen flere forslag utover gulrotgress?

En herlig flyteplante som vokser fort De største eksemplarene kan du luke ut, og beholde småplantene (den setter masse av dem langs bladkantene, avleggere) når du synes de begynner å skygge for mye for lyset.

Den vokser fort, men den liker ikke for høye temperaturer. Dekkglass er ikke alltid så bra å ha sammen med flyteplanter. Det blir lett for varmt. Oppe i det smale luftrommet mellom dekkglass og vannoverflate blir det veldig varmt, og mange flyteplanter reagerer med å bli gule, mistrives og få mye råtne blad.
chr87
grulrotgress er fint som plyteplante, Hydrocotyle leucocephala er også fin, vokser rimelig fort, men er jo bare til å ta opp når det blir for mye.

Den leucocephala var pen, men blir den veldig dyp?

mona o
[URLBLOCK1] som vokser fort :) De største eksemplarene kan du luke ut, og beholde småplantene (den setter masse av dem langs bladkantene, avleggere) når du synes de begynner å skygge for mye for lyset. Den vokser fort, men den liker ikke [I]for [/I]høye temperaturer. Dekkglass er ikke alltid så bra å ha sammen med flyteplanter. Det blir lett for varmt. Oppe i det smale luftrommet mellom dekkglass og vannoverflate blir det veldig varmt, og mange flyteplanter reagerer med å bli gule, mistrives og få mye råtne blad.

Den flyteplanten var også pen!

Har ikke målt temp'en i luftrommet mellom overflate og toppen, skal gjøre det først som sist

Ellers ser jeg at andemat er lett å få til, men kanskje litt for lett...var den jeg hadde i tankene når jeg tenker på flyteplanter som tar over akvariet. Har aldri prøvd den selv, men fått med meg litt om denne på forumene..
Plussmedlem
Mona har som vanlig utmerket smak. Jeg har selv denne og den er rett og slett en super plante. Dekorativ, vekstvillig og uunværlig for oss som er litt generøse med fóret.
Inaktiv bruker
Hydrocotyle leucocephala blir dyp her, om jeg ikke "drar" i den, da får jeg den til å flyte på toppen. men jeg har valgt å beholde den som en slags "ball", for at yngelen til platyene mine skal ha ett godt "reir" å gjemme seg i.
Min har blitt diger på den måneden jeg har hatt den, og jeg har da også fordelt den over flere kar, enkel å få til.
salvinia minima synes jeg er en fin flyteplante.

andemat er ikke noe hyggelig å få i akvariet så hold deg unna den.

fikk den inn i mine akvarium med et reke kjøp der jeg fikk rekene tilsendt i en brusflaske med vann og andemat i. var ikke så mye så jeg tenkte disse var fine å ha i det minste akvariet, varte ikke lenge før de spredde seg til de andre akvariene også med håver eller hender.

monas forslag er en flott plante som jeg skal kjøpe inn selv.
Inaktiv bruker
Andemat er ikke så vrien å bli kvitt som det høres ut, men tidkrevende, eller enkelt. Tar med mine to tips til å bli kvitt den.
1. plukk det du ser, må plukkes hver dag, ikke nødvendig å finplukke den, men tar LANG tid om man ikke tar allt på engang.
2. ta av toppen på akvariet, ta håven og ta med allte plantene du ser, og ut med alle eventuelle flyteplanter.
Da har jeg fått tatt knekken på denne "plagen", og pass på når du går fra ett kar med andemat, til ett uten, den smitter forholdsvis lett mellom, en liten plante kan være nok.
Pass på om du kjøper flyteplanter fra forumet her at de er fri for andemat, jeg kjøpte min Hydrocotyle leucocephala her fra forumet, og fikk da andemat på kjøpet.
chr87
Hydrocotyle leucocephala blir dyp her, om jeg ikke "drar" i den, da får jeg den til å flyte på toppen. men jeg har valgt å beholde den som en slags "ball", for at yngelen til platyene mine skal ha ett godt "reir" å gjemme seg i. Min har blitt diger på den måneden jeg har hatt den, og jeg har da også fordelt den over flere kar, enkel å få til.

Ok, da høres det ikke ut som dette blir den rette planten, utfra hva jeg ønsker meg

Viktor
Mona har som vanlig utmerket smak. Jeg har selv denne og den er rett og slett en super plante. Dekorativ, vekstvillig og uunværlig for oss som er litt generøse med fóret. ;)

Ja, likte også denne.
Hvor dyp blir denne typen?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap