Har det noe for seg å fóre et filter under innkjøringen?

Dette er et spm som garantert er besvart her inne tidligere, og kan også synes å erindre å ha lest noe om dette. Men iallefall klarte jeg ikke finne noen overskrifter som ropte til meg om dette, så da får jeg stille spm'et selv

(bær over med meg, alle dere som har svart på dette ørten ganger)

Har et 540-kar til innkjøring nå. Har stått i 1 dag, så det er jo himmel-lenge til det er klart for å sette inn fisk.

Men for få bygget opp en sterkt bakterie-kultur, så lurer jeg på om det er vits i å fóre i akvariet? Har det noen betydning overhodet?

Så har jeg et filter i 63-literen. Burde jeg klemme ut noe av dette, i de to filtrene jeg har til 540-literen? Eller rett i akvariet?
Det er jo ikke store svampbitene, så kan vel ikke kalle det noen kick-start...kanskje snarere et lite puff....

Burde jeg gjøre dette, eller er det like godt å legge seg ned på gulvet, kikke på karret, og tvinne tommeltotter?

Og bare et lite tilleggsspørsmål når jeg først er inne på dette med filter...
Når jeg har fått inn all fisk i 540-literen, så har jeg tenkt å "legge ned" 63-literen. For å raskt kunne ta dette i bruk igjen ved behov, har jeg fundert på om det finnes noen måter å beholde filterbakteriene på?
Vil det være mulig å legge svampene fra 63-literen, over i et utvendig filter, og dermed opprettholde funksjonen?
Plussmedlem
Både fóring av det tomme akvariet og overføringen av filtergugge fra 63-litern vil være med på å bygge opp en sterk bakteriekultur i det nye karet ditt. Men det vil neppe gjøre stort for å korte ned ventetiden til den nye er innkjørt. Kanskje med noen dager (3-4). Men kulturen vil være sterk, stor og levedyktig på den tiden. Det er det liten tvil om.

For å opprettholde kulturen i filteret på 63-litern er det nok fint lite annet en å kjøre pumpa som vanlig. Så vil du beholde den kulturen, så kan du jo kjøre den nye pumpa sammen med den gamle i det store karet. Eventuelt bruke det gamle karet til fødekar, snegleakvarium, reker...da får du vedlikeholdt kulturen.
julnil
Og bare et lite tilleggsspørsmål når jeg først er inne på dette med filter... Når jeg har fått inn all fisk i 540-literen, så har jeg tenkt å "legge ned" 63-literen. For å raskt kunne ta dette i bruk igjen ved behov, har jeg fundert på om det finnes noen måter å beholde filterbakteriene på? Vil det være mulig å legge svampene fra 63-literen, over i et utvendig filter, og dermed opprettholde funksjonen?

Er litt uenig med Viktor her;

Hvis du tar filterelementene fra 63litern og legger dem inni det utvendige filteret til 540litern (sammen med bioelementet) så slår du to fluer i en smekk. Klem litt på svampen slik at bakt. overføres til den nye svampen.

Hvis svampene innholder friske bakteriekulturer vil du teoretisk sett ha eliminert innkjøringstiden. (kommer litt an på hvor store svampene fra 63 litern er i forhold til svampen i det utvendige filteret)
Bakterier formerer seg enormt raskt, og vil kolonisere den utvendige filtersvampen i løpet av en uke hvis du mater filteret. .
Dette forutsatt at bakteriene er "friske" og at de finnes i tilstrekkelig antall.

Er svampene fra 63litern veldig små kan det hende at du må gi det litt ekstra tid. Her vil "innkjøringsfisk" hjelpe prosessen betraktelig. De eksisterende bakteriene vil være nok til hindre at fiskene forårsaker nitritt. Forutsatt at fiskene ikke er for store.

Bakteriene er mer effektive jo mer tilgang på o2, så luftkompressor anbefales.

Brukte denne metoden da jeg byttet fra 160 til 500 liter. Fikk aldri noe utslag på nitritt selv om jeg hadde i 7 "sebrafisker" fra dag en.
Nitratverdiene gikk sakte opp, noe som indikerer at bakteriene gjør "jobben" og at nitrogensyklusen er i sving.

Hadde resten av fiskene i etter 3-4 dager uten problemer.
Testet først kapasiteten på filteret ved å overdrive matingen kraftig, for deretter å måle om nitritten økte eller om bakteriene greide å omgjøre alt til nitrat.

Hvis du skal sette opp 63 litern igjen, har du jo svampene klare med bakterier og det hele.

Sikkert noen som mener at denne metoden er litt "sketchy".
Er kanskje ikke en 110% sikker fremgangsmåte, men personlig har jeg vanskelig for å se hva som kan svikte hvis vannverdiene indikerer en sunn bakt. kultur. Iallefall verdt et forsøk, så slipper du den lange ventetiden

Har du veldig kostbare og eller følsomme fisker er det kanskje like greit å vente.

Lykke til!

Skal legge svampene fra 63-literen i et av de utvendige filtrene...kan ikke skade iallefall
Jeg har ofte brukt deler av filtermatriale fra en pumpe i en annen for å få fortgang i bakteriekulturen. Men allt som har vært i ett akvarie som har vært tørt over en periode har døde bakterier på seg som vil starte en rotningsprosess når det kommer tilbake i vann derfor er det vanskelig å unngå en nitritt bølge i en eller annen størrlese..
Ok, så en fullgod løsning for en rask oppstart av et karantenekar (eller til andre formål) er det med andre ord ikke..

Den som hadde funnet opp en løsning for å korte ned innkjøringsprosessen til 1 dg, hadde blitt en rik person
julnil
Ok, så en fullgod løsning for en rask oppstart av et karantenekar (eller til andre formål) er det med andre ord ikke.. Den som hadde funnet opp en løsning for å korte ned innkjøringsprosessen til 1 dg, hadde blitt en rik person :)

Hehehe her minker det på innlegg ser jeg..
Ja det er jo noen som har prøvd seg på det da.
Aquasafe har vell LIKSOM en sånn virkning men jeg hadde aldri stolt på ett flytende stoff for å på magisk vis har ett klart akvarium på kort tid.

Men det lille trikset jeg bruker er å ha en ekstra pumpe gående i ett av akvariene mine så jeg alltid har en pumpe som er klar for nytt akvarium.
Dette er ikke snakk om store dyre pumper men mere små til fks 60-100 liters akvarium. Hvis man da også tar vannbytte i di karrene man allerede har så har man plutselig akvarievann å starte med også men dette er jo helt urelevant når man går fra 60 til 500 liter da Men men allt er jo bedre enn ikke noe.. Jeg ville nok vært veldig skeptisk til å la grusen/sanden osv i dette lille karret ditt ligge i ro for da dør som sagt alle bakteriene i den også vil di begynne å rotne når du starter det opp igjen. Jeg har løst det med å ha BB karr (karr uten bunnstubstrat) til karantene karr. eller så må du til en hver tid ha noe levende i det lille karret ditt og la det stå å gå som vanlig. Det er jo også en løsning. man får aldri nok akvarium veit du
Ja, her blir det ikke fler innlegg, bare mindre

Tenkte kanskje jeg skulle flytte hele filter/pumpehuset fra 63-literen og over i 540-literene, med det blir så stygt at jeg kommer ikke til å holde ut å se på det...

Nei, hurtigløsninger er sjelden noe hurtigløsning
julnil
Ja, her blir det ikke fler innlegg, bare mindre :) Tenkte kanskje jeg skulle flytte hele filter/pumpehuset fra 63-literen og over i 540-literene, med det blir så stygt at jeg kommer ikke til å holde ut å se på det... Nei, hurtigløsninger er sjelden noe hurtigløsning :)

Legg filter svampen fra den lille pumpa i den store til 540 literen du det gjør susen det. Det blir som om den skulle stått å gått i karret det. Da slipper du å se på det også Men det med grusen osv det er liksom ikke til å komme fra (hvis ikke du kjører BB da) men da blir det en del lunere for fiskene om du har en del flyteplanter. Også hjelper det ikke om du skyllte grusen den dagen du la den bort når du skal starte det opp igjen. Skyll allt du skal ha oppi 63 literen den dagen du starter den opp igjen bare ett tips fra en som er drit lei nitrittbomber. (Hadde en del av dem i starten)
takk for tips

Sanden har jeg tenkt å kaste ja. Kjøpte inn aaaaltfor mye sand til 540 literen....kan jo beskrive det slik: jeg har sand nok liggende i garasjen til å sette opp enda et kar på 540 liter....hehe

63-literen kan jeg desinfisere når det skal tas ned, før jeg setter det bort.
Svampene legger jeg i de utvendige filtrene, så slipper jeg starte helt på null ja, om jeg skulle sette det opp igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap