Hvordan skifte fra grus til sand?

Overskriften sier vel kanskje sitt... =p
Har nettopp kjøpt meg biltema's sand (den riktige har jeg funnet ut etter mye lesing her på forum), men aner ikke hvordan jeg skal få den nedi 60'litern uten for mye kjas og mas.
Synes å huske at jeg fant en tråd om det tidligere innpå her, men finner'n ikke igjen!
Noen som kan hjelpe?? =)

Takknemlig for alle svar =)
Hva legger du i mye kjas og mas?

Når jeg skiftet i mitt, så tømte jeg akvariet for vann, fisk og planter, tok ut det meste av grusen, og fylte i sand, før jeg igjen plantet, helte i vann og slapp nedi fisken. Lot det liggeigjen en 'skråning' med grus fra midt på bunnplata og bakover, slik at bunnen blir høyere bak en foran, samt at det ligger en del av bakteriefloraen der. Gjort på en time eller to, mener jeg å huske.

Brukte vel maks en tredjedel av posen med sand, så å bare tømme på uten å sjekke hvor mye det blir, er ingen god idé.
Hva er den rette typen. Har lyst til å sette opp et nytt kar med sand.
Biltema sand
riktig sand er hvitblåsesand,gjerne litt grovere typen,ikke aluminium silikat,eller Olivin.
Mange har spurt om akkurat det samme her på forumet tidligere.
For eksempel fant jeg kjapt denne på samme underforum som du har postet.

Søk på ordene "Hvordan grus til sand" og du får opp denne listen.
mona o
Mange har spurt om akkurat det samme her på forumet tidligere. For eksempel fant jeg kjapt [URLBLOCK1] på samme underforum som du har postet. [URLBLOCK2].


heisann Mona Hvorda står det til???
bra link det der,. tenkte på den samme like før du sendte den )
filathor
riktig sand er [B]hvitblåsesand[/B],gjerne litt grovere typen,ikke aluminium silikat,eller Olivin.


Sanda heter ikke blåsesand lenger, nå heter den bare "sand", og det står på den at den kan brukes i akvarium.

Eggs: Artikkelnummeret på den fine sanda er 17-5422 og den grove 17-5425 hvis du vil være helt sikker på å få med deg rett type hjem.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap